Auteur Topic: Verassing: jonge kwartels  (gelezen 3876 keer)

Ingmar

• Gast
Verassing: jonge kwartels
« Gepost op: juli 16, 2006, 22:46:28 pm »
Kom vanmiddag thuis van mijn werk zie ik plots een van de kwartel hennetjes met 5 jonge kwartels rond stappen. De haan liep er ook continu rond en bewaakte ze goed. Een andere hen was wel erg agressief, maar snel heb ik de twee overige hennen buiten ingesloten in de voliere zodat pa en ma rustig hun kroost binnen groot kunnen brengen.

Maar wat is nu wijsheid, dit stel aanhouden en de andere twee hennen de deur uit, als blijkt dat dit een voorbeeldig koppel met natuurbroed kwartels is, of straks gewoon de hele boel weer aan elkaar laten wennen. ???

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2008, 12:27:59 pm door Cosch »

dutchgerard

• Gast
Re: Verassing
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2006, 11:21:32 am »
Ik denk dat je het beste dit stel kan houden, natuurbroed komt niet zoveel voor.

Ingmar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2006, 11:28:28 am »
Tot nu toe gaat alles goed, beide ouders zijn zeer voorzichtig met hun jongkies en voor zover ik kan zien eten en drinken ze goed.

Momenteel krijgen ze eivoer en universeel voer gemengd, iemand ervaring met andere voeding.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2006, 11:43:36 am »
voer is prima universeel voer vind ik een vereiste, je kunt als ze in de voliere lopen ook wat parkietenzaad erbij geven. De ervaring hier is eerste dagen eten ze alleen universeel en/of eivoer. Denk om de waterbak!

Ingmar

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2006, 11:55:27 am »
voer is prima universeel voer vind ik een vereiste, je kunt als ze in de voliere lopen ook wat parkietenzaad erbij geven. De ervaring hier is eerste dagen eten ze alleen universeel en/of eivoer. Denk om de waterbak!

Waterbak heb ik inderdaad goed aangedacht. gebruik hier een zeer ondiep schaaltje (lees dekseltje van een jam potje voor) ivm verdrinkings gevaar. Met die hitte moet je het alleen ongeveer ieder uur bijvullen. ;D

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2006, 13:30:03 pm »
Goede beslissing om de andere 2 uit te vangen.
Mijn hen ligt ook weer te broeden, zodra de eieren uitkomen vang ik de overige 4 hennen weer uit.

Als de jongen groot genoeg zijn (maandje of 3) kun je ze weer bij elkaar zetten.

Ingmar

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2006, 20:09:27 pm »
wordt het dan geen gevecht, want de hennen zijn nu al redelijk onverdraagzaam naar elkaar toe.

Ingmar

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2006, 11:13:09 am »
Het gaat nog steeds voorbeeldig, alle 5 jongen groeien als kool en de eerste stoppels komen al door. Wel gaaf hoor om op deze wijze eens kwartels groot te brengen  :thumsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2006, 11:38:52 am »
Gefeliciteerd met je kwartels :thumsup:

Heb ik ook nog een vraag, eigenlijk meer voor Neophema Plaza.
Kun je kuikens van verschillende leeftijden wel bij elkaar zetten?
Ik bedoel dan met een verschil van 3-4 weken.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2006, 17:15:03 pm »
Moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet weet, maar zelf zou ik het iig geprobeerd hebben.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2006, 17:24:54 pm »
Wees voorzichtig met kuikens van verschillende leeftijden met nestvlieders gaat dit niet altijd goed! De kleintjes zijn vaak het doelwit van de oudere kuikens die ze aan de vleugels en poten gaan trekken, soms is dit van korte duur maar vaak blijven ze het doen! Dus goed opletten als je het probeerd helemaal als het andere kleurslagen zijn.

gr jeannette