Tja, we zitten nu eind 2013. Ik ben vandaag bij 4animals geweest en helaas moet ik concluderen dat er 'gezien de reacties op dit onderwerp' daar nog helemaal niks veranderd is.
Ik ben gaan googlen naar recensies over deze winkel omdat ik erg geschrokken ben over de omstandigheden van de vogels.
Wat mij meteen opviel was de vieze vloer en hoe de meeste vogels klein gekooid zaten. Meteen daarop viel mijn oog op de zeer vervuilde drinkbakjes. Bij sommige vogels zo erg dat dit 100% zeker tot infecties zal leiden.
Poep in het drinkwater bijvoorbeeld. Maar ook zat er een vrouwtjes edel zeer slecht in haar veren. Haar drinkbakje zat helemaal vol met zaden en ander viezigheid. Het water was helemaal troebel. Ze oogde ongezond.
ik heb van haar en haar drinkwater een foto gemaakt.
Vrijwel alle vogels hadden lelijke staartveren en vleugels. Alsof door het pogen te vliegen in hun te kleine kooi hun staart en vleugelranden beschadigd waren. Kortom, geen aantrekkelijke vogels om te kopen.
Toch was ik in staat om een nog gezond uitziende rode edel te kopen. Ze keek me zo ontroerend aan dat ik haar bijna mee had genomen. Toch heb ik me weerhouden omdat ik dit soort dierenwinkels niet wil motiveren op deze manier hun dieren te verkopen.
Bovendien lijkt de kans zeer aanwezig dat je hier met een ongezond vogeltje naar buiten loopt.
Wat me verder opviel: Er kwam een jonge meid naar me toe met de vraag of ze mij ergens mee kon helpen. Ik zei dat ik wilde weten hoe oud de rode (gezond ogende) edel ongeveer was. Ze kon me daar geen antwoord op geven want dat was haar afdeling niet.
Ze zei er nog wel bij dat de edel waarschijnlijk nog vrij jong was, want deze zat nog aan de pap. (ondanks de grote bak met zaad in haar kooi)
Dat de vogel nog met pap bijgevoerd wordt zou kunnen natuurlijk, maar als je dat weet dan weet je ook hoe oud zo'n beestje ongeveer kan zijn.
Kwam mij erg onbetrouwbaar en onprofessioneel over in ieder geval. Misschien had ze zich dan beter met de hygiëne van de winkelen en de kooien bezig kunnen houden dan met het helpen van klanten.
Maarja, ook daar zag ik niemand mee bezig.
Enkele maanden geleden heb ik deze winkel eerder bezocht. Toen zag de winkel er wel netter uit en waren de kooien beter onderhouden. Daarom ben ik een 2de keer naar deze winkel gegaan om mijn enthousiasme over de hoeveelheid vogels met mijn vriend te delen.
Helaas gaf mijn 2de bezoek een heel ander beeld van de winkel. Ik zal hier dan ook nooit meer komen! hopelijk met mij nog vele anderen!

Meisa