Hallo lieve lezers,
vandaag weer een update van het dagboek over Tigo en Balou EN... vanaf nu ook van Diva.Â
(Dus kan een moderator misschien de titel aanpassen in dagboek van Diva, Tigo en Balou??? Bij voorbaat dank)Zoals de meeste van jullie al weten zijn Ilona en ik tijdens onze zoektocht naar een grijze en een edel helemaal verliefd geworden op de Rosé Kaketoe.
Daarom hadden we vorige week een topic aangemaakt met de vraag naar goede kwekers van het soort.
Via PM van
kroon ben ik toen op de hoogte gebracht van een kweker in de Bilt die nog een roseetje had zitten, van dezelfde leeftijd als Balou en Tigo. Wij dachten dat dit geen toeval kon zijn en besloten dan ook, na wat over en weer gemail met
kroon, dat wij deze kweker zouden bellen met de vraag of wij mochten komen kijken.
Maandagmiddag had Ilona gebelt en maandagavond zaten wij in de auto, onderweg naar de Bilt met hoge verwachtingen. Daar aangekomen werden onze hoge verwachtingen bevestigt door de realiteit.
Meneer en mevrouw v Gelderen hebben het erg goed voor elkaar en waren trots genoeg om ons een rondleiding te geven door hun paradijsje.
Al hun koppels zaten strak in de veren en waren lekker actief. De voillieres zagen er prachtig uit en aan de informatie die Ted ons gaf, kon ik merken dat hij hier ook grote zorg aan besteed had.
Ondanks dat de roseetjes allemaal in voillieres zaten, waren de vogels toch nieuwsgierig en tam genoeg om bij ons te komen zitten om eens lekker gekroelt te worden. Dit was voor Ilona en mij een opluchting, omdat wij dachten dat voillierevogels erg wild zouden zijn en dus moeilijk een lot als huiskamervogel zouden accepteren.
Na Ted en Carla een paar keer uitvoerig verteld te hebben over onze huidige papegaaienbezetting kwam dan toch de hamvraag. Is het mogelijk om de rosé bij de grijze en de edel te plaatsen...
Ted benadrukte, omdat het een relatief wilde vogel is (vergelijkend met huiskamervogels dan) wij toch wat extra zorg moesten besteden aan de rosé. Dit omdat deze erg zou moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Na een paar kleine twijfels aan onze kant hebben we toch besloten om de vogel te kopen van Ted en hebben we onze vervoersmand achtergelaten bij hem en hadden we afgesproken om de rosé zaterdag van hem over te nemen in Zwolle bij de vogelmarkt, waar hij stond met een stand voor beveiliginscamera's voor voillieres.
Dus dat betekende zaterdag vroeg het bed uit voor ons en voor russeltje, aangezien we met zijn vieren zouden gaan.
Na zaterdag een snelle ronde over de markt te hebben gelopen zijn we met zijn vieren tot de conclusie gekomen dat we het allemaal wel erg zielig vonden voor de meeste vogels die daar met veel te veel in veel te kleine hokjes zaten. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Het Roseetje was al vroeg in de bench gestopt, omdat Ted op tijd op de markt moest zijn ivm opbouwen van zijn stand en daarom hebben we Ted snel betaald en zijn we snel doorgereden naar
Wijhe (Lorre & Co) om de vogel gelijk te laten wieken. Liever 1 dag in de stress dan dat we haar volgende week weer een keer in die bench moeten stoppen dachten wij. Bij Bert aangekomen moest het roseetje er natuurlijk uit en demonstreerde het hartelijk hoe goed ze eigenlijk wel niet kon vliegen. Na redelijk uitgeput te zijn vroeg Bert mij om haar kopje vast te houden zodat hij haar vleugels kon knippen. Hierbij demonstreerde ze hartelijk hoe hard ze eigenlijk wel niet kon bijten.Â

Nadat Bert ons nog wat advies gegeven had stuurde hij ons weer onderweg naar huis met een rekening van € 0,- Bert bedankt,Â

helemaal top dat je het zo even voor niks deed.Â

Eenmaal thuis gekomen hebben we gelijk de bench open gemaakt en probeerde Diva nog een paar keer een vluchtpoging te ondernemen. Eenmaal erachterkomend dat wegvliegen geen optie was trippelde ze vrolijk heen en weer en was ze druk op onderzoek uit. Tot haar grote schrik bevonden zich in de kamer nog 2 vogels, maar die vogels zagen er heel anders uit als haar en dat was toch best intimiderend. De 2 andere vogels waren ook erg overrompelt met de komst van deze rare eend in de bijt en willen dan ook nog niks met haar te maken hebben.Â

We besloten dat het misschien maar beter was als we de gaaien gewoon hun vrije loop moesten laten in de hoop dat ze elkaar wel zouden vinden. Helaas was dit niet zo en daarom besloot ik om bij mijn ouders die HELE
GROTE kooi weer van zolder te halen.
Balou meegenomen, aangezien zij de meeste moeite had met ons nieuwste gezinslid in de hoop dat Tigo en Diva een beetje aan elkaar konden wennen.
Bij terugkomst zaten ze tot mijn grote verbazing heerlijk samen in de kooi, maar dit mocht maar van korte duur zijn. Diva had namelijk favoriet plekje nummer 1 van allebei de veteranen ingenomen... De schommel... Dit kon Tigo dan ook niet over zijn kant laten gaan en merkte dat hij alleen maar stoer hoefde te kijken om Diva te doen opvliegen.
Helaas, dit lijkt niet goed te gaan dachten Iloon en ik.
Na de HELE
GROTE kooi te hebben ingericht was het om half 10 echt tijd voor Diva om kennis te gaan maken met haar tijdelijke slaapplek. Diva kon het er niet helemaal in vinden en bleef dan ook erg lang erg actief. Iloon en ik bedachten dat het vast kwam door al dat licht en geluid dat ze niet gewend was in de voilliere en hadden daarom maar besloten de film die we aan het kijken waren boven in bed af te kijken. Dit had niks te maken met het feit dat we zo gaar waren als boter en al vanaf 8 uur aan het gapen waren hoorÂ

(einde van de film hebben we ook allebei niet gehaald hoorÂ

)
Vanochtend was het erg vroeg dat ik Diva protest hoorde maken tegen de grootte van het verblijf waar ze in verkeerde. Om 8 uur ben ik daarom maar met me slaperige kop maar beneden gebleven om de vogels van voer te voorzien en eens te kijken of ik Diva kon laten opstappen.
Na enkele vluchtpogingen van Diva besloot ik maar plat op me buik te gaan liggen en haar uitbundig te belonen elke keer als ze me vinger durfde aan te raken. Dit leek te werken en binnen no time zat ze op mijn hand te genieten van een fllinke kroelpartij.
Om 11 uur hadden we de eerste kraamvisite al voor de deur staan en boven al mijn verwachtingen kon ook deze Diva kroelen en vond ze het helemaal niet eng. Na de eerste kraamvisite weg te hebben gestuurd, kwam mijn broer langs gevolgt door mijn schoonouders. Dit was erg druk voor de vogels allemaal en kon dit ook erg merken. Man o man, wat was Tigo druk. Nadat me schoonouders weggegaan waren besloten Ilona en ik dat het tijd was om de kooi te herinrichten. Mijn broer zat nog lekker te genieten van zijn kater en was lekker blijven zitten voor de buis, inmiddels met Diva op zijn schouder en die vond het daar zo fijn dat ze steeds verder in zijn nek kroop.Â

De kooi heringericht, maar wat nu te doen???
Eerst maar ons roseetje in de kooi zetten en de deurtjes dicht zodat zij er niet uit kon fladderen. Dit vond ze niet leuk en is het eerste uur druk aan het heen en weer lopen geslagen onder in de kooi. Dit wekte de aandacht van 2 papegaaien die bovenop de kooi zaten en inmiddels doorhadden dat de ingang belemmert was.
Als 2 vervelende pestkoppen klommen ze dan ook om de kooi om te kijken wat dat vreemde beest in hun huis moest. Uiteindelijk hebben ze de moed maar opgegeven en zijn ze bovenop de kooi gaan zitten. Ilona en ik hadden allebei maar bedacht dat Diva maar in de kooi moest blijven en Balou en Tigo maar voor een nachtje buiten de kooi mochten slapen.
Dit typend, zitten Diva en Tigo allebei heerlijk in de slaapstand en zit Balou mij nog steeds in de gaten te houden.
Morgenochtend gaan we weer kijken hoe de beestjes op elkaar reageren en als ze nog zo angstig zijn van elkaar zetten we Diva in het kleine kooitje (wat ik erg zielig vind) en bekijken we het morgenavond weer. Blijft alles onverandert dan gaan we er waarschijnlijk toch een 2e kooi bijkopen, omdat ik Diva niet de rest van haar leven in dat kleine kooitje wil zien. We willen dat al onze gaaien gelukkig worden. Wij kiezen voor de vogels, dus moeten we er ook verantwoording voor nemen vind ik.
Dit was mijn verhaal zo ver en ik sluit af met nog wat foto's van onze Diva.
Slaap lekker mensen en geniet van de foto's.
Voor alle leuke, maar ook minder leuke commentaren...

Een van de voillieres van Ted, waar Diva in zat.

En Diva nog steeds bij Ted.

Tigo zijn eerste kennismaking.

Balou haar eerste kennismaking. Dat was minder plezierig voor Diva... ze miste gelijk een veer van haar kuifÂ
stomme Balou

Diva had bekijks genoeg van die andere boefjes.

Maar van Diva hoefde dat allemaal niet zo nodig...

Buiten is het allemaal veel mooier.

Maar dit apparaat is ook erg leuk...

En er mag gekroelt worden hoor.Â