Auteur Topic: De grootte van de vlek een aanduiding van de leeftijd?  (gelezen 1619 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
De grootte van de vlek een aanduiding van de leeftijd?
« Gepost op: mei 22, 2006, 22:00:34 pm »
Ik bedacht me net dat ik een keer ergens gelezen had dat de gele vlek op het hoofd van de geelvoorhoofdamazone kan verklappen hoe oud de vogel is.

Niet precies de leeftijd, maar ze beschreven dat wanneer de vlek klein is, de vogel jong is en dat de vlek groter wordt naarmate de vogel ouder wordt.

Dus hoe groter de vlek op het voorhoofd hoe ouder de vogel.

Is dit 1 van de fabels? Of zit hier waarheid in?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
Re: De grootte van de vlek een aanduiding van de leeftijd?
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2006, 22:02:43 pm »
Afgelopen zaterdag hebben we zuid amerikaanse parkieten behandeld in de opleiding.
Bij deze soorten gaat dat idd op. Ze blijven verkleuren naarmate ze ouder worden.
Zou dus best eens kunnen wezen dat dat voor amazones ook op gaat. Voor de gein zou je eens oude foto's van je amazone moeten bekijken om te zien hoe groot de plek ooit was en nu is.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2006, 22:04:03 pm »
Voor de gein zou je eens oude foto's van je amazone moeten bekijken om te zien hoe groot de plek ooit was en nu is.

:thumsup:

Dit had ik zelf kunnen bedenken. Ik ga gelijk op zoek. Hahaha.

Thanx

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2006, 22:16:29 pm »
Wat grappig!  :cool:
Ben echt benieuwd!

Gr Corina

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2006, 22:26:15 pm »
Ik weet niet hoe snel het gaat, maar ik zie alleen wat meer geel boven de ogen. Het strookje groen is smaller geworden.  :CENS

Ik heb geen foto's van toen we hem net hadden. Dat moet in 1992 geweest zijn. Ik heb in 2001 mijn eerste digicam gekocht en ben toen heel veel foto's van Orrie gaan maken. Ik zal er eens fotoalbums op naslaan om te zien of daar nog foto's in zitten.

Orrie in 2001

Orrie nu

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2006, 23:03:00 pm »
Goed nieuws en 2x slecht nieuws

Het goede nieuws is dat ik foto's heb gevonden.

Het 1e slechte nieuws is dat deze onduidelijk zijn en dat ik geen verschil kan ontdekken op kop (maar dat kan ook komen omdat de foto niet duidelijk is).

Het 2e slechte nieuws is is dat ik 2 foto's ben tegengekomen waarvan ik in eerste instantie dacht dat het Orrie was. Bij het bekijken keek ik aanvankelijk naar de vlek, maar begon toen beter te kijken. Ik dacht. Wat zag Orrie er slecht uit zeg. Achterop de foto staat Maart 1992. Ik was toen 14 en in die periode is Orrie naar ons toegekomen. Maar ook in die periode is Porky bij ons weggegaan.

Porky is ongeveer 9 jaar bij ons geweest en was aan het einde bij ons niet meer te hanteren. Schreeuwen, schreeuwen en nog eens schreeuwen. Mijn ouders konden het niet meer aan en hebben Porky toen weggegeven aan een kweker in Zevenhuizen (ZH).

Porky kreeg van mijn vader weleens een kippenkluifje en is toen aan zijn eigen pootjes gaan bijten. Tot bloedens toe wat mijn vader dan weer behandelde met slaolie. De slaolie was dan om hem van de wond af te laten blijven. Achteraf weet ik niet of dit met elkaar te maken had, maar mijn ouders vertelden dit altijd zo.

Op de foto's die ik dus vond, zie je goed dat Porky er helemaal niet zo mooi in de veren zat. Duidelijk een vervreten pootje.

Nu ik zo terugkijk voel ik me niet zo lekker.  :(  Wat hebben ze met Porky toch gedaan in hun onwetendheid.  :cry:  Arme vogel.

Ik hoop dat Porky nog steeds leeft en dat ie het goed heeft nu. Ik zou niet weten wat er met hem is gebeurd. Alleen dan waar hij naar toe is gegaan.

Pascal

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2006, 23:18:14 pm »
Lijkt me ook rot om terug te zien!  :cry:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2006, 00:14:18 am »
is idd niet leuk om terug te zien,kan je geen kontakt opnemen met die kweker om te horen hoe het porky is vergaan en/of ie nog leeft daar

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2006, 12:42:22 pm »
En volgens mij is Pascal dus nu van plan er heen te rijden en te gaan kijken... Wie weet is Porky wel helemaal opgeknapt en heeft al vele nakomelingen grootgebracht!! :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2006, 13:09:54 pm »
En volgens mij is Pascal dus nu van plan er heen te rijden en te gaan kijken... Wie weet is Porky wel helemaal opgeknapt en heeft al vele nakomelingen grootgebracht!! :)

kben benieuwd

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko