Auteur Topic: Het vriendje van Peebs  (gelezen 1551 keer)

peebs

• Gast
Het vriendje van Peebs
« Gepost op: augustus 09, 2006, 20:24:52 pm »
Het is dan eindelijk zover: Peebs heeft een vriendje gekregen!
(zie mijn post in huisvesting en voeding...)
Het is een drukte van jewelste en volgens mij vinden ze elkaar wel aardig. Er wordt iig druk gecommuniceerd.

Maar ik heb nog een vraag:

Peebs is een vrouwtje en haar vriendje is zoals het woord al zeg een jongetje. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen wat er dan gebeurt en daar gaat mijn vraag ook over. Ik vind het best als ze eens eitjes leggen maar ik wil ze niet gaan kweken...
Is daar een methode voor dat ze wel eitjes leggen en dat je ze dan omwisseld met neppers?
Of is dat dieronvriendelijk? Ik weet dat toen ze nog geen lover had ze ook eieren legde, en als die dan niet uitkwamen dan hield ze er gewoon mee op na een tijd.

hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Groet jasper

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Het vriendje van Peebs
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2006, 20:27:02 pm »
Je kan in de winkel nepeitjes kopen en die er dan onderleggen.
Wat je ook kan doen is de eitjes in slaolie leggen. Even laten 'weken' en daarna weer terug leggen. Door de olie zal de eischaal geen lucht meer door kunnen laten en zal het embryo afsterven/zich niet kunnen ontwikkelen.

peebs

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2006, 20:34:27 pm »
Nou dan ga ik toch voor de nepeieren...ik hou niet zo van slaolie

dutchgerard

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2006, 21:43:05 pm »
Een keer goed goed schudden helpt ook.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2006, 09:02:43 am »
Ja hoor, nepeitjes werkt prima. Ik vervang ze ook, bij ieder echt eitje wat ze legt, haal ik weg en leg ik een nepei neer ( ik haall dan wel mams even weg zodat ze niks ziet ) soms leg ik er ook wat meer neer.
Ze gaat er even trouw op broeden en na een week of 5 schopt ze ze weg  :)

peebs

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2006, 13:29:57 pm »
Nog even een update over het vriendje van peebs....

Ik zag net het bericht en wil toch nog even de afloop vertellen.

Het was dus zeker geen LOVE tussen die twee. Ko was een hele leuke tamme vogel die bij zijn vorige eigenaar niet meer uit de kooi kon (dagelijks). Dit ivm de aanschaf van een grote jonge bouvier. Met de vijf katten had ie nooit moeite gehad maar de bouvier was er niet mee te vertrouwen. (hap, slik, weg!)

We hebben geprobeerd ze eerst langzaam aan elkaar te laten wennen op neutraal terrein. Dat ging in eerste instantie wel goed maar uiteindelijk moest peebs niets van hem hebben. het ging eerst wel goed maar na verloop van tijd begon ze hem echt aan te vallen enzo. Peebs is wat dat betreft echt een einzelganger. Ze was gewend om in haar eentje in een bijkeuken te zitten zonder dat ze eruit mocht. (dat is nu wel anders!!)(gelukkig)

We hebben het twee maanden geprobeerd maar peebs werd echt steeds agrassiever tegen hem en haar gedrag begon ook (ten slechte) te veranderen. Slecht humeur enzo....

Dus hebben we Ko helaas weer terug moeten doen naar de eigenaar die gelukkig ook ergens bij een kweker een plek in een voliere had...

Het idee dat peebs een vriendje nodig had was dus wel een leuk idee maar de praktijk wijst uit dat ze meer op zichzelf is.

Groeten Jasper

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2006, 13:40:17 pm »
Hm jammer is dat.

Heb je de 2 wel apart gehuisvest? Want dat is wel nodig.
Vaak lukt het niet omdat wij ons er mee bemoeien. De vogels moeten namelijk een rolverdeling krijgen waar wij uit moeten blijven.
Doe je dit niet, dan krijg je het gevaar dat de ene vogel zich heel zielig en afhankelijk van jou op gaat stellen, in de zin van...ach mijn baasje helpt me wel.

Daarnaast kan dit tijd kosten. Ikzelf heb Blue en Tammy bij elkaar gebracht wat de 1e paar weken voor geen meter ging. Blue werd agressiever en zat Tammy continue achteraan. En Tammy...die probeerde hulp te zoeken bij mij.
Pech voor Tammy want ik bleef eruit. Ik heb ze op zolder gezet, met zijn tweetjes in de een kooi, en wat deden die  :-X als ik eens voorzichtig om een hoekje keek...ja precies dan zaten ze naast elkaar en op het moment dat ze mij zagen ging Blue weer aanvallen.

Het is jammer dat je hem al heb teruggebracht, want ik had nog zoveel tips voor je.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2006, 15:53:51 pm »
Ja.. jammer! ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2006, 16:01:23 pm »
Zo ging het in het begin bij Pipo en Kiko ook, ik heb hier toen tips gekregen en opgevolgd met het gevolg binnen een aantal dagen wat op mijn avator te bezichtigen is! Ik heb ook gezien dat de opstelling van jezelf er voor zorgt dat je gedrag van een vogel kunt bevestigen en daardoor aanmoedigd, niet dat ik alwetend ben, daarom zit ik hier zoveel, ik heb mijn vogels en wil er ook plezier aan beleven met de tips hier lukt dat iedere dag meer en meer. Het wil dus niet zeggen dat er geen vogel partner bij jou vogeltje geplaatst kan worden, sterker nog in mijn ogen is het beter ze met 2en te houden dan alleen. Sterkte ermee.