Nou ik heb wel eens gezien dat iemand er naast small nog een kleinere maat petite verkocht, terwijl anderen niet kleiner dan small hebben. Maar of die klein genoeg is weet ik ook niet. Ik heb al heel lang geen aga's meer.
Het hangt helemaal van je situatie af wat een veilige en goede keuze is voor jou. Niet alleen het soort en karakter van de vogel is bepalend. In een stad heb je natuurlijk een heel andere woonomgeving met andere gevaren dan op het platteland. In een afgeschermde tuin is het risico veel lager, maar ik kan me goed voorstellen dat je ook met een geknipte vogel een tuigje aan doet voor wat extra veiligheid als je verder weg gaat, of naar een nieuwe plek waar je de situatie niet goed kent. Katten zijn schuwe dieren en zie ik in mijn tuin zelden, maar ik weet dat ze er zitten omdat mijn honden erop jagen. Ik denk dat het niet verkeerd is om eens vaker na te denken of het wel veilig is zoals je het nu doet. Vogels kunnen ook in paniek raken en zich om wat voor reden dan ook ineens minder goed verdedigen. Dat heb ik vaak genoeg gezien bij mijn vogels vanwege hun problemen. Ik ben liever te voorzichtig dan 1 keer net niet goed genoeg opletten. Je kunt ook te makkelijk worden in een bepaalde routine. Het zijn altijd de "dat doet ie anders nooit" situaties. Als je die kon voorzien, kun je ze ook voorkomen. Het gaat nu net over die onverwachte dingen die er kunnen gebeuren. Niemand wil toch zijn/haar vogel kwijtraken. Wieken zal voor sommige mensen wel de goede oplossing zijn en voor anderen niet. Ik vind het geen verplichting voor een vogel eigenaar.
Ik heb hier binnen ook wel eens ooit overwachte situaties meegemaakt. Mijn molukken is echt een schijtlijster. Er kwam buiten ineens een aparte vrachtwagen met zwaailicht langs en hij raakte even in paniek. Hij maakte een paniekvlucht en een noodlanding. Nou heb ik ook honden, en de molukken bijt altijd van zich af, dus die laten het wel uit hun hoofd om te dichtbij te komen. Maar de honden hun jachtinstinct was ineens geprikkeld door die rare vlucht en die sprongen weer op mijn vogel af, die nog van slag was en zich niet verdedigde. Nou happen mijn honden dan nog niet naar de vogel, omdat ze dat geleerd hebben, maar andere honden zouden wel degelijk een goede kans hebben gehad om ...... nou ja je begrijpt het.
Er is hier ook veel water, en mijn grootste zorg buiten is dat er iets gebeurd en de gewiekte vogel per ongeluk in het water belandt. Dan moet ik erachter aan en ik zit in een rolstoel, dus ......
Ik zie mijn vogels toch liever goed vliegend veilig boven in een boom, dan in het water, of in de klauwen van een hond of kat. Ik train ook bewust al mijn vogels om op 'hier' of 'vlieg' naar mijn arm te vliegen. Zelfs mijn grootste probleem de molukken, die ik nu zo'n 8 jaar heb, doet dat ook. Dus het hoeft niet alleen bij maatregelen zoals wieken of een tuigje te blijven. Je kunt ook de vogel dingen aanleren voor het geval dat.
Buiten die bewuste afwegingen blijft natuurlijk dat mijn vogels speciale behoeftes hebben om niet te vervallen in hun oude problemen dus wieken is niet geschikt voor hen.