Auteur Topic: Zonparkiet laten kortwieken  (gelezen 3132 keer)

chantal

• Gast
Zonparkiet laten kortwieken
« Gepost op: juni 08, 2006, 15:54:30 pm »
Ruim 8 maanden geleden heeft mijn schoonmoeder een zonneparkiet (Sunny) gekocht bij Dennis Papegaaien. Ik was het er niet mee eens maar ze wilde hem perse hebben. Ze zeiden daar dat ie ong 8 maanden oud was maar naar mijn mening was ie al een stuk ouder. Hij was al gekortwiekt toen ie in het kooitje bij Dennis zat en absoluut niet tam. Toen we hem meenamen werd er nog een stuk van zijn vleugels geknipt. In het begin kon die geen evenwicht houden op een stok en hing hij dag en nacht aan de tralies naar mijn idee kwam dat doordat zijn vleugels veel te kort waren geknipt. Hij is een stuk tammer geworden maar nu hij na 7 maanden weer kan vliegen vloog hij elke keer terug naar zijn kooi als ie even bij je zat. Ik heb ook gelezen dat een zonparkiet het liefst bij zijn kooi blijft. Dus dan lukt het tam maken ook niet echt goed meer en bovendien begon hij van alles kapot te knagen. Dus besloten we hem nog een keer te laten kortwieken. We gingen naar Faunaland bij ons in de buurt en daar hebben ze dus onze vogel gekortwiekt. Toen we thuiskwamen vloog ie tot onze verbazing nog hetzelfde als voor het kortwieken. Die man van Faunaland had gezegd dat hij de buitenste veren van zijn vleugels lang had gelaten omdat het anders een gehandicapte vogel is en ze moeten nog wel wat kunnen vliegen. Nou hij kon nog steeds overal heen vliegen waar hij heen wilde dus volgens ons klopte er iets niet maar goed we zijn maar niet meer terug gegaan want volgens ons kunnen ze er niks van. S' avonds na het kortwieken zat Sunny  de hele tijd aan zijn vleugels te knagen en te wapperen. We zagen dat in zijn linkervleugel een heel gat zat en alleen nog 2 buitenste veren zaten. Ziet er echt heel raar uit. nu wilde we van die lange veren in zijn vleugels zelf nog een stukje afknippen maar we weten niet of dit wel zo verstandig is. Iemand tips? Mischien voor de volgende keer dat we het zelf kunnen doen zoals het moet?
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 15:57:41 pm door chantal »

charon

• Gast
Re: Zonparkiet laten kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2006, 16:17:33 pm »
hoi ik ga je hierin niet echt adviseren ,dat laat ik aan andere met meer verstand over.
Maar 1 ding die veren moeten er wel af !
als ze afbreken waar de kans nu relatief groot op is ben je een end van huis.

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2006, 17:10:50 pm »
JA! Direct die buitenste veren weghalen ;) Jullie hebben dat goed ingeschat :thumsup:
een zonparkiet is ongeveer evengroot als mijn weddells aratinga en die vloog een keer weg op die buitenste veren :(

Ik denk dat de andere veren misschien wat te kort zijn geknipt? dan gaan ze nml ook knagen...maar dat komt wel weer goed hoor ;) Je kunt de buitenste veren anders net iets minder kort knippen...moet je even kijken hoever de rest vanaf de dekveren geknipt is. ;)

Met geduld wordt hij echt wel goed tam en dan blijft hij ook niet t liefst in of op zn kooi :)

Pluisje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2006, 22:57:45 pm »
Met zware vogels werkt het vaak zo dat twee de buitenste veren niet geknipt worden, dan kunnen ze niet vliegen.
En inderdaad zoals Tommy en Charon zeggen kunnen de veren dan breken.
Met lichte vogels werkt zo'n kortwiek-methode nooit volgens mij. Ze kunnen dan (bijna?) altijd nog vliegen,
indien hun borstspieren goed ontwikkeld zijn natuurlijk.

chantal

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2006, 11:41:51 am »
Nou hij vloog op die twee buitenste veren nog net zover als voor het kortwieken. We hebben nu toch maar een klein stukje van die veren afgekipt en nu is het goed, hij kan nog wel wat vliegen maar niet meer ver omhoog gaan.

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2006, 12:44:03 pm »
Goedzo! ;)