Auteur Topic: opstappen of pakken?  (gelezen 1466 keer)

jolanda

• Gast
opstappen of pakken?
« Gepost op: april 28, 2006, 01:29:59 am »
Het is weleens zo dat Tommie niet op mijn hand wil stappen.
Meneer is niet gek en weet dus dat ik hem bijv. ga douchen, dat vind hij niet leuk, dus stapt hij niet op.
Nee in plaats daarvan gaat hij als een bezetene op zijn kooi heen en weer rennen en als hij in de kooi zit, gaat hij helemaal achteraan in een hoek hangen.

Nu las ik dat ze op moeten stappen, maar Tommie doet dat simpelweg niet. Ik kan wachten tot ik een ons weeg en tegen hem praten tot ik geen stem meer heb, hij weigert gewoon.
Nu pak ik hem dan gewoon en zeg tegen hem" het moet echt even kerel"".
daar reageert hij goed op, want hij wil dan wel een kus of gaat gewoon tegen me praten, dus ik merk niet dat hij het erg vind ofzo.

Willen jullie je mening geven of advies tips en etc met me delen?

Groetjes jolanda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: opstappen of pakken?
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2006, 10:28:05 am »
Als hij niet opstapt kan je het inderdaad zo doen. Dat is prima, je laat zien dat hij toch moet! Maar als ik jou was zou ik toch het opstappen gaan oefenen, ik weet niet of je al iets over clickeren hebt gelezen, maar dat is een manier om het te leren. Ook kun je een opstaptouw of iets dergelijks gebruiken en belonen met lekkere dingetjes! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2006, 11:00:36 am »
Ja is goed wat je doet. Ik vind altijd dat opstappen de basis is.
Straks loop je met hem buiten en wil hij niet opstappen als er iets gebeurd. Dat moet je voorkomen!
Je kunt ook laddertje met hem doen!
Dan dwing je hem wel een beetje. Dus achter elkaar van de ene op de andere hand laten overstappen! Een stuk of 10 keer. En dat es een paar keer doen. Zul je al wel verbetering zien!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2006, 11:13:31 am »
Als hij niet opstapt kan je het inderdaad zo doen. Dat is prima, je laat zien dat hij toch moet! Maar als ik jou was zou ik toch het opstappen gaan oefenen, ik weet niet of je al iets over clickeren hebt gelezen, maar dat is een manier om het te leren. Ook kun je een opstaptouw of iets dergelijks gebruiken en belonen met lekkere dingetjes! ;)

Loes,

je kent mijn manier he  ;)

Alle 3 mijn gaaien wilden niet altijd opstappen. Orrie heeft er nog steeds een handje van om het opstappen te vermijden.

Als ze niet willen, dan moeten ze van mij.

Japie en Coco klommen dan door de kooi en Coco ging zelfs fladderen.

Japie en Coco weten nu door dat ik ze gewoon pakte, dat ze er niet onderuit kunnen komen. Hierdoor stappen ze nu direct op.  :thumsup:  Vluchten heeft geen zin, want ze moeten toch doen wat ik van ze vraag. Opstappen dus.

Ik heb dit bereikt door vol te houden en ze niet hun zin te geven. Dus altijd als je wilt dat ze moeten opstappen en ze klimmen/fladderen weg, er achteraan gaan. Natuurlijk niet doordraven tot panieksituaties. Als het daar naar dreigt even adempauze en dan nog een keer proberen. Als je 1 keer hun zin geeft door het opstappen achterwege te laten, dan hebben ze je.

Ik heb nu 2 voorbeeldige grijzen die netjes opstappen ook al weten ze dat ze dat ze bijv. moeten gaan douchen. Orrie is wat ouder (rond de 40) en durft pas sinds een jaar op te stappen. Bij hem gaat het soms wat twijfelend en wil ie er onderuit komen, maar hij begint wel door te krijgen dat dat geen zin heeft.

Pascal

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2006, 11:18:55 am »
Ja zo heb ik het ook aangepakt met Coco en Kaya!

Toen ik Kaya 5 maande geleden kreeg, dacht hij dat hij door bijten of zn kop aan te bieden voor koppiekrauw er onderuit kwam.
Maar ik heb hem 2x echt moeten dwingen op te stappen. Dus er achter aan gaan met mn hand. en sindsdien is er niets aan de hand en stapt hij altijd op!

Weet je, het is ff rot. Maar ik denk echt dat hett belangrijk is dat ze ALTIJD opstappen.

Ik heb een keer met Coco gehad dat er een hond aankwam terwijl hij op de grond liep. Dus ik moets hem echt snel laten opstappen. En dat deed hij ook, omdat hij dat altijd moet!!!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2006, 11:23:59 am »
Ik heb een keer met Coco gehad dat er een hond aankwam terwijl hij op de grond liep. Dus ik moets hem echt snel laten opstappen. En dat deed hij ook, omdat hij dat altijd moet!!!

Dierenbeul. Jij gunt zo'n hond ook geen lekker biefstukje  ;D

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2006, 11:29:12 am »
Papegaaien schijnen niet lekker te zijn. Zei ooit iemand tegen me!  :)

jolanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2006, 14:19:49 pm »
Aha oke dat ga ik dus doen.
Hij komt er ook nooit onderuit, mijn wil is wet.
Maar bijv bij me moeder loopt hij weg en dan geeft ze op.
Moeten anderen die hier zijn dan ook doordrammen of alleen ik omdat ik het baasje ben?

Maar dat trappetje ga ik wel oefenen en gewoon doorzetten.

Groetjes jolanda

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2006, 14:36:19 pm »
Hij MOET altijd opstappen en ook bij een ander is mijn mening.
Neem anders eens contact op met Jefta als het niet lukt.

jolanda

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2006, 02:14:37 am »
Ehm, rare vraag mischien....
Wie is Jefta?

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2006, 11:05:14 am »
Jefta, heeft veel mensen geholpen door middel van het stappen plan van Dr Hooimeijer!
Om het uit te leggen en voor te doen. Zodat het niet alleen theorie blijft maar dat het duidelijk word.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2006, 11:13:12 am »
Ergens op dit forum kun je mijn verslagje met een paar foto's lezen.
Gino stapt nog altijd direct op en heeft me nooit meer gebeten!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2006, 14:18:21 pm »
Jee, maar je kunt het hem zelf ook wel leren hoor! Belonen als hij het doet, overdreven met hoge stem en enthousiast.. Of doet ie het helemaal nooit? ;)

jolanda

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2006, 15:41:49 pm »
Ja hij stapt negen van de tien keer wel gewoon op, maar als hijwet dat hij moet douchen, waar hij een hekel aan heeft, gaat hij weg rennen of aan de tralies in een hoek hangen.
Verder stapt hij altijd gewoon op.
En eigenlijk bijt hij nooit, nou ja zelden.

Groetjes jolanda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2006, 16:08:13 pm »
Oh! Oké. Gewoon zorgen dat jij je zin krijgt, dan gaat ie vanzelf opstappen, omdat hij weet dat hij er toch niet onderuit komt...  :)