Auteur Topic: Agressieve ouders  (gelezen 2109 keer)

tommy1982

• Gast
Agressieve ouders
« Gepost op: juni 07, 2006, 15:20:38 pm »
Beste mensen,

1 van mijn nestjes met 4 jongen erin heeft een probleempje. 2 jongen van 4 weken oud zijn gister en vandaag uitgevlogen, nu werden ze door beide ouders aangevallen en heb ze dus apart moeten zetten. Moet ik ze nu handopfok geven voor nog een paar dagen of zullen ze het wel zelf aankunnen.
Ze zitten al volledig in de veren en het gaat gelukkig erg goed met ze.

Wat denken jullie?

gr
 :elvis:

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Agressieve ouders
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2006, 15:43:38 pm »
Dit gedrag komt vaker voor als ze klein behuist zijn (dus erg kleine kooi). Ik weet niet of dat bij jou het geval is? Je zou kunnen overwegen het mannetje af en toe erbij te zetten of de kooien aan elkaar maken zodat de ruimte wat groter lijkt en ze dus zelf op en neer kunnen vliegen van de ene naar de andere kooi en op die manier toch bijgevoed kunnen worden door de vader. Mocht inderdaad dus bij jou de kooi aan de kleine kant zijn dan zou ik de volgende kweekronde ze van te voren een grotere kooi geven bv een kamervoliere.

Je kunt proberen of je ze kunt bijvoeden maar meestal gaat dat erg lastig als je op deze leeftijd nog met lepel of spuitje moet bijvoeden. Het beste is toch dat ze van de vader wat krijgen zonder bijvoeding op deze leeftijd reden ze het nog niet.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 15:45:52 pm door Dianne »

tommy1982

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2006, 15:48:54 pm »

Ik heb kweekkooien van 60 x 50 x 40 cm en heb al vele nesten grootgebracht daarin. De ouders, voornamelijk de moeder vallen de jongen alleen aan als ze terug willen in het nest en niet als ze er gewoon uit zijn.

gr

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2006, 15:53:30 pm »
Als je de jongen in een kleinere kooi in de kooi met de ouders zet kunnen deze ze nog gewoon zelf voeren door de tralies heen.

tommy1982

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2006, 15:59:29 pm »

Ik zal dalijk een bekijken hoe het gaat met de jongen, ik zit nu op me werk en me vriendin heeft de jongen eruit gehaald, de jongen zijn al 1 a 2 dagen uitgevlogen en ga eerst eens kijken of ze al zelfstandig kunnen eten want dan hoeven ze niet terug naar de ouders.

Gr

Tom

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2006, 18:42:09 pm »
Lijkt me zeer sterk dat ze al zelfstandig eten :(

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2006, 18:53:20 pm »

De ouders willen een nieuw nest beginnen, ze vinden dat dat niet gaat met jongen erbij , dus willen ze de jongen wegjagen.
Als de andere 2 jongen ook groot genoeg zijn, kan je overwegen de jongen uit het blok tehalen en het blok verwijderen.
Denk dat dan je problemen over zijn.

Henk

tommy1982

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2006, 20:26:47 pm »

Het is zo waar dat de jonge na uren observeren toch alle 2 zelfstandig eten, zowel van het zaad als trosgier als van het eivoer ( te zien aan de vliesjes). Ik weet dat het erg vroeg is maar 4 weken is voor deze rakkers toch genoeg gelukkig.
Morgen ga ik toch voor de zekerheid handopfok halen en geven als ze te zwak worden.

de ouders willen idd een nieuw nest beginnen en dit is een goeie les voor de volgende keer. Ik heb 2 jongen van 15 weken bij de jonkies gezet en die voeren en begeleiden de jonkies met groot succes.

nu is het een kwestie van goed observeren en vingers gekruist houden.

gr
Tom

miekje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2006, 20:29:41 pm »
Succes  ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2006, 22:02:56 pm »

Ik heb 2 jongen van 15 weken bij de jonkies gezet en die voeren en begeleiden de jonkies met groot succes.

gr
Tom

Dit is ook een prima oplossing. Op deze leeftijd kunnen ze wel zelf al eten maar niet voldoende. Maar met wat oudere parkietjes er bij lukt dit ook prima. Een bedelende parkiet is voor een zelfstandige parkiet onweerstaanbaar.

marian53

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2006, 12:20:36 pm »
Volgens mij gaat dat best lukken ik heb zelf weleens gezien dat de jongkies elkaar voeren  dus succes :thumsup:

tommy1982

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2006, 19:58:42 pm »

Vandaag bij thuiskomst gelijk de jongen geinspecteerd en ze hebben een volle krop en zijn flink actief en spreels, ze eten volledig zelfstandig en eten me bekant arm  :) het jong van 15 weken houdt ze erg goed in de gaten en het is echt lachen hoe ze de ouderlijke rol op haar neemt ;D

gr

Tom