Auteur Topic: Van voren af aan  (gelezen 10272 keer)

Riboet

• Gast
Van voren af aan
« Gepost op: juli 15, 2006, 12:58:51 pm »
Het zijn net kippen, zei de vorige eigenaar van mijn broedkoppel. En hij heeft gelijk hoor.

Mexx, Toontje en Brut zijn nog maar een paar weken bij hun nieuwe eigenaren, maar Mammagaai is weer begonnen met een nieuw nestje. Ook dit keer, net als bij het laatste nestje, geen duidelijke tekenen van broedgedrag. Geen 'ik houd het maar zo lang mogelijk op' drolletjes op het voederplateau, ook geen echte veranderingen in de structuur van het drolletje.

Het enige dat opviel, was dat die twee grijze kippen het vertikten om buiten te komen, maar omdat ik de voliere gewijzigd had en een nieuw speeltje had opgehangen, dacht ik dat dat de reden was. Blijkbaar hebben Pappa- en Mammagaai nu een andere manier gevonden om zich te vermaken  :CENS. Nou ja, we gaan maar weer zien wat dit wordt  ;).

Eergisteren het eerste ei en ik hoopt nog op een 'zomaar' ei maar vandaag het tweede. Nee, dat kan geen toeval zijn. Overmorgen maar weer eens kijken of er ook een derde is.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2006, 13:13:07 pm door Riboet »

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
Re: Van voren af aan
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2006, 15:35:22 pm »
gefeliciteerd

ben benieuwd of er ook een derde ei bij komt

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2006, 23:52:30 pm »
Dus wel! Sinds vandaag dus 3 eieren. Denk dat Mammagaai nu wel zal gaan broeden, maar ik tref haar nog wel steeds staand aan, straks legt ze nog een vierde ei  :o :P.

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2006, 23:59:41 pm »
Hai Barbara,

ik ben wederom jaloers  ;) , maar toch gefeliciteerd  :thumsup: ,

mvg Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 19, 2006, 09:55:56 am »
Wil je wel geloven dat ik zoiets had van: Nee, he! Nu alweer?  :-[  Het lijkt nog zo kort geleden dat Toontje, Mexx en Bruut hier weggingen. Van mij hadden ze best even over mogen slaan, maar ja, de natuur lijkt zich niet te dwingen.

Ik kreeg ook geen aanwijzingen dat ze aan het broeden gingen, alleen mijn intuitie zei: ga eens kijken in dat broedblok (of zou Mammagaai telepathisch communiceren?).

Het enige nadeel is dat ze weer in een periode zitten van terugval in het accepteren van gevarieerd voer (dwz, dan willen ze weer geen pellets eten en wat fruit betreft alleen appel). En dus moet ik weer heel goed opletten wat ze wel en niet pakken en ze soms ook min of meer dwingen om ook ander voer te pakken. Dat lukt wel, hoor, maar ik ben altijd een beetje huiverig dat ze dan te weinig binnen krijgen als ze in hun broedperiode gaan zitten nukken. En juist omdat die twee dus twee rondes in het jaar willen doen, vind ik gevarieerdheid en goede omstandigheden wel een heel belangrijke basis voor hun welzijn.

Gisteren was de bak met pellets weer schoon op, dus ik denk dat ze de hint wel weer opgepakt hebben  ;).

Ik denk dat ik maar wel dat speeltje uit de ren haal. Oke, ik weet je moet eigenwijzer zijn dan je gaai, maar ik zie Pappagaai zo graag in de buitenvoliere en ik zie hem daar nooit meer sinds dat speeltje erhangt. Kan het altijd weer terughangen als het effect van weghalen toch nihil is.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2006, 11:10:57 am »
en is het 4de ei er al

of zijn ze gaan broeden bij het 3de ei

Captain jack

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2006, 12:47:39 pm »
Ik kreeg vandaag de tip van Cosch dat er een mischien nestje grijze gaan komen en ik wil heel graag een grijze.

Mocht het gaan lukken met jullie nieuwe aanwinst dan meld ik me graag aan.  Ik moet wel snel sparen hehehe!

In iedergeval gefeliciteerd met het nieuwe legsel  :-*

Eric

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2006, 10:16:31 am »
Ik denk dat ik maar wel dat speeltje uit de ren haal. Oke, ik weet je moet eigenwijzer zijn dan je gaai, maar ik zie Pappagaai zo graag in de buitenvoliere en ik zie hem daar nooit meer sinds dat speeltje erhangt. Kan het altijd weer terughangen als het effect van weghalen toch nihil is.

Ik geef toe, ik ben niet zo eigenwijs als mijn gaai  :(. Ik heb eergisteren het speeltje verwijderd en gisteravond zat Pappagaai weer buiten in de ren naar de huiskamergaaien op de papegaaienspeelplaats achter het raam te roepen (ik kreeg de indruk dat alleen natuurbroedje Chico zich daarvan bewust was, de andere gaaien keken er niet echt op of om door). Vanochtend zat hij weer in de regen te douchen, dus hij heeft zijn zin gekregen. Pff, wat een ondankbare gaai zeg!

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2006, 10:29:07 am »
 ;D  ;D

Hij heeft het lang volgehouden!  :o

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2006, 18:56:09 pm »
Kijk, dit topic heb ik dus gemist door een tijdje bijna niet gelezen te hebben, ik zag vandaag ineens het onderschrift bij jou! Super zeg! weer drie! Ik kan me echt wel voorstellen dat het af en toe wel eens te veel is, jullie blijven aan de gang daar! Het is inmiddels wel heel anders dan je eerste nestje, toen alles nog nieuw was! :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: augustus 11, 2006, 20:15:31 pm »
dat moet toch een droom zijn omdat mogen mee te maken

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2006, 09:56:32 am »
Eh, ik heb alleen nog maar eieren, hoor. Zo meteen weer kijken of er al eentje uit is.

Ik had graag gewild dat Pappa- en Mammagaai eens een keertje oversloegen. Het lijkt me dat ze zichzelf zou zouden kunnen uitputten. Heb elders navraag gedaan, en ik hoor dat dat er meerdere koppels zijn, die zo eh laat ik zeggen, fanatiek zijn.

Dus ik probeer maar zo veelzijdig mogelijk te zijn, met voer, maar mijn grijzen zijn best eigenwijs en ik moet dus echt dwingen met bv pellets en groente fruit.

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2006, 11:53:57 am »
Joehoe! Daar is het eerste jong!

Vanmorgen bij nestcontrole dacht ik nog 3 eieren te zien, maar toen ik het luik sloot meende ik een piepje te horen. Dus ik heb nu een tijd later nog eens gecheckt. Eigenlijk hoefde ik dat niet eens, want ik kon in het nachthok al het piehiep horen  :thumsup:!

Toch even gekeken. Vind het wel een beetje eng, want het jong ligt wel erg in de bodembedekking verscholen. Ik denk dat wat ik vanmorgen voor een ei heb aangezien, mogelijk nog een eischaal geweest is, of het jong was toen bezig om uit het ei te kruipen. Ze zijn dan meestal ook al hoorbaar.

Nu nog nummer 2 en 3 (en werknamen beginnend met een e haha).

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2006, 20:37:45 pm »
Hoera!  :thumsup: Gefeliciteerd! :-* Ben benieuwd naar de namen (ekster dacht ik meteen aan, mal)!! :)

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2006, 22:01:07 pm »
gefeliciteerd met de eerste baby