Auteur Topic: scenic pellets!  (gelezen 58487 keer)

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: scenic pellets!
« Reactie #315 Gepost op: oktober 22, 2008, 20:31:06 pm »
In Amerika geven ze de Scenic ook onbeperkt. Hier in NL gaat dat anders. Net als bij de Harissons geven we de Scenic hier ook afgepast.

Het afgepast geven heeft als voordeel dat je weinig bederf hebt. De Scenic wordt snel vochtig en daardoor is de kans op schimmelvorming op de pellet groter. Er wordt dan ook aangeraden om de pellets niet langer dan 1 dag aan te bieden. Ook zal de vogel zuiniger met de pellet omgaan, omdat er beperkt beschikbaar zijn voor ze. Met een overdosis aan pellets zullen ze veel meer gaan verkuimelen.

De 5 procent van het lichaamsgewicht is een richtlijn voor hoeveel pellets je moet geven. Het is de kunst om de juiste hoeveelheid voor je vogel te vinden. Als het bakje schoon leeg gaat, heb je te weinig gegeven. Zit de bak nog half vol, dan geef je teveel. Het mooiste is als er een paar pellets achterblijven.

Ik zal voor de zekerheid ook nog bij de importeur hier in NL informeren of ik nog iets over het hoofd zie  ;)

cosch

• Gast
« Reactie #316 Gepost op: oktober 22, 2008, 20:34:07 pm »
Duidelijk!  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #317 Gepost op: oktober 22, 2008, 21:43:26 pm »
Het kan dus beide eigenlijk  :thumsup:

Ik geef niet zoveel dat er veel overblijft, ik moet meestal een paar keer bijvullen
dus het is wel altijd vers. Wat nat wordt ligt meestal in de water bak, gesopt  :)

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #318 Gepost op: oktober 22, 2008, 22:30:56 pm »
Ik zal voor de zekerheid ook nog bij de importeur hier in NL informeren of ik nog iets over het hoofd zie  ;)

heb dus niets over het hoofd gezien. Voor mij is het ook een nieuw product, dus soms is er twijfel. En bij twijfel altijd even navraag doen  :)

Waarom de 5% van het lichaamsgewicht als richtlijn?
Neem 20 pellets. Voeg er iets water aan toe en laat het even staan.
Je zult merken dat dit mengsel al gauw een 40cc aan pap oplevert. Dit gebeurt dus ook in de maag van de vogel. Degene die de vogels overget hebben op de Scenic zullen zeker wel gemerkt hebben dat in de eerste periode het nogal verschilde per dag van wat de vogel had gegeten. Dit heeft te maken met de werking van de pellets in de maag. De vogel zal zelf gaan ondervinden hoeveel ze kunnen eten van de pellet.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #319 Gepost op: oktober 22, 2008, 22:35:03 pm »
 :thumsup:  :thumsup:

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #320 Gepost op: oktober 22, 2008, 23:24:04 pm »
Typisch geval van oogjes groter dan de maag! :)

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #321 Gepost op: oktober 22, 2008, 23:34:15 pm »
Typisch geval van oogjes groter dan de maag! :)

;D

cosch

• Gast
« Reactie #322 Gepost op: oktober 26, 2008, 21:23:55 pm »
Wat ik me af vraag is of al die smaken vermengt zijn door 1 pellet of zit er 4 verschillende smaken pellets in de zak?

Heb het vandaag gevraagd, maar er zitten echt 4 smaken in de zak.
Ze kenden iemand die het geproefd heeft maar die had het ook lekker gevonden!  :o
En de peperpellet was nogal heet geweest!  ;D ;D

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #323 Gepost op: oktober 26, 2008, 23:19:57 pm »
:CENS ik zou wel proeven.. dood gaan we er niet aan ;)
vind lucky zijn noodle mix lekker ruiken, en het is gewone pasta.. maar om nou zelf te smikkelen nee..
maar goe.. zo probeer je eens wat  :-[ ;D

Juultje08

• Gast
« Reactie #324 Gepost op: oktober 27, 2008, 07:09:20 am »
Ik vraag me af: Kan ik Juul ook op pellets zetten?

Dan weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft, ik heb daar nu mijn twijfels over. Als ik zie wat ze op de bodem van de kooi gooit en daar laat liggen. En dan komt er nog bij dat er zoveel soorten pellets zijn geloof ik (ik heb hier al wat merken langs zien komen) zijn daar ook proefverpakkingen van om te zien of je vogel ze wel lekker vindt?

cosch

• Gast
« Reactie #325 Gepost op: oktober 27, 2008, 07:46:28 am »
Er zijn helaas maar weinig proefverpakkingen. Vaak hebben vogelartsen wel zelfgemaakt proefverpakkingen.
Anders moet je denk ik een keuze maken en dat gaan geven.
Vogels eten heel vaak niet meteen de pellet. Dus je moet het een tijdje geven om er achter te komen of hij het lekker vind.
Dus ik denk dat het sowieso niet onversatndig is om gewoon een keuze te maken en die aan te houden.

Zoek op het forum maar eens naar scenic, harrisons, ecobird, happybird, pretty bird, nutribird, zupreem.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #326 Gepost op: oktober 27, 2008, 11:02:37 am »
Ik vraag me af: Kan ik Juul ook op pellets zetten?

Dan weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft, ik heb daar nu mijn twijfels over. Als ik zie wat ze op de bodem van de kooi gooit en daar laat liggen. En dan komt er nog bij dat er zoveel soorten pellets zijn geloof ik (ik heb hier al wat merken langs zien komen) zijn daar ook proefverpakkingen van om te zien of je vogel ze wel lekker vindt?

pb je adres, stuur ik je wat harrissons op!

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #327 Gepost op: januari 21, 2009, 09:30:52 am »
 woohoo
QT eet ook Scenic pellets!!
Had vanochtend gekeken, en hij heeft gister bijna zijn bakje leeg gegeten, het water is rood  :thumsup:!!!
En hij is weer op zijn oude gewicht!! ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #328 Gepost op: januari 21, 2009, 11:04:18 am »
 :a036: goed zooo  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #329 Gepost op: januari 21, 2009, 14:41:03 pm »
De laatste tijd eten ze hier het liefst de rode en de bruine laten ze liggen. Er móet wel iets in de samenstelling/smaak veranderd zijn, want vroeger maakte ze het niks uit welke kleur ze aten...  ???