Auteur Topic: help!!!!!!!!!!!!!!!!  (gelezen 1550 keer)

Ine

• Gast
help!!!!!!!!!!!!!!!!
« Gepost op: april 06, 2006, 15:34:37 pm »

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een probleem, gisteren is de dierenarts geweest bij Dingo om te zien waartom hij plukte, deze dierenarts heeft Dingo uit zen kooi willen pakken waarbij Dingo zich wou verweren en constant zat te schreeuwen, toen de dierenarts hem eruit had gepakt en nagekeken had, had ze hem trug in zen kooi gezet, maar zijn snavel bloedde(vermoedelijk zijn tong)
Sinds toen (+- 17u) heeft hij nietmeer gegeten , hij doet pogingen maar het doet precies pijn als hij harde dingens(zoals zaden of appeltjes) wil eten
Nu deze morgend hebben we hem een beetje zachte banaan kunnen voederen maar dit is natuurlijk niet genoeg
Hij praatte ook niemeer, sinds elke minuten babbelt hij weer kalm maar geleidelijk aan.

Maar Dingo moet terug eten!
Hebben jullie tips wat er kan zijn en wat we kunne doen want Dingo heeft voeding nodig?
Wer dachten eraan fruit te mixen en hem dat te geven maar hij moet ook zaadjes eten he?
Drinken doet hij sindsdien ook niemeer.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: help!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2006, 15:38:28 pm »
Nou wat is dat nou een raar gedoe! Een dierenarts die komt kijken waarom hij plukte? Die weet er niet veel van ben ik bang...  :(
En hij laat de papegaai bloedend en niet etend achter?  :angry: Wat een sukkel! Heb je die da gebeld met dit verhaal?
Als hij nu al weer wat gaat babbelen voelt ie zich waarschijnlijk wat beter, dus hopen dat ie ook weer wat meer eet. Ik zou ook proberen wat zacht spul te  geven eerst! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2006, 15:42:32 pm »
En een andere vogelarts zoeken!

Ine

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2006, 15:49:57 pm »
Hij eet ondertussen al wat appeltjes ook
Nu nog z'n zaadjes...

fred

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2006, 16:15:48 pm »
Hallo Ine,

Hopelijk eet Dingo snel weer zijn eten. Vreemde dierenarts en ik zou mijn vogel zelf uit zijn kooi halen aangezien dat vertrouwder is. Ik weet niet of de DA iets heeft gezegd ivm het plukken maar sproei jij je vogel flink???

Had hier met Fred helaas vorige week ook een probleempje, hij had in 1 nacht 50 borstveren eruit getrokken. Heb bij een kennis die gaaien kweekt gevraagd wat er aan de hand kon zijn en die raadde me aan Fred in bad te doen en goed nat te maken want hij kon ook last hebben van de droge lucht. Heb het gedaan en sproei hem nu vaak. Hij heeft verder zijn veren ongemoeid gelaten. Ivm de droge lucht in de kamer doe ik 's avonds zijn doek in een emmer water en centrifugeer deze op niet de hoogste toeren en doe zijn doek niet meer droog maar klam over zijn kooi, hoge luchtvochtigheid en niet koud.

groetjes karin en fred

Ine

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2006, 16:31:19 pm »
Hey!
We sproeien dingo vaak nak, we hebben echt al alles geprobeerd hoor
luchtvochtigheid hoger gezet, andere voeding, sproeien, vitamienen,
Hij krijgt ook voldoende aandacht en veel speelgoed dus daar ligt het niet aan
Volgens de dierenarts heeft hij een pyschologisch probleem, want het is een 'gezonde vogel'...

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2006, 16:39:12 pm »
Hallo Ine,

zoals eerder gezegd ga in hemelsnaam op zoek naar een arts die verstand heeft van kromsnavels.
Dit slaat allemaal nergens op!!!
Plukken kan ook te maken hebben met oa voedings te kort , of vedermijt. Natuurlijk moet je het psychologische niet uitsluiten , maar dat is volgens mij vaak de tricker en niet de eigenlijke oorzaak.

Ennuh een kaketoe die plukt omdat die niet nat genoeg gehouden wordt gekker moet het toch niet worden  :( . Juist kaketoes zijn erg gevoelig voor aandacht van het liefst een soortgenoot, en daar is plukken dan juist vaak wel aan te wijten zeker als ze op dat moment geslachtsrijp worden,

mvg Frank

BirdmAster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2006, 17:59:39 pm »
Om je probleem op te lossen zou je zaden kunnen weken in water waardoor ze zachter worden en waardoor ze al dan niet misschien ontkiemen. Voor het kiemen van zaden raad ik je aan speciaal daarvoor bestemde kiembakjes te gebruiken om schimmelvorming te voorkomen. Wees er zeker van dat je je zaden goed kiemt en dat je vaak het water tussendoor ververst en de zaden spoelt. Je zou ook een papje kunnen maken van pellets, maar dat zal de vogel waarschijnlijk niet eten als hij/zij nog niet over is gezet op pelletvoeding. Het zijn maar suggesties, maar misschien kun je er wel wat mee. Houd de vogel wel goed in de gaten, weeg hem/haar elke dag en zorg ervoor dat deze niet meer dan 10% van zijn lichaamsgewicht verliest.

Pluisje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2006, 22:55:05 pm »
 :o dat klinkt bizar. Dierenarts die voor 1 vogel aan huis komt?
Heb je immiddels met haar contact gehad?
Op welke basis heeft de dierenarts geconcludeerd dat Dingo gezond is?
Ze heeft toch geen bloed/schimmel test bij je thuis uitgevoerd?

Ik hoop dat het snel over is,
Sterkte  :-*

Had hier met Fred helaas vorige week ook een probleempje, hij had in 1 nacht 50 borstveren eruit getrokken. Heb bij een kennis die gaaien kweekt gevraagd wat er aan de hand kon zijn en die raadde me aan Fred in bad te doen en goed nat te maken want hij kon ook last hebben van de droge lucht. Heb het gedaan en sproei hem nu vaak. Hij heeft verder zijn veren ongemoeid gelaten. Ivm de droge lucht in de kamer doe ik 's avonds zijn doek in een emmer water en centrifugeer deze op niet de hoogste toeren en doe zijn doek niet meer droog maar klam over zijn kooi, hoge luchtvochtigheid en niet koud.
groetjes karin en fred

Ah, nee, ging Fred ook plikken  :( Is er iets daarvoor gebeurt wat hij als dramatisch heeft ervaren? Wanneer is het gebeurt?
Een advies van kweker is ok, maar als ik jou was zou ik toch langs de vogelarts gaan om uit te sluiten
dat hij iets mankeert. Plotseling beginnen plukken is vaak psychisch maar niet altijd.

kellyjeroen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2006, 08:35:57 am »
een dierenarts aan huis????
ik weetalleen van als ik hier een bevalling heb en het zou mis gaan dat dan de dierenarts komt voor een keizersnee ter plaatse voor mijn hondenmaar voor een vogel en dan alleen om na te kijken vind ik een beetje raar klinken

charon

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2006, 10:21:52 am »
ik vind het ook aardig apart dat ie naar je toekomt
hier zijn ze zo hufterig als je naar een "gewone"da gaat je gewoon te horen krijgt:

"mevrouw bij zulke kleine beestjes is het altijd moeilijk,dus er is niets aan te doen" :(
Ik heb dan wel aga's maar toch.

De handelswijze van deze da spreekt me ook geenszins aan.
Ik hoop dat het allemaal in orde komt met dingo!
en ik zou in het vervolg naar een andere da/va uitkijken
het laatste is altijd de beste optie.