Auteur Topic: Vererving van paars/blauw bij de australische grasparkiet  (gelezen 1576 keer)

Dilemmy

• Gast
Vererving van paars/blauw bij de australische grasparkiet
« Gepost op: augustus 03, 2006, 11:05:41 am »
In mijn vorige kweekronde met mijn grijze witmasker pop had ik twee jongen. 1 was grijs witmasker en het 2e jong was heel licht paars met een witmasker.
Nu vroeg ik mij af hoe deze kleur vererft.

Ik dacht namelijk dat mijn groene man de vader van de jonkies was, maar kan groen op grijs dan wel paars vererven. Een paar jaar geleden had ik namelijk ook al een keer paars gekweekt te weten donkerpaars/blauw met een witmasker. Kan het zijn dat toch deze man de vader is geweest???

Want deze pop heeft nu een tweede broedronde weer twee jonkies met 1 grijs jong en een groen/geel masker jong.

Ik ben erg benieuwd hoe deze kleur vererft aangezien ik met de paarse vogels verder ga kweken. Het lichtpaarse jong is namelijk een pop.

Groeten Cinnemon

Bozzee

• Gast
Re: Vererving van paars/blauw bij de australische grasparkiet
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2006, 11:11:41 am »
Als ik het goed begrijp is de paarse een violet. En violet vererft dominant. De groene man zou ook violet kunnen zijn, dit is moeilijk te zien maar het moet dan in ieder geval wel een donker groene man zijn.
Bij grasparkieten zijn er al zoveel kleuren door elkaar gekweekt dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je vaak allerlei kleuren kunt verwachten.
Ik denk dat als je met de violet pop verder wil kweken daar het best een donkerblauwe man bij moet zetten, theoretisch gezien heb je dan de meeste kans op violette jongen.

Gr.Edwin.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Vererving van paars/blauw bij de australische grasparkiet
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2006, 11:12:12 am »
Ik heb nog niet uitgezocht hoe de kleur in kwestie (dat moet eerst duidelijk zijn) vererft maar het kan natuurlijk heel goed dat het mannetje waar jij het over hebt gewoon de vader is.
Genetisch gezien draagt deze dan de kleur bij zich, maar laat die zelf niet zien.
Dit is de makkelijkste theorie, dat desbetreffende kleur geslachtsgebonden vererft. De kleur wordt dan doorgegeven aan de jonge poppen (het jong met die kleur zou dus een pop moeten zijn).
Het kan zelfs zo zijn, dat een broertje van haar uit hetzelfde nest, ook split is voor die kleur. Bij mannen moeten echter allebei de X chromosomen die kleur bezitten wil een man die kleur tonen.