Auteur Topic: papegaaien buiten  (gelezen 5554 keer)

Wickingh

• Gast
Re: papegaaien buiten
« Reactie #30 Gepost op: april 11, 2006, 23:24:39 pm »
Hai,

als je hart uitgaat naar de amazone, zijn de geelkoppen meestal de beste keus, daar vallen de door jou genoemde soorten onder,

mvg Frank

Ps ja het wijzen op de negatieve zaken is hard nodig , als je ziet hoeveel papegaaien een beroerd leven hebben in de huiskamer  :cry:

Hetty

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: april 11, 2006, 23:46:06 pm »
Ik begrijp het helemaal vandaar dat ik eerst denk en dan doe.
Als ik de papegaai ga aanschaffen lijkt het mij leuk om hem, als wij thuis, zijn op een speeltak te zetten zodat hij lekker kan rommellen. Kan je dat gelijk bij aanschaf doen of moet je zoiets opbouwen. Wat is het meest verstandig?

susanne

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: april 12, 2006, 00:37:48 am »
Hai,

leewieken  :angry:  is bij wet verboden en iets heel anders dan kortwieken ,

mvg Frank

Nou nou  :cry: ze zijn hier wel erg vriendelijk tegen nieuwkomers op het forum  :cry:  je voelt je hier zeer welkom. Het is niet mijn ding om aan vogels te gaan zitten knippen, hoe het ook heet, zo duidelijk genoeg. Door mijn 25 jarige ervaring met mijn ernstig gestoorde vogels weet ik hoe belangrijk vliegen voor ze is.

Ja het is enorm belangrijk om je goed te informeren. Een papegaai is bij lange na geen kat of hond. Je haalt een peuter in huis hoor, die nooit opgroeit, en altijd iets uitvreet. Doet hij of zij dat niet dan heb je geen gelukkige vogel. Ik heb enkele van die zielepieten, slachtoffers van zinloos papegaaienleed, in mijn leven. Het is veel werk, je moet er nooit te licht over denken!!!! Allemaal hun eigen karakters waar je mee moet zien te werken.

ps. Er zijn er ook die een beroerd leven hebben in een buitenvoliere bij een kweker. Ik heb daar een bewijs van in huis wat ik nu weer aan het oplappen ben. Het ligt 100% aan de eigenaar als de vogel een beroerd leven heeft!!!
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 00:48:15 am door susanne »

coco

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: april 12, 2006, 01:03:45 am »
ooohhh wat erg, daar heb ik nu nog nooit aan gedacht ??? als ik met coco naar buiten ga, dan is het eigenlijk altijd met kooi, dus hij zit behoorlijk hoog, en als ik ga fietsen, dan is het op een rustige zondag middag (alleen als het lekker warm is buiten) hier op het plein enz, maar katten?? oeps, ja die zijn er ook nog? moet wel eerlijk bekennen dat ik er hier nog nooit een achterhethuis heb gezien en ik ben er altijd bij( en de hond ook)misschien dat ik er daarom hier nog nooit een heb gezien. coco is wel gekortwiekt, maar das idd nog geen garantie dat hij niet schrikt en van de kooi afvliegt, wat kan ik dus het beste doen als ik hem mee neem op de fiets? een tuigje???
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 01:14:52 am door coco »

Cosch

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: april 12, 2006, 07:03:36 am »
Goed kortwieken.  ;) Dan kan er niets gebeuren! Ook als tie schrikt, kan hij niet wegvliegen. Daarom is het belangrijk om te controleren voordat je naar buiten gaat!

Je moet het zelf weten maar ik zou niet snel voor een tuigje kiezen. Een papegaai is een sloper. Het zal je gebeuren dat je even niet op let en hij sloopt het tuigje. + ikvraag me af of je hem dan niet net zo goed buiten in een kooi kunt zetten. Dat is natuurlijk het allerveiligste! Maar is dat ook leuk voor de vogels??
En ik ben nog niet overtuigd, dat er niks gebeurd als tie wel weg vliegt. Ook dan kan hij schrikken en eerste reactie is wegvliegen.  :CENS een gekortwiekte vogel kom in een dalende lijn naar beneden. dat lijkt me stukken veiliger.

Met kortwieken is gewoon het allerbelangrijkste dat hij goed gekortwiekt is!

Wickingh

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: april 12, 2006, 07:57:49 am »
Nou nou  :cry: ze zijn hier wel erg vriendelijk tegen nieuwkomers op het forum  :cry:  je voelt je hier zeer welkom. Het is niet mijn ding om aan vogels te gaan zitten knippen, hoe het ook heet, zo duidelijk genoeg. Door mijn 25 jarige ervaring met mijn ernstig gestoorde vogels weet ik hoe belangrijk vliegen voor ze is.

Ja het is enorm belangrijk om je goed te informeren. Een papegaai is bij lange na geen kat of hond. Je haalt een peuter in huis hoor, die nooit opgroeit, en altijd iets uitvreet. Doet hij of zij dat niet dan heb je geen gelukkige vogel. Ik heb enkele van die zielepieten, slachtoffers van zinloos papegaaienleed, in mijn leven. Het is veel werk, je moet er nooit te licht over denken!!!! Allemaal hun eigen karakters waar je mee moet zien te werken.

ps. Er zijn er ook die een beroerd leven hebben in een buitenvoliere bij een kweker. Ik heb daar een bewijs van in huis wat ik nu weer aan het oplappen ben. Het ligt 100% aan de eigenaar als de vogel een beroerd leven heeft!!!

Weet je wat leewieken is??
zo ja dan plaats je ook een  :angry: , heeft niets met de persoon te maken, maar met de handeling,

mvg Frank

Tazz

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: april 12, 2006, 10:14:10 am »
Even over die katten: Heb je wel eens een gaai een kat zien corrigeren? Er zijn maar heel weinig katten die het zullen proberen, maar de gaai wint eigenlijk altijd. Misschien is het met een valkparkiet anders, maar een kat kan echt niet tegen een grote kromsnavel op hoor!

BirdmAster

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: april 12, 2006, 10:39:43 am »
Weet je wat leewieken is? Zo ja, dan plaats je ook een :angry:, heeft niets met de persoon te maken, maar met de handeling.

Je hebt helemaal gelijk Frank, maar door het plaatsen van zo'n emoticon geef je je bericht wel een bepaalde kleur en andere mensen kunnen het bericht dan anders opvatten als dat jij in eerste instantie bedoelde ;). Ik vraag je namens het beheer of je hier toch af en toe een klein beetje rekening mee wilt houden ;).
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 10:55:50 am door BirdmAster »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #38 Gepost op: april 12, 2006, 10:54:45 am »
Het grote nadeel van tuigjes is dat ze er niet op aga formaat zijn!

susanne

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: april 12, 2006, 15:18:30 pm »
Nou ik heb wel eens gezien dat iemand er naast small nog een kleinere maat petite verkocht, terwijl anderen niet kleiner dan small hebben. Maar of die klein genoeg is weet ik ook niet. Ik heb al heel lang geen aga's meer.

Het hangt helemaal van je situatie af wat een veilige en goede keuze is voor jou. Niet alleen het soort en karakter van de vogel is bepalend. In een stad heb je natuurlijk een heel andere woonomgeving met andere gevaren dan op het platteland.  In een afgeschermde tuin is het risico veel lager, maar ik kan me goed voorstellen dat je ook met een geknipte vogel een tuigje aan doet voor wat extra veiligheid als je verder weg gaat, of naar een nieuwe plek waar je de situatie niet goed kent. Katten zijn schuwe dieren en zie ik in mijn tuin zelden, maar ik weet dat ze er zitten omdat mijn honden erop jagen. Ik denk dat het niet verkeerd is om eens vaker na te denken of het wel veilig is zoals je het nu doet. Vogels kunnen ook in paniek raken en zich om wat voor reden dan ook ineens minder goed verdedigen. Dat heb ik vaak genoeg gezien bij mijn vogels vanwege hun problemen. Ik ben liever te voorzichtig dan 1 keer net niet goed genoeg opletten. Je kunt ook te makkelijk worden in een bepaalde routine. Het zijn altijd de "dat doet ie anders nooit" situaties. Als je die kon voorzien, kun je ze ook voorkomen. Het gaat nu net over die onverwachte dingen die er kunnen gebeuren. Niemand wil toch zijn/haar vogel kwijtraken. Wieken zal voor sommige mensen wel de goede oplossing zijn en voor anderen niet. Ik vind het geen verplichting voor een vogel eigenaar.

Ik heb hier binnen ook wel eens ooit overwachte situaties meegemaakt. Mijn molukken is echt een schijtlijster. Er kwam buiten ineens een aparte vrachtwagen met zwaailicht langs en hij raakte even in paniek. Hij maakte een paniekvlucht en een noodlanding. Nou heb ik ook honden, en de molukken bijt altijd van zich af, dus die laten het wel uit hun hoofd om te dichtbij te komen. Maar de honden hun jachtinstinct was ineens geprikkeld door die rare vlucht en die sprongen weer op mijn vogel af, die nog van slag was en zich niet verdedigde. Nou happen mijn honden dan nog niet naar de vogel, omdat ze dat geleerd hebben, maar andere honden zouden wel degelijk een goede kans hebben gehad om ...... nou ja je begrijpt het.
Er is hier ook veel water, en mijn grootste zorg buiten is dat er iets gebeurd en de gewiekte vogel per ongeluk in het water belandt. Dan moet ik erachter aan en ik zit in een rolstoel, dus ......
Ik zie mijn vogels toch liever goed vliegend veilig boven in een boom, dan in het water, of in de klauwen van een hond of kat. Ik train ook bewust al mijn vogels om op 'hier' of 'vlieg' naar mijn arm te vliegen. Zelfs mijn grootste probleem de molukken, die ik nu zo'n 8 jaar heb, doet dat ook. Dus het hoeft niet alleen bij maatregelen zoals wieken of een tuigje te blijven. Je kunt ook de vogel dingen aanleren voor het geval dat.

Buiten die bewuste afwegingen blijft natuurlijk dat mijn vogels speciale behoeftes hebben om niet te vervallen in hun oude problemen dus wieken is niet geschikt voor hen.

« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 15:25:21 pm door susanne »

Pluisje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: april 12, 2006, 18:53:59 pm »
Ik ben het helemaal met Susanne eens.
Het wordt zo vaak simpel gedacht, ik vind ook dat er geen absoluut recept is in de omgang met papegaaien.
Net als met kinderen, een moet je vaker remmen, andere moet je meer los laten om zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Mijn vogels zijn ook bewust niet gekortwiekt. Aphyna was als kuiken heel fout EN heel vroeg gewiekt,
het is een erg onzekere vogel. Kortwieken is gewoon in dat geval geen optie. Mango is mijn
opvoedingsexperiment. Ze is keurig opgevoed zonder ooit te hoeven kortwieken. Het is gelukt.
(wel heb ik een paar keer bijna de schaar gepakt  ;) toen het leek niet meet te gaan, maar toch gelukkig nooit gedaan).
Ze vliegt 50-100m per dag vrolijk hier in huis.

En ze zijn uiteraad ook getraind om op commando naar je toe te vliegen, binnen en buiten.

Maar ik geloof dat voor beginners (beginnende opvoeders dan  ;)) of voor agressieve vogels
kortwieken de beste tijdelijke of vaste oplossing  is ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #41 Gepost op: april 12, 2006, 19:54:03 pm »
gedeeltelijk ben ik het eens met susanna en pluisje
maar mijn vorig grijsje was gewend van op commando te komen(heb er een paar jaar over gedaan ook) en te gaan,die was niet gekortwiekt
en op een dag schrok hij zich rot van een domme duif en vloog hij op
commando gewend of geen commando hé,ik mocht (bij wijze van spreken) op mijn blote knieen commando's geven,hij is toch nooit gekomen,geen enkele keer in de zes weken dat ik hem heb gevolgd waar hij zat
die had de vrijheid geproefd en die wou niet meer luisteren naazr mijn commando,
en men gaai die ben ik kwijt
daarom heb ik deze keer BEWUST gekozen voor kortwieken,en zal het me hopelijk niet meer overkomen

grtzz vivke

Pluisje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: april 12, 2006, 21:51:08 pm »
Daarom, ik denk het ook, commando of geen commando. Voor zekerheid altijd een tuigje en
zeker verplicht met niet gewiekte vogels (voor mij dan  ;)). Als ik ooit een landgoed heb  ::) ga ik
misschien vrije vlucht trainingen beginnen zoals Steve Martin  ;).
Ah, Vivke, dat is inderdaad een ervaring dat je niet zomaar voorbij gaat als je je papegaai kwijt bent  :CENS.
Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Maar naar mijn mening kan je niet met zekerheid thuis testen hoe goed je vogel kan vliegen
onder stress en met wind. Waarschijnlijk een zwakke vogel die al zowiezo buiten adem is als hij
een beetje beweegt niet, maar fitte, lichte (qua gewicht) en sterke vogel (qua ontwikkeling van borstspieren)?
Voor mij is het risico te groot   ;) wil gewoon geen enkele kans geven dat het fout kan gaan.
Nee, heb geen aandelen in tuigjes-fabriek  ;D

coco

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: april 13, 2006, 01:37:05 am »
nou das weer genoeg stof om over na te denken :-*

TWEETY

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: april 13, 2006, 07:45:51 am »
gedeeltelijk ben ik het eens met susanna en pluisje
maar mijn vorig grijsje was gewend van op commando te komen(heb er een paar jaar over gedaan ook) en te gaan,die was niet gekortwiekt
en op een dag schrok hij zich rot van een domme duif en vloog hij op
commando gewend of geen commando hé,ik mocht (bij wijze van spreken) op mijn blote knieen commando's geven,hij is toch nooit gekomen,geen enkele keer in de zes weken dat ik hem heb gevolgd waar hij zat
die had de vrijheid geproefd en die wou niet meer luisteren naazr mijn commando,
en men gaai die ben ik kwijt
daarom heb ik deze keer BEWUST gekozen voor kortwieken,en zal het me hopelijk niet meer overkomen

grtzz vivke

jeetje vivke :o

dat wist ik nog niet,  wat verschrikkelijk :cry: :cry:
hoe lang had je hem al en heb je er dan nooit niets meer van gehoord?

san