Auteur Topic: aanschaf valkparkiet  (gelezen 3134 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
aanschaf valkparkiet
« Gepost op: juni 12, 2006, 23:21:54 pm »
hey

ik ben nog een beetje aan het overwegen of ik het doe of niet
maar ik kan een handtamme valkparkiet vastkrijgen (tegen betaling natuurlijk)
nu is de vraag,moeten die ook getest worden op -pdf-? en /of is er geen gevaar voor men grijze roodstaart ?
kunnen die 2 ook bij mekaar ,om gezelschap (ieder eigen kooi)
graag uw menig
thx vivke

Pluisje

• Gast
Re: aanschaf valkparkiet
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2006, 23:34:24 pm »
Als je Flipke niet in gevaar wilt brengen moet je het valkje op PBFD en algemeen bloedbeeld+biochemie en ontlasting test doen
(op basis ervan zie je namelijk vaak dat er iets an de hand is) ten minste.
Of het goed gaat weet niemand nooit. Altijd een kans. Het is altijd leuk als het slaagt.
En het slaagt vast altijd (kan alleen soms heel lang duren) als je niet dwingt (denk ik).

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2006, 23:37:55 pm »
Als gezelschap kan dat zeker en valkjes zijn heel erg leuk! :a036: Maar ik zou hem idd wel even laten testen ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2006, 23:54:13 pm »
Als gezelschap kan dat zeker en valkjes zijn heel erg leuk! :a036: Maar ik zou hem idd wel even laten testen ;)

valkjes ken ik wel,wij hebben daar vroeger nog mee gekweekt ,eind jaren 70 en begin jaren 80

en die testen,moet ik die zelf laten doen of die kweker,of kan ik vragen dat hij het laat doen,ik betaal,zo komt hij zeker niet ongetest in huis ,in de buurt van flipke

Pluisje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2006, 00:15:08 am »
Als je eerste vogeltje krijgt maakt het niet uit. Maar in jouw geval zou ik testresultaten afwachten voordat je hem in huis hebt.
Wat ik zelf zou doen (als de afstand dat toelaat) is zelf naar mijn vogelarts met hem gaan om te testen en dan terug brengen totdat de resultaten
binnen zijn.
Leuk, hoor, een valkje erbij  :hart:.

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2006, 13:48:32 pm »
Dat is wel een goed idee!  Maar dan moet hij daar ook niet weer tussen allemaal ongeteste vogels komen toch :CENS
Als je genoeg ruimte hebt om hem in quarantaine te zetten, dan kun je hem tuurlijk ook meenemen na t testen.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2006, 14:04:38 pm »
ik heb gebeld met die meneer,hij zegt dat zijn vogels heel gezond zijn,ik zei dat ik daaraan niet twijfelde maar dat ze ook drager kunnen zijn van iets
toen ik het uitlegde om hem te laten testen en of hem dan die week terug bij hem mocht komen was helemaal geen probleem,zolang ik de uitslag niet ken,en nee ik kan hem niet ergens alleen zetten,
als ik hem neem komt hij in een kooi naast flipke te staan

de prijs viel wel mee ,denk ik toch ,voor een handtamme 45€,en ik mag vandaag nog langskomen om er ene te kiezen en zijn leefomgeving te bekijken,is toch ook niet slecht hé

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2006, 14:08:53 pm »
hmmm ik vind t bepaald niet goedkoop, maar aan de andere kant...wat is nou 45 euro voor zo'n lief vogelvriendje ;)
Maar zet hij hem na t testen dan eerst weer bij die andere vogels ??? want dat zou ik persoonlijk dus niet willen ;)

Pluisje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2006, 23:23:44 pm »
Dat is wel een goed idee!  Maar dan moet hij daar ook niet weer tussen allemaal ongeteste vogels komen toch :CENS
Als je genoeg ruimte hebt om hem in quarantaine te zetten, dan kun je hem tuurlijk ook meenemen na t testen.
Heb gisteren al stukje ingetypt maar hij verdween en was een beetje te laat om opnieuw te doen.
OK. Ik denk dat het erg afhankelijk is van wat voor kweker het is. Als hij voortdurend nieuwe vogels in zijn bestand neemt
zou ik de vogel zeker niet terug brengen gedurende de wachttijd voor de test. Als het een redelijk geisoleerde kwekerij is
dan kan dat wel denk ik.
Kan je eigenlijk een quarantaine thuis goed doen? Ik weet het niet hoor, maar ik twijfel. Om het goed te doen moeten twee ruimtes
waar geteste/ongeteste vogels zitten goed geïsoleerd zijn. Bovendien moet je tussen de ruimtes kleren/schoenen wisselen
en je douchen om evt infectie op jezelf niet mee te nemen. Lijkt me thuis niet te doen  ???
En als je dat niet kan doen is het risico even groot denk ik. Of zit ik er naast?  ???
Of is de beste optie om naar een derde  partij (zonder vogels) te brengen maar waar vind je zo iemand met ervaring en zonder vogels  ??? ;D

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2006, 23:39:10 pm »
ik wil jullie allemaal danken voor de raadgevingen en inlichtingen die je me hebt gegeven
helaas heb ik slecht nieuws  :cry:
ik mag van men ventje niet,ik mag dat vogeltje niet gaan halen
hij is bang dat het zo gaat lopen als met onze poezen en dat ik steeds ga denken ,och waar er plaats is voor 2 is er ook plaats voor 3
en hij wil niet,eigenlijk doet hij het meer om me te beschermen,hij zegt ,je weet hoe ziek je ervan bent als er iets is met je dieren,wil je daar elke keer weer door
gebruik toch je verstand en geniet van wat je hebt,doe ik ook zenne,men salontijgers en flipke komen niks tekort
dus bij deze sorry,geen valkje  :cry:

en ik had al een naam voor hem,jommeke !

TWEETY

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2006, 23:42:31 pm »
ocharme meiske,  :(

wie weet komt het er ooit toch eens van ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2006, 23:43:21 pm »
Aaahhhhhhhh!

Nou ja, misshcien later!  ;)

Pluisje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2006, 00:32:22 am »
Ah, ja ik heb maar 2 huisdieren (mijn twee meisjes dus) maar wil nog 2 vogels eigenlijk  :)
Ik hou me met alle kracht in  :-[ 
Join the club  :thumsup:
Maar .. misschien ooit ....  ;)  :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2006, 00:56:36 am »
Achhh wat is dat nou jammer :(
Ik hoop dat t later ooit mag :-*