Hallo allemaal,
Al een tijdje ben ik werkelijk alles wat ik kan vinden over papegaaien aan het lezen en opslurpen, afwegingen aan het maken enz.
Mijn vriend en ik willen graag een gezellig huisdier en hebben beiden vogels gehad.
In mijn geval waren dat grasparkietjes. De eerste die ik had heeft leren praten en werd erg oud. Een geweldig beestje.
De volgende waren leuk, maar het waren geen Iwans. Dus ook niet meer zo leuk als de eerste. Dat was een wondertje geweest.
Vandaar dat ik niet nog een keer een grasparkietje wil.
Nu willen we allebei erg graag een papegaai.
De kaketoe met name blijft een beetje terugkeren. Hierover heb ik veel gelezen en ergens zegt mijn gevoel dat het niet slim is een kaketoe aan te schaffen, met name door het veel besproken plukgedrag en geschreeuw.
Daarnaast is de Amazone al vaak voorbij gekomen in onze gesprekken en zoektochten naar een geschikte vogel.
De standaard uitleg over waar je op moet letten bij aanschaf heb ik ondertussen al zovaak gelezen dat ik die wel uit mijn hoofd ken.
Ik ben nu op zoek naar andere tips en wil graag een overwogen keuze maken.

Eigenlijk is alle info welkom. Maar ook welke kaketoes volgens jullie in huis gehouden kunnen worden.
Dat alle papegaaien een heel consequente opvoeding nodig hebben is mij meer dan duidelijk. Gelukkig heb ik met veel dieren ervaring en geef ik les in het Speciaal Onderwijs met pupers.

Dat lijkt me dus niet het grootste probleem, hoewel een papegaai weer anders is dan mensen en andere dieren en ook hierbij alle hulp welkom is.

Ik weet ook al dat ik niet bij Dennis kopen wil en 4animals eveneens niet.
Verder kan ik maar weinig kwekers vinden in de buurt van Delft of in ieder geval binnen Zuid Holland. Een uur rijden is geen probleem. Voor mij pony ben ik meerdere malen op en neer gereden naar Friesland.

Als ik al kwekers tegenkom is het nog steeds moeilijk te achterhalen wat de ervaringen zijn.
Denk wel dat we onze papegaai uiteindelijk het liefst bij een kweker vandaan halen.
Zijn er nog tips over waar we rond kunnen kijken om nog beter een idee te krijgen waar we aan zouden beginnen?
Nou, brand maar los...
Alvast :elvis:
(oja, als er al een topic was dat hier veel mee overeenkomt, dan spijt het me dat ik die over het hoofd gezien heb)