Auteur Topic: planten voor voliere  (gelezen 2335 keer)

Koko

• Gast
planten voor voliere
« Gepost op: juni 05, 2006, 16:04:50 pm »
ik heb een vraagje wat voor planten/struiken kun je in een voliere doen, voor gaaien, of is dit af te raden

Groetjes
Boudewijn

O ja heb nog 1 vraagje, wat voor nootjes zijn dat die je bij het nop kunt kopen bij de ingang

Wickingh

• Gast
Re: planten voor voliere
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2006, 16:12:13 pm »
Hai Boudewijn,

long time no see.

Beplanting bij papegaaien is meestal geen lang leven beschoren.
Dus ik denk dat je dat kan vergeten.

Die nootjes zijn cedernootjes,

mvg Frank

charon

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2006, 07:16:18 am »
Hai Boudewijn,

long time no see.

Beplanting bij papegaaien is meestal geen lang leven beschoren.
Dus ik denk dat je dat kan vergeten.

Die nootjes zijn cedernootjes,

mvg Frank

ik zou het ook niet doen er zal gewoon (bijna) niets van overblijven

Koko

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2006, 08:36:17 am »
ja dat dacht ik al, maar zou het voor een ander navragen die dacht dat het wel kon

Groetjes
Boudewijn

jb

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2006, 20:50:34 pm »
Mensen met daadwerkelijke ervaring kunnen je vertellen dat papegaaien in een voldoende grote voliere nog behoorlijk wat overeind laten staan. Alleen de hogere delen worden afgeknaagd. Geschikt zijn kruiden, wilgen, bramen, frambozen, zonnebloemen, oostindische kers e.d. Je moet natuurlijk geen keurig nette siertuin met boompjes willen hebben...

Koko

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2006, 21:03:17 pm »
Mensen met daadwerkelijke ervaring kunnen je vertellen dat papegaaien in een voldoende grote voliere nog behoorlijk wat overeind laten staan. Alleen de hogere delen worden afgeknaagd. Geschikt zijn kruiden, wilgen, bramen, frambozen, zonnebloemen, oostindische kers e.d. Je moet natuurlijk geen keurig nette siertuin met boompjes willen hebben...

ja wat is groot, 10 bij 4 meter, maar hij is maar 2 meter hoog,

Groetjes
Boudewijn

jb

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2006, 10:12:51 am »
Mijn muller amazones zitten in ongeveer 3 x 2,5 bij 2,5 hoog. Ze zijn nu ook aan het broeden, maar alles wat niet hoger dan 1,75 m komt blijft goed heel. Mijn witvoorhoofden zitten in ongeveer 10x2,5 bij 2,5 hoog, zij knabelen aan wat kruiden,met name de hogere (maggi plant) e.d. In zo'n voliere kan dat uitstekend. Bijvoorbeeld oostindische kers blijft laag, ze knabelen af en toe aan een blaadje of bloem/knop wat heel gezond is, maar verder groeit deze plant in de zomer vele malen harder dan zij hem ooit kunnen afknagen. Het is wel aan te raden om planten te nemen die dat kunnen hebben: zoals genoemd, frambozen, bramen, kruiden (bijvoorbeeld munt) en  zeker ook wilgen. Gewoon ergens langs de rand van de weg afknippen/zagen een week in een emmer water zetten, en planten maar (de eerste tijd veel water geven). Eventueel kun je er een stuk gaas om heen doen, zodat een deel nooit afgeknaagd wordt.
Een begroeide voliere ziet er veel mooier uit, en is ook voor de vogels vele malen leuker en gezonder! Ik moet mijn witvoorhoofden vaak zoeken tussen de begroeiing, geregeld ben ik er 1 'kwijt', dan hangt hij of zij ergens tussen het groen. Ook in een voliere van 10x4 als is hij 2 meter hoog kun je heel wat.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 11:00:38 am door jb »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2006, 10:21:01 am »
volledig mee eens. Niets is mooier dan een beplante voliere voor de vogels en ons. Het is inderdaad alleen even zoeken wat goed blijft en kan. Hierover zijn de meningen nogal verdeeld en zul je zien dat bij sommige planten soms vermeld staat als prima en bij een ander niet doen. Daarom is een forum zo leuk. Ervaringen van anderen daar heb je het meeste aan :a036:

groetjes Jeannette