Auteur Topic: hoever nog vliegen na het kortwieken ??  (gelezen 2343 keer)

micheline

• Gast
hoever nog vliegen na het kortwieken ??
« Gepost op: juli 21, 2006, 13:19:58 pm »
Ik vraag me af hoever of hoe een vlucht van een gekortwiekte
 vogel er uitziet ? Iemand heeft de mijne vorige week gekortwiekt omdat ik met hem naar buiten wou, maar ik durf niet aangezien hij in huis toch een meter of 2 vliegt. Ik weet dus niet goed wat hij nog kan. De eerste veren zijn gebleven en de volgende achterste rij zijn geknipt. Wat denken jullie ?

Micheline

miekje

• Gast
Re: hoever nog vliegen na het kortwieken ??
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2006, 14:15:57 pm »
Om wat voor soort vogel gaat het?
Een kleine, lichte vogel kan nog gemakkelijk ver komen.
Kan jou vogel ook hoogte maken? of alleen afstand?
Afstand is namelijk normaal, hoogte niet  ;)

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2006, 14:16:16 pm »
Ik vraag me af hoever of hoe een vlucht van een gekortwiekte
 vogel er uitziet ? Iemand heeft de mijne vorige week gekortwiekt omdat ik met hem naar buiten wou, maar ik durf niet aangezien hij in huis toch een meter of 2 vliegt. Ik weet dus niet goed wat hij nog kan. De eerste veren zijn gebleven en de volgende achterste rij zijn geknipt. Wat denken jullie ?

Micheline

Tony's eerste 10 veren zijn geknipt, en als hij van zijn kooi wil vliegen stort ie rechtstreeks naar beneden. Hij was eerder ook gekortwiekt maar toen kwam hij tot de keuken waar hij tegen de muur aanvloog. Daarna issie dus nog een keer gewiekt. Maar er zijn verschillende manieren van wieken hoor, ik zeg niet gelijk dat mijn manier de beste is  ;) :)

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2006, 15:00:23 pm »
Dat is het wel!  ;) Misschien 1 pen minder voor een iets vloeiender val, zou kunnen!

Maar de regel voor wieken en veilig mee naar buiten is: 1 cm onder de dekveren. De eerste 8 a 9 pennen.

Kaya is wat ronder gewiekt. Van net onder de dekveren schuin omhoog. tot de 8e of 9e pen!

Gr Corina

Sanco

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2006, 15:04:46 pm »
Dat is het wel!  ;) Misschien 1 pen minder voor een iets vloeiender val, zou kunnen!

Maar de regel voor wieken en veilig mee naar buiten is: 1 cm onder de dekveren. De eerste 8 a 9 pennen.

Kaya is wat ronder gewiekt. Van net onder de dekveren schuin omhoog. tot de 8e of 9e pen!

Gr Corina

Oh dan hebben we het dus toch goed laten doen  :)  Ik weet eigenlijk niet eens zeker of het wel 10 zijn, maar gezien het feit dat hij als een baksteen naar beneden stort denk ik het wel. Een vloeiende val zit er bij hem niet in!  ;D  Arme Tony...

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2006, 15:09:01 pm »
Dan zou je of de veren heel ietsjes langer kunnen laten bij het bij knippen. Of als de 10e pen aangroeit, die laten zitten!
Dan zou hij iets vloeiender moeten gaan!  :)

Sanco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2006, 15:29:23 pm »
Jaa ga ik ook doen de volgende keer hoor, anders vind ik het wel zielig!  :)

micheline

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2006, 13:54:12 pm »
bij mijn grijze papegaai zijn de eerste drie of vier veren niet gewiekt (voor het uitzicht zei de man). Zo is het niet zichtbaar dat hij gewiekt is. Hij kan inderdaad niet echt opstijgen enkel een paar meer verder om dan toch eigenaardig te landen (vallen). Zou ik die lange veren ook nog moeten wieken ? Is het de bedoeling bij wieken dat hij enkel nog kan wandelen ?  ??? En trouwens, beseft de vogel wel dat hij niet meer echt kan vliegen, want telkens neerstorten is toch ook wat. :CENS

Micheline

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2006, 14:08:23 pm »
Ja als je de vogel veilig mee naar buiten wil nemen dan moeten ook de eerste 4 eraf. Die 4 zijn namelijk de slagpennen. Slagpennen zijn voor het opstijgen.

En de vogel zal gauw in de gaten hebben dat hij niet meer kan vliegen en idd alleen maar wandelen!
Eerste paar dagen zal hij misschien nog een keer proberen te vliegen. Maar ze kunnen er een hoop voor terug krijgen.
Hij kan dan lekker mee naar buiten enzo! Los op het gras lopen enzo!

micheline

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2006, 16:26:52 pm »
 ::) heel erg bedankt. Ik zal die eerste veren er ook afknippen, maar helemaal alleen. Hopelijk laat mijn coco dat toe. Heel veel dank voor de reacties die ik reeds mocht ontvangen. Ik ben echt een beginner.

Micheline

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2006, 16:50:11 pm »
Mooi. 1 cm onder de dekveren he!

Niet korter!

Gr Corina

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2006, 17:11:58 pm »
Hey,

Hier heb ik ook wat aan.
Nu nog niet, want Pinkey woont pas net bij ons, maar we willen wel graag uiteindelijk met haar naar buiten kunnen.

Ze heeft nu een rondere knip, ongeveer 2,5 cm van de dekveren vandaan. Maar wel de eerste 8 of 9. Maar ze fladdert nog prima....  :thumsup:

Dan moet ze dus zodra ze gewend is korter gewiekt worden.

Is het trouwens zo dat ze misschien boos worden op je als je zelf wiekt?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #12 Gepost op: juli 22, 2006, 18:48:46 pm »
de eerste 4 laten zitten is ook nog gevaarlijk voor je vogel
de eerste 4 kunnen nu makkelijk in de tralies van je kooi blijven hangen en zo afbreken

Sanco

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 22, 2006, 20:47:56 pm »

Is het trouwens zo dat ze misschien boos worden op je als je zelf wiekt?

Dat is voor mij de reden geweest dat ik Tony heb laten wieken bij de kweker. Ik vind het knap van Micheline dat zij het zelf wil gaan doen terwijl ze geen ervaring heeft.  ??? Je bent toch met een schaar in de weer, je vogel kan een onverwachte beweging maken en zichzelf verwonden. Maar dat is mijn mening hoor, misschien lukt het haar ook wel heel goed alleen! Ik zou alleen het risico niet lopen. Er is ook een bepaalde greep voor nodig toch? Mijn kweker had hem aardig in de houtgreep..

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 22, 2006, 21:29:08 pm »
Dat is voor mij de reden geweest dat ik Tony heb laten wieken bij de kweker. Ik vind het knap van Micheline dat zij het zelf wil gaan doen terwijl ze geen ervaring heeft.  ??? Je bent toch met een schaar in de weer, je vogel kan een onverwachte beweging maken en zichzelf verwonden. Maar dat is mijn mening hoor, misschien lukt het haar ook wel heel goed alleen! Ik zou alleen het risico niet lopen. Er is ook een bepaalde greep voor nodig toch? Mijn kweker had hem aardig in de houtgreep..

Dat heb ik ook gezien toen Pinkey werd gewiekt bij de kweker waar ik haar kocht.
Zij vertelde me ook dat je de kans loopt dat je vogel echt boos op je blijft lange tijd als je het zelf doet.
Ik weet niet of dit klopt hoor.

In ieder geval succes als je het zelf gaat doen. Zo supermoeilijk lijkt het me niet, maar wel heel eng  :) brrrrr