Auteur Topic: Eet meer zaden dan pellets sindskort  (gelezen 2834 keer)

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Eet meer zaden dan pellets sindskort
« Gepost op: mei 05, 2006, 21:14:16 pm »
Zoals jullie misschien wel weten was Simon alleen maar pellets gewend,maar sinds hij bij ons is krijgt hij ook elke dag wat zaden (rustig aan opgebouwd).Ik merkte al vanaf het begin dat hij eerst de zaden op eet en dan pas zijn pellets en dat bakje raakte ook wel op,maar sinds een paar dagen eet hij erg weinig nog van de pellets en vind hij de zaden zo te zien veel lekkerder,het bakje met pellets raakt niet leeg.Hij krijgt 2 (speciale) maatschepjes pellets en 1 schepje zaden 's morgens en 1 bakje 's avonds en een bakje verschillende "blokjes" fruit per dag.
Als ik nu eens de zaden meer ga aanbieden dan de pellets ( bijv. 2 op 1) doe ik daar dan goed aan,of zal ik 2 op 2 blijven voeren en de kans hebben om elke dag een kleine hoeveelheid pellets weg te moeten gooien?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Eet meer zaden dan pellets sindskort
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2006, 22:07:43 pm »
Ik geef ze hier de hele dag door pellets en evt wat fruit,
en 's avonds krijgen ze wat zaadmengsel,dat gaat goed  :thumsup:
Soms merk ik dat ze de pellets laten staan en dan 's avonds op de zaadjes afgaan,
dan geef ik ze soms een dag helemaal geen zaad zodat ze de pellets weer goed eten.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2006, 22:19:49 pm »
Hier at hij op een gegeven moment helemaal geen pellets meer, ben er een paar weken mee gestopt en nu.......... hij vindt ze nu lekkerder dan zaadjes. Rare beesten die grijze............ ;D

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2006, 00:07:25 am »
 :thumsup:

Dennis

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2006, 08:19:10 am »
Waarom verplichten jullie je vogels om pellets te eten?

Groeten Dennis

dutchgerard

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2006, 09:31:54 am »
Bij alleen een zaadmengsel eten ze alleen de dingen op die ze lekker vinden.
Bij pellets kan dat dus niet en daar zit alles in (behalve vers fruit en groenten).

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2006, 10:04:40 am »
Ja, de meesten vinden de zaadjes lekkerder, vandaar dat je het beste afgepast kan geven. Dus wat je wilt dat hij eet aan pellets moet zo wie zo op. Dan wat hij nog aan zaad op kan! Op een gegeven moment weet je precies hoeveel je moet geven om alles choon op te hebben! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2006, 10:30:22 am »
Waarom verplichten jullie je vogels om pellets te eten?

Groeten Dennis

Hai Dennis,

gezondere vogels, betere conditie en betere kweekresultaten, zijn voor MIJ de reden om pellets in het menu op te nemen. Als onderdeel dus niet als enige bron van voeding.
(Indien ik iemand beledig of kwets met mijn mening, dit is niet zo bedoeld en bied ik al bij voorbaad mijn excuses aan).
Klein voorbeeld onze naaktogen hebben bij de vorige eigenaar altijd 2 eieren gelegd, nu bij ons zitten ze op 4 eieren, toeval ? Ik denk het niet,

mvg Frank

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2006, 10:51:10 am »
Wat ik heb geleerd dat je met je "ogen" en met gezond verstand moet voeren.
Iedereen ziet toch dat als je alleen maar zaad voert de helft (vooral de kleine zaadjes) altijd blijven liggen.
Dan kan je dus concluderen dat ze alleen de lekkere dingen eten en de rest wat ook goed voor ze is, laten liggen en dat ze daar met pellets geen kans voor hebben.

Pluisje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2006, 11:35:09 am »
Voor mij is een raadsel waarom mensen zaad willen voeren  ???.
Behalve wat er al over gezegd (zaad is een  eenzijdige en onvolledige voeding), het is ouderwets en ook onnatuurlijk voor de meeste papegaaien.
Mijn papegaaien krijgen pellets en iedere dag een bak verse groenten (paprika, brokkoli, wortel, boontjes ezv) en ook een beetje van wat we
zelf eten (maar dan ongekruid en ongezout: een stukje pasta, paar korreltjes rijst, klein stukje vlees (zo een 1cm2) of vis, fruit.
En een-twee keer per maand krijgen ze een bakje zaad ipv pellets (maar dat is puur voor afwisseling om ze te verrassen)
ik zie het als een McDonalds dag  :-[  ;)

jeske5

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2006, 15:25:22 pm »
Wat ik heb geleerd dat je met je "ogen" en met gezond verstand moet voeren.
Iedereen ziet toch dat als je alleen maar zaad voert de helft (vooral de kleine zaadjes) altijd blijven liggen.
Dan kan je dus concluderen dat ze alleen de lekkere dingen eten en de rest wat ook goed voor ze is, laten liggen en dat ze daar met pellets geen kans voor hebben.

dit is natuurlijk niet helemaal waar. als de kleine zaadjes blijven liggen, betekent dat dat je teveel voert. Mijn aga's krijgen een zaadmengsel, maar dat gaat elke dag helemaal op.

@Pluisje: je zegt dat het eten van zaad onnatuurlijk is voor papegaaien. Sinds wanneer eten papegaaien in het wild pellets?  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2006, 15:44:07 pm »
En sinds wanneer eten ze in de natuur het zaad dat ze hier krijgen?  ;)

jeske5

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2006, 19:33:18 pm »
niet, maar dat is ook niet wat ik bedoel. ik beweer absoluut niet dat het natuurlijk is om een zaadmengsel te geven, maar nu werd er gesugereerd dat pellets wel natuurlijk zijn....dieren in gevangenschap zullen vrijwel nooit het natuurlijke voedsel eten.

Dennis

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2006, 19:51:26 pm »
ben het niet mee eens dat het aan de pellet ligt dat ze het beter doen.Ikzelf heb een koppel caique`s zaten op pellets hadden in 2003 laatste jongen gehad nu heb ik ze een half jaar.ik voer geen pellets meer en hebben nu 4 jongen in het blok liggen.

voeren van vogels is niet en/of maar en/en een gavarieerde voeding is het beste voor de vogels.of dat nu zaadmengsel en pellets  super voor de vogels maar alleen pellets voeren lijkt mij niet gezond voor de vogels.wat men ook beweerd vandaag de dag.

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2006, 20:02:14 pm »
ben het niet mee eens dat het aan de pellet ligt dat ze het beter doen.Ikzelf heb een koppel caique`s zaten op pellets hadden in 2003 laatste jongen gehad nu heb ik ze een half jaar.ik voer geen pellets meer en hebben nu 4 jongen in het blok liggen.

voeren van vogels is niet en/of maar en/en een gavarieerde voeding is het beste voor de vogels.of dat nu zaadmengsel en pellets  super voor de vogels maar alleen pellets voeren lijkt mij niet gezond voor de vogels.wat men ook beweerd vandaag de dag.

Beste Dennis ,

maar dat zeg ik ook niet, ik zeg dat de zowel het een als het ander nodig is voor een evenwichtige voeding.
Het vervelende is dat ik me weer bemoei met een discussie en dat was ik eigenlijk niet van plan.
Ik vraag me af of de pellethaters en de pellet liefhebbers zich afvragen wat er nu in deze pellets zit?
Zodra je dat weet , zal iedereen beseffen dat het niet enorm slecht kan zijn , maar ook nooit het wondermiddel,

mvg Frank