Auteur Topic: Vlierbessenboom als speelboom  (gelezen 5057 keer)

Dorian

• Gast
Vlierbessenboom als speelboom
« Gepost op: juli 25, 2006, 19:52:09 pm »
Hallo,

Ik las ergens op het forum dat vlierbessen giftig of zeker niet goed zijn voor vogels.

Is het hout van die dingen ook giftig, want we hebben een stuk boom geregen om een mooie speelboom van de maken...

Weet iemand hier meer over?

Cosch

• Gast
Re: Vlierbessenboom als speelboom
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2006, 20:07:58 pm »
Gelukkig is het niet giftig! Coco is gek op vlierbessen. Ze worden ook bij de papegaaiendagen neer gelegd in de zitstukjes.
De takken, bladeren en besje zijn leuk speelmateriaal voor ze!

Dorian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2006, 20:11:34 pm »
Oe gelukkig.
Menno was heel creatief... De boom is bijna klaar, we moeten alleen nog speeltjes maken en kopen, maar menno heeft al veel erin gehangen.

Iemand die weet toevallig welk touw je kunt gebruiken?
En eventueel verf?

Zo wat een boel vragen hey  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2006, 23:15:48 pm »
sisal touw
waarom heb je verf nodig,laat alles toch naturel,verf is giftig en vroeg of laat gaan ze er toch eens aan knagen
gemakkelijk speelgoed, hou de dopjes bij van de flessenfrisdrank en zo,die plastieken,maar er een gaatje door dan touw met voor elke dop een knoop zodat ze blijven zitten,op een afstand van elkaar en maak daar een ketting van of een losse brug ,uren speelplezier gegarandeerd,allez hier toch

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2006, 23:20:53 pm »
Mijn Tommy en Guano hebben ook een vlierboom...hij is geweldig en is er na 2 jaar nog steeds ;D
Van vlierhout kun je ook leuk speelgoed maken. In stukjes zagen, de bast eraf halen...of erop laten en dan aan draad of ijzerdraad rijgen. Je kunt zo erg makkelijk speeltjes,  schommels, slingers, bruggen enz enz maken

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2006, 09:09:33 am »
Ja zelfs een bezemsteel van 75 cent in stukjes en wat sisaltouw geeft uren plezier. Of lege keukenpapierrollen!
Er staan trouwens nog veel meer topics over zelf speelgoed maken en over klimbomen maken.

Net als wat Vivke zegt:
Verf moet je niet doen hoor. Ze slopen toch en als ze dan verf binnen krijgen, is dat heel slecht voor ze!

Gr Corina

Sanco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2006, 09:26:29 am »
Ja zelfs een bezemsteel van 75 cent in stukjes en wat sisaltouw geeft uren plezier. Of lege keukenpapierrollen!
Er staan trouwens nog veel meer topics over zelf speelgoed maken en over klimbomen maken.

Net als wat Vivke zegt:
Verf moet je niet doen hoor. Ze slopen toch en als ze dan verf binnen krijgen, is dat heel slecht voor ze!

Gr Corina

Ik heb van de kweker speelgoed meegenomen en dat is ook geverfd touw en geverfd hout.(of geverft, meer gekleurd)  Maar ik neem aan dat dat niet schadelijk is toch? Laatst was het een beetje nat geworden en toen gaf het wel af!  ???

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2006, 09:30:57 am »
Nee veel hout van papegaaien speeltjes is gekleurd. Maar dat is idd geen verf, zoals wij verf kennen.

Ik weet niet of het waar is, maar ik heb begrepen dat die speeltjes gekleurd worden in een bad met kleurstoffen.
Ik weet nog dat de VA aanraadde om niet alleen maar van dit soort speelgoed te geven, maar ook gewoon natuur takken! Dat dat toch wel beter is. Niet dat die speeltjes slecht zijn hoor  :) Maar met natuurtakken weet je dat er geen rare dinegn toegevoegd zijn!

Gr Corina

Sanco

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2006, 09:31:48 am »
Nee oké, dan weet ik in ieder geval dat het geen kwaad kan. Dank je wel!

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2006, 15:02:02 pm »
Dat is levensmiddelenkleurstof ;) Kun je kopen in de grotere supermarkt, maar is niet watervast en lijkt me in grote hoeveelheden ook niet gezond :CENS Je kunt wel zelf hout kleuren met bv rodebieten water en spinazievocht...dat is echt onschadelijk, maar wel een geknoei ;D En mss eten ze dan wel hun hele speelgoed op? ??? ;D

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2006, 19:09:32 pm »
in het geval dat ze rode bieten of spinazie lusten hé  ;D  ;D

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2006, 09:46:27 am »
Haha, ik wilde het alleen weten voor ALS we een keer iets willen kleuren.
Zelfgemaakt speelgoed is zo snel kapot, dat ik niet denk dat we dat moeten kleuren....  :) Jammer van de tijd en moeite....

Maar ze lust nog bijna helemaal niks van fruit en groente.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2006, 16:44:17 pm »
Maar ze lust nog bijna helemaal niks van fruit en groente.

blijven aanbieden ,elke keer weer, ooit begint ze wel eens eraan

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 27, 2006, 17:18:07 pm »
Okay Vivke.

Doen we ook, maar er komen zo snel fruitvliegjes op af als ze er helemaal niks mee doet.... Dus we geven het haar wel, maar het ligt al snel te stinken met deze hitte

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: juli 27, 2006, 18:09:58 pm »
dat wil ik gerust geloven,ik zou zeggen ,span er een cellofaantje over tegen de vliegjes,maar dan kan pinkey er alleen maar naar kijken,heeft ze ook niveel aan hé   ;D

zoals dat liedje van in de goede uode tijd,"kijken mag maar aankomen niet "