Vlakbij mijn vorige adres zit een dierenwinkel, eentje waar ze geen dieren meer verkopen maar wel allerhande spulletjes voor je beestenspul. In het verleden hebben ze wel wat papegaaien gehad maar daarmee zijn ze gestopt toen er twee overleden kort na elkaar. Ze besloten dit verder aan kenners over te laten (een prima besluit trouwens). Kinky kwam daar trouwens ook vandaan. Tijdens die periode kregen ze Joop. (speelt zon 6 jaar terug)
Joop is een grijze roodstaart die al wat ouder is al weet ik niet precies hoeveel.... meen een jaar of 11. Ze kregen m van een klant die niets met m wist aan te vangen... Hij beet, deed lelijk tegen iedereen maar wat het ergste was: hij plukte... Zo erg dat er slechts wat veertjes op het kopje en bij de pootjes zitten en verder niets En zo kwam het dat Joop daar de 'huispapegaai' werd... Heel wat bezoekjes aan dierenarts (Feld, driebergen meen ik) later wist de eigenaar te vertellen: Joop plukt...niets aan te doen, we hebben al zoveel geprobeerd. Maar Joop is happy en blijft zn levenlang hier, kaal of niet.
Ze zijn er gek met Joop, doen echt hun best hem een gelukkig leventje te bieden.... Ze hebben m tochtvrij naast de toonbank staan, zo dat ie ook een plekje heeft waar ie niet wordt gezien. In het begin konden meerdere mensen van de winkel met m overweg....gaanderweg bleef alleen de vader van de eigenaar over tot ook die voor een paar hechtingen naar het ziekenhuis kwam. Al een paar jaar staat er op Joop's kooi dan ook: PAS OP, JOOP BIJT! Menig klant is al het slachtoffer van zn scherpe snavel geworden.......
Hij is verliefd op Pieter, zodra die de zaak binnenkomt begint ie te dansen en komt van de bodem van zn kooi waar dit kale kippie tegenwoordig zijn meeste tijd doorbrengt. Hij maakt dat ie binnen Pieters handbereik komt en laat zich uitgebreid (en tot grote verbazing en verwondering van het personeel aldaar) over zn veertjes kriebelen. Al twee jaar (sinds ik Pieter ken) gaat dat zo: hij komt binnen en Joop is door het dolle en ze zien een Joop die ze bij niemand anders zien.
Vaak hebben we aangegeven dat Joop, mocht het niet meer goedgaan, een goed tehuis bij ons zou kunnen krijgen maar het antwoord hierop was steevast: nee. Er is zo veel met Joop gesold...wij waren al zn zesde adres... Joop is gelukkig en blijft hier. We vertelden over onze papegaaien, over hun voeding en over ons gedragsconsult en maakten een kopie van de band die we daarvan hebben.... Ze waren daarin zeer geinteresseerd, onddanks zijn aggressieve gedrag zijn ze daar echt stapel op Joop.
Wij zijn verhuisd en alhoewel we nog steeds trouw wekelijks ons hondenvoer ophalen is het afgelopen met Pieter's meerwekelijkse bezoekjes aan deze zaak. Zeker drie keer per week liep Pieter binnen...even naar Joop die daar echt zo dolblij mee was volgens het personeel.
Van het weekend waren er vrienden van ons en die vertelden hoe slecht het met Joop gaat. Zit maar onderin zn kooi en volgens de eigenaar issie somber, helemaal niet vrolijk en Pieter besloot te gaan kijken hoe het met m was. Joop was als altijd helemaal door het dolle maar ow ow wat zag ie eruit.... Inderdaad een schim van wat ie was en de eigenaresse vertelde gisteren toen Pieter weer ging dat ie stilletjes en somber is en echt niet vrolijk zichzelf. Alleen nadat Pieter van de week was geweest had ie de hele verdere dag zitten babbelen en fluiten. Pieter kwam met een loodzwaar gemoed thuis.
Vandaag gaat ie weer - met het voorstel Joop een maand of drie hierheen te brengen (liefst hadden we m voor altijd maar daar waren ze altijd zo op tegen, ze zijn echt wel stapel op Joop) om te kijken of de omgeving iets uitmaakt. Geen idee of ze erop in gaan maar het zit ons zo dwars dat ik er zelfs van heb gedroomd vanacht..... Wordt vervolgd?./.....