Auteur Topic: Al aanwezige vogels testen voor aankoop grijsje?  (gelezen 4858 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Al aanwezige vogels testen voor aankoop grijsje?
« Gepost op: augustus 17, 2006, 20:32:09 pm »
Zoals inmiddels bij enkele van jullie bekend wil ik volgend jaar (misschien wel eerder) een grijsje. Nu heb ik een voliere buiten met grasparkieten waar nog nooit vreemde ziekte's in zijn uitgebroken, geen kruipers geen vreemd veeruitval wat zou kunnen duiden op PBFD. Moet ik nu toch gaan testen? Bij de parkieten is voor het laatst 2 jaar geleden gekochte vogels bijgeplaatst. En er wordt niet meer mee gekweekt sinds dit jaar (vanwege voorkomen inteelt).
De 2 aga's die ik in huis heb wil ik wel laten testen op PBFD omdat ik hier op het forum gelezen heb dat Hedwig van der Horst bij een lezing gezegd zou hebben dat 60% van alle nederlandse aga's besmet zou zijn (zonder ziek te zijn) met PBFD, wat nu mochten mijn aga's besmet zijn? Houd het dan op voor mij wat betreft een andere huiskamer vogel te nemen? Of is er iets preventiefs te bieden voor een eventuele vogel die je nog gaat kopen? Ik heb trouwens geen enkele rede om aan te nemen dat mijn aga's de ziekte hebben maar ik wil me hierin toch even verdiepen.

Weten jullie trouwens een gem prijs van het laten testen op div vogelziekte? En welke testjes zou ik dan allemaal moeten doen?

Loesje

• Gast
Re: Al aanwezige vogels testen voor aankoop grijsje?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:38:50 pm »
Pfff veel vragen zeg! Over je voliere buiten, daar heb ik geen verstand van.
De aga's binnen moet je zeker testen. Als blijkt dat zij PBFD hebben, zou ik zeker geen andere huiskamervogel nemen.
PBFD is zwaar besmettelijk. Er is geen vaccin voor (jammer genoeg).
Ik zou in ieder geval zeker op PBFD testen. De prijzen verschillen per VA en per lab.
Ik hoop dat anderen je meer informatie kunnen geven, want ik weet er niet zo heel veel over ;)

Leuk trouwens een grijsje! Ik heb zelf een bbtje en over ongeveer 2 weken krijg ik er een jong grijsje bij.
Ik heb Bob alleen laten testen op PBFD.

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:39:42 pm »
Ik zou de parkieten in 1 test laten testen en de agas ook denk ik.  :CENS Als het er dan is...dan moet je weer, maar zo niet, dan bespaart het je veel geld ;)

Tsja en Wat als de agas ziek zijn en je wilt toch een grijsje? Dan moet je ze in laten slapen ruim voor je grijsje komt denk ik? :cry: Pff dat zou echt vreselijk zijn :cry:

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:42:21 pm »
Je kan natuurlijk ook een van je parkieten preventief laten testen. Als het besmettelijk is zouden ze het toch allemaal moeten hebben?
Verder zou ik zowiezo de aga's laten testen.

Ik heb maandag mijn edel laten testen op PBFD en dat kostte mij € 65,-
En als een van de aga's positief is zou ik idd geen andere vogel erbij nemen, vooral jonge vogels zijn erg gevoelig voor ziektes...

Loesje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:45:10 pm »
O ja Daphne heeft gelijk, je kunt ook al je vogels in een keer testen. Is stukken goedkoper.

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:47:53 pm »
Nou ik weet niet welke dierenarts jij naartoe gaat, maarreh ik heb nog nooit gehoord van groepskorting... Alle buisjes moeten toch apart onderzocht worden hoor.
Kijk als je nu een kweker bent die regelmatig heen moet en de arts er een regelmatige "klant" aan heeft lijkt het me nog een ander verhaal, maar veel succes ermee in ieder geval  :good:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:50:24 pm »
Alle vogels in 1x of 1 parkietje laten testen en 1 aga laten testen? Want de aga's zitten in huis en de parkieten buiten, de aga's hebben we nog niet zo lang pas enkele maanden.

De aga's laten inslapen?  :o nee, toch nee dat zou ik niet kunnen zolang ze gezond kunnen leven en er niet ziek van worden zal ik ze in huis laten en verder met geen andere vogels in contact laten komen....dat zou betekenen dat we voorlopig geen grijsje kunnen kopen... :cry: of het moet dan ook een besmet grijsje zijn? Maar ja zijn er besmette grijsjes die er niet ziek van worden? Tjee ik sla zelf achterover van mijn eigen vragen... :seestars:
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 21:12:19 pm door Dianne »

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:51:42 pm »
Nou ik weet niet welke dierenarts jij naartoe gaat, maarreh ik heb nog nooit gehoord van groepskorting... Alle buisjes moeten toch apart onderzocht worden hoor.
Kijk als je nu een kweker bent die regelmatig heen moet en de arts er een regelmatige "klant" aan heeft lijkt het me nog een ander verhaal, maar veel succes ermee in ieder geval :good:

Ik denk ook niet dat er bedoeld wordt dat alle (in dit geval 27 vogels) apart getest zullen worden?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 20:54:01 pm door Dianne »

Loesje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:53:10 pm »
Citaat
Kijk als je nu een kweker bent die regelmatig heen moet en de arts er een regelmatige "klant" aan heeft lijkt het me nog een ander verhaal, maar veel succes ermee in ieder geval 

Het is mogelijk om het bloed van een aantal vogels samen te nemen en dat te laten testen. Is dus 1 monster. Heeft er 1 PBFD is de test positief.

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2006, 20:58:15 pm »
Het is mogelijk om het bloed van een aantal vogels samen te nemen en dat te laten testen. Is dus 1 monster. Heeft er 1 PBFD is de test positief.

Heb ik nog nooit van gehoord, maar goed ik ben geen dierenarts. Ik denk gewoon preventief eentje (of misschien 2) buitenvogels laten testen en allebei de aga's.
Als de aga's positief getest worden zou ik geen andere vogel in huis nemen, maar ja dat is mijn mening.
Met de buitenvogels is het misschien nog een ander verhaal, maar dit houdt in dat je elke keer als je in de voilliere geweest bent je kleren moet verwisselen en je je moet ontsmetten. Maar goed, als ik jou was zou ik gewoon niet doemdenken en eerst maar is laten testen en dan pas verder denken over de aanschaf.  :-*
Doemdenkers zijn er al genoeg in de wereld vind ik.  :seestars:

Loesje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:01:10 pm »
Ik zou zeker allebei de aga's laten testen en niet maar eentje aangezien ze beiden binnen staan.
Je hebt ze toch nog niet zo heel erg lang?

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:05:53 pm »
Ik zou zeker allebei de aga's laten testen en niet maar eentje aangezien ze beiden binnen staan.
Je hebt ze toch nog niet zo heel erg lang?

Nee klopt de aga's zijn nu zo'n 6 a 7 maanden oud...waarom vraag je dat, zouden we dan iets hebben moeten merken als ze PBFD hebben?

Loesje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:07:24 pm »
Ik vroeg het ivm de incubatietijd.
Ik heb gehoord (weet natuurlijk niet in hoeverre dit waar is) dat aga's vaak drager zijn en dat ze zelf niet zo snel ziek worden.

Maar er zal vast wel iemand zijn die hier meer verstand van heeft.

russelltje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:24:56 pm »
Het zou mij verbazen als ze allemaal drager zijn zonder er zelf last van te hebben.
maarja ik heb geen ervaring in dat soort dingen.

giggles

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:28:34 pm »
ik heb toevallig vandaag ergens gelezen dat de incubatietijd ongeveer 21 dagen is, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt...
Maar er zijn idd ook alleen dragers die niet ziek worden. Dus gewoon laten testen lijkt mij.