Hallo,
Je zal ongetwijfeld het beste voorhebben met je vogel

Maar het is niet de juiste methode, afgezien van het feit dat een ketting verboden is.
Het verbaast me dat het jarenlang goed gegaan is op deze manier.
Omdat je zegt: nooit meer in een kooi, dat werkte alleen maar stress in de hand, besloot je op een standaard en de papegaai vond dit (jarenlang) geweldig. Weet verder niet wat de achtergrond is natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat je in jouw ogen niet terug bij af wil, omdat je gaai het jarenlang wel goed vond zo.
Je vogel verandert en neemt geen genoegen meer met deze situatie, dat zal je onder ogen moeten zien.
Als ik zo mag gissen: de papegaai heeft een vervelende achtergrond (alleen maar in de kooi), jullie willen hem alle vrijheid gunnen (op een standaard) de gaai accepteert dat van harte, hij weet niet wat hem overkomt en vindt dat fantastisch gedurende een lange periode.
Maar ineens is hij het beu en wil nieuwe uitdagingen.
Jullie willen de oude situatie handhaven, maar bedenk dat het slechts averechts zal werken.
De tijd is aangebroken je gaai in een kooi te plaatsen als je weg bent, zorg voor voldoende speeltjes

Het zal enige tijd duren voordat je merkt, dat hij het fijn vindt in zijn kooi (alles moet wennen).
Maar zet hem nooit meer aan een ketting, ik hoop dat je nu beseft dat je hem een veilig en plezierig onderkomen kan verschaffen door hem in een kooi te plaatsen.