Auteur Topic: Papegaai samen met andere soort?  (gelezen 1982 keer)

007

• Gast
Papegaai samen met andere soort?
« Gepost op: april 17, 2006, 20:52:53 pm »
Ik heb deze vraag ook al gesteld, maar het leek mij wel zo handig om een nieuwe topic te maken.
Ik moet nog een papegaai aanschaffen en ik hoop dat dit een Jardine papegaai gaat worden. Het liefst zou ik 2 Jardnine's nemen omdat ik gelezen heb dat gaaien sociale dieren zijn, maar met Jardine papegaaien gaat dit heel duur worden. Daarom vroeg ik mij af, is het mogelijk om een Jardine papegaai samen te zetten met bijvoorbeeld een Valkparkiet of een Agapronis? Ze zouden dan wel van jongs af aan bij elkaar komen te zitten. Zouden ze elkaar goed gezeldschap kunnen houden? Zouden de dieren dan ook minder tam worden, of valt het mee als je ze maar genoeg aandacht geeft? Heeft iemand hier ervaring mee?

Cosch

• Gast
Re: Papegaai samen met andere soort?
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2006, 21:23:54 pm »
Je moet er niet vanuit gaan dat is ze in 1 kooi kunnen!
Helemaal een grotere gaai en een kleintje niet! Als je dus 2 aparte kooien heb, word het al weer anders.
Dan kan er natuurlijk veel meer!

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2006, 23:39:00 pm »
Ik zou er ook niet helemaal vanuit gaan dat ze in 1 kooi kunnen, maar ik zou t ook niet uitsluiten ;)
Gezelschap houden kan iig heel goed! Ook met 2 kooien.

Ik heb zelf een aratinga en een valkparkiet bij elkaar wonen. Dat zou je niet snel verwachten en ik ging daar ook echt niet vanuit, omdat aratingas en valkjes heel verschillend zijn ...en de aratinga was zelfs al 5 jaar toen ie mn valkje voor t eerst zag, maar ze slapen altijd stijf tegen elkaar :hart: Verder heb ik nog een kleinere weddells aratinga  en een timneh grijsje die de aller beste vrienden zijn geworden, terwijl ze al groot waren toen ze elkaar voor t eerst zagen, dus ook zij wonen samen en er is nooooit iets aan de hand :hart:

Ik raad je aan uit te gaan van 2 kooien en dus ook een 2e te bewaren voor nood, maar t is gewoon afwachten hoe ze elkaar vinden en misschien gaat t wel heel erg goed ;).

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2006, 23:42:48 pm »
Niet vanuit gaan dat ze in 1 kooi kunnen. Dat is soms al de vraag bij 2 van het gelijke soort.

Maar het geheel is niet onmogelijk. Bij een ander lid op dit forum Sonjav zitten bijv. een aga met een bonte boertje in 1 kooi en dat zijn de dikste maatjes samen.

Het kan dus wel  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2006, 11:10:00 am »
Hee wat leuk! Ik wist niet dat ze bij Sonja en Jochem samen in een kooi zaten! Jammer dat je het van tevoren niet weet hè. Dat zou al een stuk schelen als ik tegen Ton zou kunnen zeggen: ze kunnen samen in één kooi! :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2006, 11:24:08 am »
als ik tegen Ton zou kunnen zeggen: ze kunnen samen in één kooi! :)

:)  ;D

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2006, 17:21:10 pm »
Hoi,

Jammer dat ik dit nu pas lees.

Ik heb 2 jardine papegaaien en 10 valkparkieten.

De valkparkieten staan vlakbij de papegaaien. Pas is het me gebeurd dat 1 valkparkiet landde op de kooi van de jardines. Stom stom stom, maar het heeft wel een teentje gekost want 1 van de gaaien beet direct in het pootje.
De gaaien en valken zijn van jongsafaan met elkaar opgegroeid.

groetjes, Nel