Auteur Topic: hulp gevraagd bij aanschaf  (gelezen 9744 keer)

Dorian

• Gast
hulp gevraagd bij aanschaf
« Gepost op: juli 11, 2006, 11:29:48 am »
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik werkelijk alles wat ik kan vinden over papegaaien aan het lezen en opslurpen, afwegingen aan het maken enz.
Mijn vriend en ik willen graag een gezellig huisdier en hebben beiden vogels gehad.
In mijn geval waren dat grasparkietjes. De eerste die ik had heeft leren praten en werd erg oud. Een geweldig beestje.
De volgende waren leuk, maar het waren geen Iwans. Dus ook niet meer zo leuk als de eerste. Dat was een wondertje geweest.
Vandaar dat ik niet nog een keer een grasparkietje wil.

Nu willen we allebei erg graag een papegaai.
De kaketoe met name blijft een beetje terugkeren. Hierover heb ik veel gelezen en ergens zegt mijn gevoel dat het niet slim is een kaketoe aan te schaffen, met name door het veel besproken plukgedrag en geschreeuw.
Daarnaast is de Amazone al vaak voorbij gekomen in onze gesprekken en zoektochten naar een geschikte vogel.

De standaard uitleg over waar je op moet letten bij aanschaf heb ik ondertussen al zovaak gelezen dat ik die wel uit mijn hoofd ken.
Ik ben nu op zoek naar andere tips en wil graag een overwogen keuze maken. :CENS

Eigenlijk is alle info welkom. Maar ook welke kaketoes volgens jullie in huis gehouden kunnen worden.
Dat alle papegaaien een heel consequente opvoeding nodig hebben is mij meer dan duidelijk. Gelukkig heb ik met veel dieren ervaring en geef ik les in het Speciaal Onderwijs met pupers.  :P
Dat lijkt me dus niet het grootste probleem, hoewel een papegaai weer anders is dan mensen en andere dieren en ook hierbij alle hulp welkom is. :thumsup:

Ik weet ook al dat ik niet bij Dennis kopen wil en 4animals eveneens niet.
Verder kan ik maar weinig kwekers vinden in de buurt van Delft of in ieder geval binnen Zuid Holland. Een uur rijden is geen probleem. Voor mij pony ben ik meerdere malen op en neer gereden naar Friesland. ;D

Als ik al kwekers tegenkom is het nog steeds moeilijk te achterhalen wat de ervaringen zijn.
Denk wel dat we onze papegaai uiteindelijk het liefst bij een kweker vandaan halen.

Zijn er nog tips over waar we rond kunnen kijken om nog beter een idee te krijgen waar we aan zouden beginnen?

Nou, brand maar los...
Alvast :elvis:

(oja, als er al een topic was dat hier veel mee overeenkomt, dan spijt het me dat ik die over het hoofd gezien heb)

charon

• Gast
Re: hulp gevraagd bij aanschaf
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2006, 11:40:49 am »
Allereerst welkom hier op het forum  :-*

Over welke vogel je wilt nemen .............
De eindbeslissing ligt bij jou , maar ik zou idd kijken naar de positieve ,maar ook negatieve ervaringen van mensen per soort.
En hoe zo'n gaaitje in jullie gezin past.

Kwekers ja er zijn een paar uitstekende kwekers van gaaien hier op het forum  :-[
Maar ik denk dat je daar pas naar moet gaan kijken op het moment dat je weet bij welke gaai jij past en andersom natuurlijk :)
Je zou natuurlijk wel bij kwekers kunnen kijken om informatie op te doen

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2006, 11:44:00 am »
Kaketoe lijkt me idd geen goed idee ;) En zo wel...dan een rose
Er zijn genoeg kwekers te vinden hoor. En als je hier en op andere sites flink meeleest, dan komen jullie er vast achter wat je graag wilt. Maar pas op dat je je niet alleen laat inpakken door uiterlijk of de leuke kant! En dat geld zeker voor de meeste kaketoes ;)

chantal

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2006, 12:00:18 pm »
Ik kom zelf uit Leidschendam en ik ben bij heel veel winkels geweest maar ik zou je zeker aanraden om eens bij Dieca te kijken. Wij hebben inmiddels een grijsje daar besteld. Wij hadden bij Dieca meteen een goed gevoel toen we met de eigenaar hadden gesproken. :thumsup: Hij had 2 weken terug Ara Maracana's zitten echt super leuke vogels, maar wij beginnen voorlopig eerst met een grijsje en gaat dat goed dan kunnen we over een jaar of misschien langer altijd nog een Ara Maracana nemen want dat zijn echt zulke leuke vogels.
We zijn nu 2 keer naar Dieca geweest en hoe druk het ook is er word altijd tijd voor je gemaakt. Dus ik zou er zeker een keer heen gaan  :a036:

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2006, 12:08:11 pm »
Misschien zou je es op een wandeldag of op een papegaaien drive inn van de SPPW enzo gaan kijken.
Zie je verschillende vogels. Zowel kaketoe's, amazones en grijsjes enzo!

Kun je ook es met de eigenaren spreken over de gaaien. Of misschien vind je het wel gezellig om naar onze meeting te komen en onze gaaien te zien op 12 augustus.

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2006, 12:12:04 pm »
Ja, Dieca had ik al gevonden. Daar wil ik dan ook graag een keer naartoe. Dank je Chantal.

En verder, ja ik weet dat ik moet blijven zoeken hier op forum en ook andere sites, maar ik ben zo nieuwsgierig naar negatieve en positeive ervaringen.
We zijn ondertussen aanbeland in de fase: we gaan er een maatje bij krijgen.
Dat is zeker.

Waarom trouwens een rose kaketoe? Zijn die makkelijker binnen te houden? Baal wel dat de meningen zo verschillend zijn. Maakt het er niet makkelijker op.
Iemand ook ervaringen met Inka kaketoes?

Als je de site van Zazo de inka kaketoe bekijkt lijkt het geen probleem. (ja, ik weet het, ze zijn niet makkelijk te krijgen en heel erg duur  :cool: )

Dorian

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2006, 12:14:14 pm »
@Cosch: dat lijkt me onwijs gaaf. Maar ik denk dat tegen die tijd we al een eigen hebben en dus samen komen.

Ik heb nu vakantie 6 weken. Ideaal dus om me te verdiepen. 12 augustus... ow, dan heb ik natuurlijk ook nog vakantie  ???. Woopsie.

Ja, zal het zeker in mijn agenda zetten. Kun je wat meer info geven over die meeting?

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2006, 12:18:17 pm »
Staat in het praathuis.

Dat is in Werkendam bij Gorinchem op 12 augustus.
Volgens mij begint het om 11 uur. Maar weet niet of we daar al uit waren.  :)
Dat is buiten aan de rivier. Met wilgenbomen/takken waar de gaaien in kunnen en gras en zand om op rond te lopen!
Gezellig!

Gr Corina

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 11, 2006, 12:27:24 pm »
Okay Cosch.
Da's ook niet zover weg. Ik zal laten weten (heb het forum gevonden) of we erbij zijn of niet.

Lijkt me leuk  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 12:37:54 pm door Dorian »

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2006, 16:27:36 pm »
Inkas zijn niet makkelijk...Zazu ook niet :( Dat weet ik uit 1e hand, nml van haar zelf ;) Zij zou met de wetenschap die ze nu heeft nooit weer voor een inka kiezen, voor geen enkele kaketoe trouwens ;) Wat niet zegt dat ze niet mega dol op Zazu is he?!  Ze is gek op hem, maar makkelijk? nee, bepaald niet! Eerder een enorme zorg en daar is ze ook erg eerlijk over.  :(

De meningen over kaketoes zijn ook niet zo verschillend hoor :( Als je je er echt verdiept in een kaketoe op de lange duur, dan zul je echt geen mooi weer praatjes tegen komen. Hooguit van mensen die nu nog "denken"dat ze het weten en kunnen...maar die hebben nog geen jaren een kaketoe in huis, dus de toekomst moet nog uitwijzen hoe t afloopt. Ik vind t persoonlijk maar raar dat sommige mensen denken dat zij beter zijn in de opvoeding en de problemen kunnen voorkomen ::)

Vraag maar aan Frank (wickingh )waarom een rose wel kan...hij kan je er veeeelll meer over vertellen en kweekt ze ook , maar ze zijn iig anders (geschikter) dan andere  ;) Oh ja, Frank weet ook wel genoeg over de andere soorten...hij kan je heel duidelijk maken waarom wel en niet.

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 11, 2006, 16:37:35 pm »
Dank je Tommy.

Ik kon idd nergens vinden hoe ik contact kon krijgen met baasje van Zazu om wat vragen te stellen.
Ben blij dat ik dit nu weet. Dan hoef ik daar ook echt niet meer over na te denken.

Zal verder info vragen aan Frank. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die vind  ;D.

Dadelijk gaan we even kijken bij 4animals in Rijswijk. Niet om te kopen. Abslouut niet. Maar wel om wat verschillende soorten te zien.
Geloof dat zij op dit moment ook Inca's hebben.

Groetjes,
Dorian

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 11, 2006, 16:40:03 pm »
Vertel es wat je graag wilt van de gaai die je gaat kopen. En wat je juist niet wilt!

Misschien zeg je wel: hij mag niet zo veel stof afgeven of hij mag niet zo gauw schreeuwen. Of ik ik vind het leuk als hij lekker vrolijk is, hoe gekker hoe beter enzo.
Misschien kunnen we je zo iets helpen!

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2006, 16:47:37 pm »
Luister iig niet zomaar naar de adviezen van een winkel :(
Ik heb wel meegemaakt dat iemand in een winkel een molukken in zn arm gedrukt kreeg met alleen maar mooie praatjes over hoe lief hij was. Dat was hij ook, maar er werd niet bij vertelt hoe zoiets vaak afloopt :( Onverantwoord vind ik zoiets!

En ik ken nog wel meer mensen die puur op t advies van de winkel afgingen, maar raar op de feiten gedrukt werden toen t gaaitje 1 maal thuis was. Verdiep je dus vooral ook in de mindere kanten van een vogel. Opvoeding doet veel! Zeker bij bv verlegen grijsjes, maar weet waar je aan begint. En kies aub geen enkele vogel omdat ie zo knuffelbaar is (kaketoes) ...want dat is vaak het geen dat tot de ellende leidt ;) De ellende hoeft niet eens een kwaadwillende vogel te zijn hoor, maar sommige soorten zijn gewoon niet op hun plaats in een huiskamer. Laat je dus niet alleen verleiden door uiterlijk...uiteindelijk wil je ook geen "mooie"partner als t een vervelend of lastig persoon is. Genieten doe je op de lange duur echt meer van een fijn karakter

:)

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2006, 16:55:24 pm »
He heb je wel eens aan bv een mooi gekleurde caique gedacht? of een bonte boer? of misschien zelfs 2?
Of een grijsje, of timneh, of een jardine? Er iig zijn heel veel soorten die ook mooi zijn en erg leuk kwa karakter, zonder dat je later in de problemen komt. Die moeten tuurlijk ook opgevoed, maar toch...de risicos zijn kleiner ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2006, 17:04:14 pm »
Nee hoor, ik ben gelukkig niet zo enorm beinvloedbaar, dus ook niet door winkels. Ik wil gewoon alles wat ik op internet heb gezien weer es in het echt zien.

En inderdaad, kaketoes zijn lekker knuffelbaar, maar dat zou er (zeker als je kijkt naar de molukkenkaketoe) toe leiden dat ik beter op schiphol kan gaan wonen.
Het lawaai dat zo'n beest produceren kan is echt niet normaal zeg. Hahah. En ja, alle kaketoes schreeuwen. Maar ook dat is in bepaalde mate aan of af te leren.
Een papegaai kan ook schreeuwen. Haha.

Ik ben op zoek naar een gezellig huisdiertje. Een dier dat je mee naar buiten kan nemen. Een dier dat je dingetjes leren kan. Een dier dat een uitdaging voor me zou zijn.
Een dier dat mij uitdaagt en dat ik ook uit kan dagen. Een dier dat soms mee kan naar mijn paardje. Een diertje dat binnen leven kan, maar ook veel buiten komt.

Tja, zoiets zoek ik.