Wel. Het maakt wel uit in gedrag: man of pop. Ik heb er nu een aantal gekweekt en ik heb zelf een gemengd groepje. De mannen zijn stabieler, makkelijker te doorgronden. De poppen zijn complexer, nerveuzer, hoewel ook dat niet echt het goede woord is.
Ik kijk als ik mag kiezen voor de mensen die een jong grijsje bij mij kopen, naar hoe de nieuwe eigenaren zijn en bepaal zo wie welk grijsje krijgt. Ik geef een beginner bij voorkeur een man, maar Mexx uit mijn laatste nestje was overduidelijk een pop (een heel bijzondere pop, dat wel, ik had er een enorme zwak voor

). Deze is bij iemand gekomen die nog geen ervaring had met grijsjes, maar buitengewoon serieus ermee omging. Ik krijg inmiddels de mooiste verhalen en foto's terug en weet dat ik toch de juiste combi heb gemaakt. Vind dat erg leuk, want Mexx was een heel ander popje dan Favo, Hummel en Chanel uit de andere nestjes.
Je kan eigenlijk best wel snel zien of je mannen of poppen in je nestje hebt. Hier is kleur een heel duidelijk kenmerk. Als de bevedering net doorkomt, zie ik het al. Tegen de tijd dat de jongen 10 weken oud zijn, lijken de kleuren wel weer wat op elkaar en dan twijfel ik wel weer, maar dan is snavelbouw vaak ook een duidelijk kenmerk dat onderscheidt. Hummel was enig jong en ik dacht in eerste instantie: man. Toen ik die een half jaar later terugzag, stelde ik die mening meteen bij en inderdaad bleek Hummel toch een pop.
Het beste is geslachtsonderscheid dus te zien als je zowel poppen als mannen in het nestje hebt.
Ik vind het dus niet zo gek dat de kweker beweert de geslachen te kunnen onderscheiden. Hij/zij kan alleen niet zeggen dat ie 100 procent gelijk heeft, dat kan alleen sexeonderzoeken uitwijzen.