Auteur Topic: happen naar vliegen / wespen  (gelezen 1810 keer)

Odette

• Gast
happen naar vliegen / wespen
« Gepost op: juli 26, 2006, 08:47:22 am »
Hoi,

Van de week stond Jago buiten op zijn speelboom en vloog er een "baby" wesp vlak voorbij Jago.
Jago hield het allemaal goed in de gaten en toen hij vlak bij zijn koppie vloog hapte Jago ernaar.

Doordat ik zelf een beetje schrok heb ik de wesp met mijn hand weggejaagd en hard nee geroepen.

Jago staat regelmatig buiten en dit zal dus nog wel een keer kunnen gebreuren. Ik neem aan dat het gevaarlijk is, zeker een wesp.

Wat kan ik het beste doen als het nog een keer voorkomt en hebben jullie hier ook wel eens "last" van gehad?

Groetjes,
Odette

Cosch

• Gast
Re: happen naar vliegen / wespen
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2006, 08:55:59 am »
Ik weet ook niet wat er gebeurd als ze een wesp te pakken hebben.  ???

Maar hier gebeurd dat ook regelmatig. Vooral Coco. maar die doet dat zo lomp, dat die vlieg hem al van verre hoort, ziet en voelt aankomen.  ;D Het zijn duidelijk geen roofvogels!  :P

Ik zou proberen de wespen wat weg te jagen. De vliegen kunnen niet echt heel erg kwaad, volgens mij!  :CENS

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2006, 09:18:24 am »
Nee volgens mij eten ze in het wild ook insecten toch? Maar ik weet niet of daar ook wespen zitten in de tropen, lijkt me niet  :)
Dus ik zou inderdaad dat in de gaten houden, maar een vlieg ofzo kan denk ik ook geen kwaad. (Tony zal zo snel niet happen, die is al bang voor een fruitvliegje!  :) )

miekje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2006, 10:06:34 am »
Peanut vind vliegen en wespen hier ook heel intereant, en probeert ze steeds te pakken.
We hadden bij ons in de tuin een wespennest zitten, maar die is gisteravond gelukkig weggehaald  :thumsup:
Ik probeer alle wespen bij Peanut weg te jagen, want ik ben bang dat er ééntje boos wordt en dr prikt  :(
Vliegen laat ik haar gewoon achteraan jagen, ze krijgt ze toch niet te pakken (idd lomp) en het is een erg komisch gezicht  ;D
Ze eet ook de mieren op die op de tuintafel lopen, die krijgt ze wel te pakken  ::)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2006, 23:26:27 pm »
volgens mij is de prik van een wesp idd gevaarlijk voor een gaai/parkiet/vogel
als je bedenkt wat een schade ze kunnen aanrichten bij een hond of een kat ,zelfs bij ons ,kan je je wel voorstellen ,bij een vogelachtige
dus beter de wesp wegjagen , of nog beter ze doodmaken,die dient toch tot niets,dan het risico te nemen dat ze zou steken

Igor

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2006, 11:32:47 am »
Ehmmmm, dient tot niets? ??? :o :cry:

Ik ga hier niet uitweiden maar je zou niet willen dat ze er niet meer zijn hoor. Het hele eco-stelsel is een vrij delicaat evenwicht wat wij al veel te ruw verstoord hebben. Leven en laten leven! (nu moet je niet denken dat ik nooit eens een insect vermorzel, maar als het ff kan, dan laat ik ze met rust of verplaats ze!)

EllydJ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2006, 13:05:37 pm »
hallo,

Ik weet niet hoe het zit met vogels, maar onze kat is een keer vreselijk ziek geweest, volgens de dierenarts waarschijnlijk door het eten van een vlieg die gif bij zich had. Er wordt zeker met dit warme weer flink gesprayd en gepoederd met antivliegenspul.

gr. Elly

Sanco

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2006, 13:20:03 pm »
hallo,

Ik weet niet hoe het zit met vogels, maar onze kat is een keer vreselijk ziek geweest, volgens de dierenarts waarschijnlijk door het eten van een vlieg die gif bij zich had. Er wordt zeker met dit warme weer flink gesprayd en gepoederd met antivliegenspul.

gr. Elly

Zou ik ook wel willen doen maar dat lijkt me ook niet echt gezond voor de dieren!! Ik hou het op mijn electrische tennisracket en goed de deuren dichthouden en alles schoonmaken..

EllydJ

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2006, 14:04:31 pm »
Zou ik ook wel willen doen maar dat lijkt me ook niet echt gezond voor de dieren!! Ik hou het op mijn electrische tennisracket en goed de deuren dichthouden en alles schoonmaken..

Ik gebruik het ook niet zelf, maar je weet nooit waar die vlieg nog meer een bezoekje heeft afgelegd. :)

Dorian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2006, 14:11:40 pm »
Ik zou in ieder geval de wespen wel wegjagen ja.

En de vliegen... dat insectenspul wat ze bij zich zouden kunnen dragen van andere mensen kan nooit goed zijn inderdaad.
Aan de andere kant denk ik: je moet je ook niet teveel druk maken om alles.

Pfffff, weet ik veel.... Te warm om echt na te denken  ???

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2006, 14:20:29 pm »
Ehmmmm, dient tot niets? ??? :o :cry:

Ik ga hier niet uitweiden maar je zou niet willen dat ze er niet meer zijn hoor. Het hele eco-stelsel is een vrij delicaat evenwicht wat wij al veel te ruw verstoord hebben. Leven en laten leven! (nu moet je niet denken dat ik nooit eens een insect vermorzel, maar als het ff kan, dan laat ik ze met rust of verplaats ze!)
:thumsup: Zo is dat!!! Dient tot niets...pfff ::)

Maar ik heb idd ook liever niet dat mn vogels er 1 opeten. Brr je moet er niet aan denken als ze gestoken worden in hun bekkies :( Mjah, die enkele wesp die bij ze in de buurt komt pakken ze toch niet ;D . Trouwens...denk eens aan de wilde vogels buiten...zou t wel echt een groot probleem zijn?  :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2006, 16:24:45 pm »
Deze vraag speelde ook op een ander forum. Er is naar Dr Feld gebeld met de vraag over Wespen.
Met toestemming heb ik het antwoord gequote:

Citaat
Ook ik wist even niet wat ik met deze vraag aan moest. Ik heb natuurlijk zelf de nodige aantal vogels en zou in eerste instantie niet anders weten dan op het moment dat het zou voorkomen mijn vogelarts bellen.
Omdat de vraag mij enorm bezig houd heb ik gewoon gelijk maar gebeld en gevraagt of het
a: voorkomt
b: wat dan?

De antwoorden waren:
a: zelden tot nooit! Maar het kan wel en het is dus ook wel eens gebeurt.
b: hoewel de vogels fruit met wespen echt lijken te vermijden zou het kunnen gebeuren dat een verdwaalde wesp de vogel toch zou kunnen steken. Je kunt dan niet veel meer doen als dan dat de wesp jou zelf zou hebben gestoken. De steek zal bij een vogel net zo verschillend van reactie kunnen zijn als bij mensen. De een zal er heel veel pijn en last van kunnen hebben terwijl de ander er nouwelijks naar om zal kijken.
Het best kun je dus als je vogel gestoken is de vogel goed in de gaten houden, indien het gedrag erg afwijkend is na de steek dan kun je het best telefonisch contact opnemen met je vogelarts. In overleg met de arts kan dan gekeken worden of verdere maatregelen noodzakelijk zijn.

Gebelde met: Kliniek voor gezeldschapsdieren, vogels en exoten F.W.M. Feld.
Gesproken met de receptioniste.

Erwin

charon

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2006, 16:27:45 pm »
 :CENS
wel en antwoord dus maar niet echt dat je er veel verder mee komt

Odette

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 27, 2006, 16:57:15 pm »
Ik hou het gewoon goed in de gaten en wij hebben ook zo'n tennisracket om de wespen mee te verjagen, dus dat moet goedkomen. :thumsup:

Mocht het toch een keer gebeuren dat een wesp de weg kwijt is en Jago hapt, dan bellen we gewoon gelijk de dierenarts!

Bedankt voor jullie reacties!