Auteur Topic: op standaard of toch in een kooi ?  (gelezen 2480 keer)

René Dop

• Gast
op standaard of toch in een kooi ?
« Gepost op: mei 07, 2006, 12:47:08 pm »
Hallo,

Ik heb dus sinds kort een ara dus deze vraag zal misschien erg dom lijken  :-[
De ara die ik heb is nu 14 ween oud en ik vind het eigenlijk zielig om een vogel in een kooi op te sluiten.
Nu is hij bij ons gekomen toen hij 12 weken oud was en we hebben hem steeds onderop het plateau van zijn standaard gehuisvest.
Daar slaapt hij ook en wordt niet wakker van de kinderen of onze andere huisdieren ( honden en katten )
Maar nu mijn vraag; is het voor een ara noodzakelijk dat hij in een kooi zit of kan hij gewoon zijn verdere leven lekker genieten van alle vrijheid ?
Nogmaals ik vind een "gekooide" vogel gewoon erg zielig en vooral voor sjakko hij is een echt knuffeldier dat graag bij ons wil zitten maar ook lekker op zijn standaard rust kan vinden.
De kinderen hebben ondertussen wel geleerd dat ze hem dan niet mogen aaien of kussen als hij op zijn standaard zit.

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Groeten René

Cosch

• Gast
Re: op standaard of toch in een kooi ?
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2006, 12:56:07 pm »
Hartstikke goed toch! Als het zo goed gaat! Ik hoop dat je meubels straks wel heel blijven al stie wat groter is! ;)

Hij moet natuurlijk ook we wat te spelen hebben enzo! Alleen vrijheid is niet genoeg. Maar dat snap je wel denk ik!
Gr Corina

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2006, 21:29:28 pm »
Hoi! Ik heb 2 van mn vogels los op hun klimboom wonen. Ik vond t nml ook niet zon leuk idee om ze op te sluiten, ze bleven perfect zitten en zijn erg gelukkig. Maar nu heb ik inmiddels 6 vogels en heb dus ook kooien omdat ze niet allemaal blijven waar ik dat wil. Nu zitten Tommy en Guano (de 2 van de klimboom) ook heel graag in en op die kooien :) Toen ging ik eens nadenken en ik denk dat een kooi minder zielig is dan t lijkt. Je moet ze er natuurlijk niet hele dagen in laten, maar t oppervlak aan tralies (en dus oppervlakte voor klauterplezier) veeellll groter dan welke klimboom of standaard je kunt bedenken. Plus dat het een veilig gevoel kan geven. 1 Van mn andere vogels (Pepper) die eerst ook op een boom woonde is duidelijk gelukkiger nu ze in een kooi woont en slaapt.

Het is dus afhankelijk van de vogel waar hij zich t prettigst voelt en wat t beste werkt (want rondrennende malloten die alles slopen is ook niet fijn ;D) maar bij goed gebruik is een kooi echt niet zielig ;) Ik heb wel eens gedacht over wat losse tralie panelen om zo meer klimmogelijkheden te maken achter de boom, dus als t om t klauteren gaat is zoiets mss ook een idee ;) Verder heb ik boven ook een kooi voor mn vogels...puur voor de lol om op om in te spelen en te klimmen als ik boven ben.

Maar je hoeft natuurlijk geen kooi te nemen als t zo ook goed werkt ;D Tommy en Guano zijn ook echt gek op hun eigen plek in hun eigen vrije boom ;)

Pluisje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2006, 00:04:33 am »
Goed verwoord, Tommy  :thumsup:
ik ben het er volledig mee eens.
Ik denk dat je een kooi het liefste aan je vogel moet aanbieden maar je hoeft hem er niet op te sluiten
indien het veilig voor vogel geregeld is natuurlijk (denk aan giftige kamerplanten, elektrische draden
die doorgebeten kunnen worden met dood als gevolg ezv...).
Als hij een kooi heeft, heeft hij ten minste een keuze en ik denk dat veel vogels hun kooi een veilig privé terrein en een
prima speel-klauter plaats vinden. 
Succes met beslissing René ;)

René Dop

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2006, 03:28:23 am »
bedankt voor jullie reacties,

Ik heb wel een kooi en zal deze t.z.t. ook bij hem neerzetten.
Nu ben ik bezig om een klimboom te maken en denk dat hij daar de eerste tijd wel mee zoet is.
Maar toch met een week of wat een kooi neerzetten dan zal hij zelf maar moeten kijken wat hij het fijnst vind.
Uiteindelijk hebben we allemaal een vogel met een eigen wil toch ??  ;D ;D

Groeten René

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2006, 13:54:32 pm »
 :thumsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2006, 17:33:07 pm »
Gino zit graag in zijn kooi, als hij bv buiten is en we zeggen ga maar naar huis, dan gaat hij naarzijn kooi.
Als hij in de kamer los is en niet bij ons zit gaat hij ook meestal direct weer naar zijn kooi die meestal als wij thuis zijn open staat.
Dus ik denk dat die kooi voor Gino erg belangrijk is.

TWEETY

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2006, 17:37:28 pm »
tweety doet dat ook,  ze voelt zich daar veilig en op haar gemak, soms als de kooi open staat komt ze er zelfs niet uit.

gr san

djemi

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2006, 08:55:58 am »
Mijn vorige grijze ging alleen in zijn kooi als ie ging eten en om te slapen, voor de rest stond zijn deur altijd open en kon ie eruit wanneer ie wilde. Maar idd als ik wegging dan ging ie wel achter slot en grendel, want ik had echt geen zin in dat mijn spullen gesloopt zouden worden aangezien het wel een slopertje was  :)  En bovendien vond ik het ook gevaarlijk, die gaai los terwijl ik er niet was, stel je voor dat er iets gebeurd en hij kan zich niet redden, kzou het mezelf nooit kunnen vergeven.

Die kleine die we nu hebben, zal ik hetzelfde aanleren, mag eruit wanneer ie wil maar als ik wegga of er moet worden geslapen snachts gaat de kooi gewoon dicht.

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2006, 15:28:35 pm »
Het is inderdaad wel handig ze aan te leren om ook in een kooi te slapen...al was het maar zo nu en dan.
Ik doe dat ook hoor...soms even in de kooi laten voor een nacht. Stel dat ze eens te logeren moeten of er is iets...dan zijn ze t maar gewend ;)

Mariell

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2006, 16:57:54 pm »
Hai hai,

Nou nu wilde ik hier toch nog even weer wat vragen over dit onderwerp....
Nu lees je van veel mensen zoveel verschillende dingen, maar hoe zit het dan, als je de gaai op een standaard of kooi in de huiskamer laat slapen? ik d8 dat gaaien altijd minstens 12 uur slaap nodig hadden, en dat gaat dan toch niet als je zelf langer op blijft? ik las ook eens van mensen dat ze de gaai overdag of in de kooi, op standaard en snachts in een middelgrote draadkooi ( bench) deden.. op een slaapkamer of zo zetten zodat de gaai toch haar rust krijgt.. zal dit een idee zijn of niet? ik heb geen idee hoor, maar hoeveel ruimte heeft een gaai nodig als ie slaapt? ik weet nog niet precies wat ik straks met Kiki doe dus daarom is alle advies welkom....

groetjes Mariell

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2006, 22:21:32 pm »
Ja hoor, dat kan heel goed...een kleinere slaapkooi. De vogels die hier los op hun boom leven staan in de woonkamer waar savonds niemand is na een uur of 9. Dus die krijgen hun rust wel ;)

Mariell

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 18, 2006, 06:18:11 am »
Tsja denk dat het dan toch de slaapkamer word.. voor 1 uur snachts is hier de boel zeker niet plat, dus ja, een beetje schipperen dan maar....

:)

René Dop

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2006, 06:36:07 am »
bij ons is het voor 11 uur ook niet rustig in de zin van vrouwlief is dan nog wakker maar daar slaapt hij gewoon doorheen. :hart:
Sjakko heeft zichzelf aangeleerd dat hij op de bank in slaap valt strak tegen mijn vrouw aan en wordt niet eens wakker als die wat te drinken gaat pakken.
Het is gisteravond zelfs gebeurt dat hij bij de hond in slaap is gevallen.......iemand die hij normaal gesproken wegjaagd.
En ik heb nog wel een rottkwijler  ;D ;D
Dus ik persoonlijk denk het is maar net wat hij ( of zij ) gewend is.

groeten René

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2006, 11:53:54 am »
Hai hai,

Nou nu wilde ik hier toch nog even weer wat vragen over dit onderwerp....
Nu lees je van veel mensen zoveel verschillende dingen, maar hoe zit het dan, als je de gaai op een standaard of kooi in de huiskamer laat slapen? ik d8 dat gaaien altijd minstens 12 uur slaap nodig hadden, en dat gaat dan toch niet als je zelf langer op blijft? ik las ook eens van mensen dat ze de gaai overdag of in de kooi, op standaard en snachts in een middelgrote draadkooi ( bench) deden.. op een slaapkamer of zo zetten zodat de gaai toch haar rust krijgt.. zal dit een idee zijn of niet? ik heb geen idee hoor, maar hoeveel ruimte heeft een gaai nodig als ie slaapt? ik weet nog niet precies wat ik straks met Kiki doe dus daarom is alle advies welkom....

groetjes Mariell

;D toch te lang op de site van de SMP geweest  ;D .
Maar serieus vogels moeten idd hun rust krijgen, maar wat denk je dat ze doen als jij er niet bent?
Als ze 's avonds te weinig gehad zouden hebben, dan halen ze het echt overdag wel in,

mvg Frank