Auteur Topic: Al aanwezige vogels testen voor aankoop grijsje?  (gelezen 4872 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Al aanwezige vogels testen voor aankoop grijsje?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:30:52 pm »
Het zou mij verbazen als ze allemaal drager zijn zonder er zelf last van te hebben.
maarja ik heb geen ervaring in dat soort dingen.

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt! Want ik begin hem nu wel te knijpen hoor! Stel je voor dat! Is niet het einde van de wereld maar dan is er dus groot gevaar dat ik mijn grasparkieten buiten in gevaar heb gebracht. En dat de aga's en parkieten eventueel nog ernstig ziek kunnen worden.... tja dit is weer zoiets van te laat op de hoogte van! Voor ik hier op de site kwam had ik nog maar amper van PBFD gehoord, ik wist dat het bestond en wat het was maar wist niet dat het zoveel voor kwam onder de kwekers en onder de verkochte vogels zelfs. Gelukkig heb ik altijd voor eigen bestand (hobby) gekweekt en nooit voor de verkoop.

russelltje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:34:37 pm »
We horen nu veel verhalen over pbfd, maar de wereld lijkt ook heel klein op internet.
Ik zou me niet al teveel zorgen gaan maken, dat kunnen hobbyisten maar al te goed.

giggels,
als er dus "dragers" kunnen zijn gaat die incubatietijd alweer niet op.

Dan zou het niet nodig zijn om mijn valkje die ik al 9 jaar heb te testen.

giggles

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:37:29 pm »
@Russeltje: Ik dacht dat ik dat ook wel een beetje duidelijk had gemaakt in mijn bericht... (nou ja niet zo letterlijk, maar ik kan het er wel uithalen in ieder geval  ;) )

Tommy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2006, 21:48:23 pm »
1 Vogel testen gaat niet omdat ze niet allemaal ziek of drager hoeven te zijn. Je moet dan inderdaad een test doen waarbij alle vogels in 1 keer getest worden zodat je ziet of t er wel of niet is...ik meende dat dat niet eens persee met bloed moest maar dat je dat ook met iets uit de voliere kon doen? omdat t dan ook in t verenstof te vinden was ofzo? :CENS maar dat weet ik echt niet zeker!!!!!!!, dus pin me hier niet op vast :) Je kunt echt wel dragers in je bestand hebben zonder dat te weten hoor. Ik ken iemand die haar vogeltje bij een kweker haalde die ook dacht dat dat niet zo kon zijn in zijn voliere...maar haar vogel is dus wel drager :cry: Geen van zn andere vogels is ziek  :(

niet al te veel zorgen maken is opzich wel goed...maar onderschat het niet ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2006, 22:40:36 pm »
Nee het is me wel volkomen duidelijk dat er geen gaai komt voor er getest is. En ik heb inderdaad iets gelezen van een wattenstaafje over de tralies halen zou voldoende zijn om te kijken of er PBFD in je bestand zit, dit stond ook in dat verslag van Hedwig van der Horst waar iemand van dit forum naar toe was geweest. Ik neem gewoon binnekort eens telefonisch contact op met Hedwig van der Horst, zover ik weet is ze voor ons ook de dichtsbijzijnde vogelarts en hoog aangeschreven.

Loesje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2006, 22:42:24 pm »
Ik zou inderdaad even contact met haar opnemen. Heb je in ieder geval duidelijkheid!

giggles

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 17, 2006, 22:47:12 pm »
Ik zou inderdaad even contact met haar opnemen. Heb je in ieder geval duidelijkheid!

Mee eens. The doctor knows best!!!  :cool:

Igor

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 18, 2006, 09:27:09 am »
Ik zou inderdaad je aga's laten testen door van beide wat bloed af te laten nemen, dat bij elkaar te doen en dat te laten testen. Dit kan heel goed bij Hedwig en daar kost het je dan 32,50 (ook Bastiaansen doet dat zo en raad dat ook aan voor een dergelijk test).

Voor de voliere... tja dat weet ik niet goed... ik zou het overleggen met Hedwig. Zij is daar heel reeel in!
Als de aga's besmet zijn, dan zul je zelf moeten beslissen wat je doet. Ik zou de aga's houden en helaas kunnen er dan geen andere vogels komen.

Ik wil nog even reageren op een opmerking van Giggles: "Je kan natuurlijk ook een van je parkieten preventief laten testen. Als het besmettelijk is zouden ze het toch allemaal moeten hebben?"
Dit is dus zeer zeker niet waar en een van de grote gevaren. Dit wordt helaas maar al te vaak gedacht en daarom wordt en dan niet getest, met als gevolg dat PFBD in Nederland relatief veel slachtoffers maakt (volgend Hedwig). Denk even aan de griep bij mensen: als er een griepgolf is, dan krijgt niet iedereen griep, terwijl het bijna zeker is dat in een bepaalde regio iedereen wel in aanraking komt met het virus. Hoe kan dat? Dat is een van de vragen waar geen antwoord op is. Weerstand, gevoeligheid, conditie, enz spelen mee, maar zijn niet de enige factoren. Ik heb een verhaal gelezen (en dit is bevestigd door Hedwig) over een kweker die diverse vogels had. Een van de kuikens van een koppel grijsjes bleek PFBD te hebben. Dit kuiken had alleen contact met zijn broertje/zusje en zijn ouders. De ouders waren niet ziek en het broertje/zusje ook niet, terwijl het natuurbroed was en er dus intensief contact was tussen alle vogels ???

ps geen aanval op jou Giggles :-*

giggles

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2006, 12:51:40 pm »
Ik voel me ook niet aangevallen hoor.
Ik dacht dat vogels altijd besmet werden als ze contact hadden met andere zieke vogels.
Dit wist ik niet, dus weer wat geleerd.  :-*