Hoi Karin,
Je gaat moeilijke tijden tegemoet

. Maar kleine gefrustreerde Fred heeft het ook heel moeilijk.
Hij begrijpt niet waar hij aan toe is. Het is bekend bij kaketoes dat ze op de leeftijd van 2-4 jaar
van een lief aanhankelijk schoothondje in een vogel veranderen.
Maar er is wat aan te doen.
1) Tegen schreuwen is er een remedie - negeren. Hier is volgens mij iedereen mee eens. Kijk naar andere successvolle verhalen.
Jij schreef eerder :
Schreeuwen doet Fred alleen 's avonds maar dan gaat ie ook net zo lang door tot hij op bed gedaan wordt door me (doek over zijn kooi, donker) verder heeft ie wel eens een gek moment maar dat is niet erg hij mag teuten zoveel als hij wil als het maar niet echt schreeuwen is.
Ik heb toen niet gereageerd, maar doek over de kooi als hij schreeuwt is eigenlijk één van de zo genoemde quick-fixes.
(andere zijn: je vogel te gaan sproeien of iets tegen de kooi gooien). Dat helpt, MAAR ALLEEN OP KORTE TERMIJN.
Op lange termijn gaat het alleen maar MEER problemen geven. Dus als ik jou was zou ik dat probleem proberen oplossen
door kamer uit te lopen als hij schreeuwt (hij is erg op aandacht dus die oorzaak-gevolg sequentie zal hij snel doorhebben).
En als hij op gebruikelijke tijden minder begint te schreeuwen belonen (natuurlijk voordat hij aan schreewen begint).
2) Bijten is een ander verhaal. Volgens mij in jouw geval het beste is om met Fred te gaan trainen.
Daarmee verander je partner achtige relatie in leermeester-leerling relatie. En dat is precies wat zal helpen.
Gewoon heel consequent opvoeden/trainen. Kijk bvb hoe Corina (Cosch) met Kaya omgaat en traint.
Jij hebt het veel makkelijker! Jij hebt al het VERTROUWEN dat scheelt enorm.
Al je acties moeten gericht zijn om dat vertrouwen te onderbouwen en op geen manier verbreken.
Dat is belangrijk.
Ik wens van harte dat je relatieprobleem met Fred goed komt en ik wil graag met je meedenken.