Als hij niet opstapt kan je het inderdaad zo doen. Dat is prima, je laat zien dat hij toch moet! Maar als ik jou was zou ik toch het opstappen gaan oefenen, ik weet niet of je al iets over clickeren hebt gelezen, maar dat is een manier om het te leren. Ook kun je een opstaptouw of iets dergelijks gebruiken en belonen met lekkere dingetjes! 
Loes,
je kent mijn manier he

Alle 3 mijn gaaien wilden niet altijd opstappen. Orrie heeft er nog steeds een handje van om het opstappen te vermijden.
Als ze niet willen, dan moeten ze van mij.
Japie en Coco klommen dan door de kooi en Coco ging zelfs fladderen.
Japie en Coco weten nu door dat ik ze gewoon pakte, dat ze er niet onderuit kunnen komen. Hierdoor stappen ze nu direct op.

Vluchten heeft geen zin, want ze moeten toch doen wat ik van ze vraag. Opstappen dus.
Ik heb dit bereikt door vol te houden en ze niet hun zin te geven. Dus altijd als je wilt dat ze moeten opstappen en ze klimmen/fladderen weg, er achteraan gaan. Natuurlijk niet doordraven tot panieksituaties. Als het daar naar dreigt even adempauze en dan nog een keer proberen. Als je 1 keer hun zin geeft door het opstappen achterwege te laten, dan hebben ze je.
Ik heb nu 2 voorbeeldige grijzen die netjes opstappen ook al weten ze dat ze dat ze bijv. moeten gaan douchen. Orrie is wat ouder (rond de 40) en durft pas sinds een jaar op te stappen. Bij hem gaat het soms wat twijfelend en wil ie er onderuit komen, maar hij begint wel door te krijgen dat dat geen zin heeft.
Pascal