Auteur Topic: hoe moet ik reageren ?  (gelezen 1152 keer)

micheline

• Gast
hoe moet ik reageren ?
« Gepost op: augustus 19, 2006, 13:38:03 pm »
ik heb mijn coco voor het eerst sinds hij bij mij is in zijn kooi gezet. De vakantie is voorbij en als  ik ga werken wil ik hem in de kooi. Na een dag was hij al boos denk ik. Sindsdien wil hij niet meer van zijn dak en hij wil zelfs niet meer bij mij komen. Dit is nu al 5 dagen zo. Heel af en toe fluit hij eens maar praten enz laat hij achterwege. Is hij nu koppig of angstig ik weet het niet. Ik vermoed koppig. Nu was ik het beu en ik heb hem tegen zijn wil van de kooi gehaald en dan krijste hij (zoals tweety). Toch denk ik dat hij protesteert en zelfs niet bij mij wil komen uit angst dat ik hem weer ik de kooi zal stoppen.  Deed ik er goed aan hem TEGEN ZIJN ZIN van dat dak te halen en hem wat bij mij te houden wat vlot verliep of moest ik wachten tot hij zelf weer zin had. Ik wou de situatie doorbreken.

Ik ben van plan hem niet meer in die kooi te dwingen want uiteindelijk sloopt hij toch niets en ik wil mijn goede relatie met hem niet verstoren.

Your meaning please.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: hoe moet ik reageren ?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2006, 13:45:59 pm »
Mijn mening: je laat Coco doen wat hij wil als je hem niet meer wil dwingen.. Als hij in de kooi moet, helaas dan moet hij ook echt in de kooi. Het moet zo zijn dat je hem makkelijk in de kooi kan krijgen als jij dat wil. Dus je moet het op- en afstappen goed gaan oefenen met Coco. Hij moet echt opstappen als jij dat wilt en afstappen ook.. Je hebt nog een lange weg te gaan met Coco, hoe leuk hij ook is! (heb ik zelf gezien vorige week zaterdag). Kijk het dwingen wat je nu gedaan hebt is niet fout, maar het kan veel makkelijker worden door het commando op en af te oefenen!! ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2006, 14:06:49 pm door Loes »

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2006, 13:59:59 pm »
Daar sluit ik me bij aan.Een vogel is een dier.Je moet dieren de grootst mogelijke vrijheid geven maar uiteindelijk moet JIJ het laatste woord hebben.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2006, 14:06:20 pm »
En het mooiste is dan dat ze gewoon vrijwillig op- en afstappen.. dus dat het niet te schijn heeft van dwingen!! :thumsup:

micheline

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2006, 16:04:26 pm »
idd, het lijkt me noodzakelijk dat ik het bevel opstappen en afstappen aanleer. Misschien via beloning, maar ik weet nog altijd niet wat hij nu echt heel lekker vindt. Ik weet het dat het ook aan mij ligt, ben te zwak om te dwingen, met mijn hond idem. Ben nochtans naar hondenschool geweest en heb daar geleerd hoe het moet. Het is een beetje idem voor de vogel als je met beloning werkt. Kunnen op en afstappen is echt een must. Ik ga het proberen.

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2006, 19:33:30 pm »
Ik zou hem voorlopig op een boom zetten en niet meer op zn kooi. Dan kun je er goed bij en stapt hij ook beter op. ;) Pas vooral op met het van de kooi halen dat...als hij bv bijt en jij wacht daardoor even...dan heeft hij al succes met bijten. Op die manier stimuleer je onbewust dit gedrag. Veel belonen en de moeilijke situaties vermijden door hem lager op een boom te zetten en veel oefenen met opstappen op een positieve manier lijkt mij de beste oplossing. Als je band goed is en hij luistert goed (en dat bedoel ik niet dwingend...maar omdat hij t ook leuk vindt) dan stapt hij heus ook weer op vanaf zn kooi ;) Van de kooi gaan omdat je IN je kooi moet is nml niet echt leuk...dus t is best logisch dat hij t niet wil. Zorg dat het meestal WEL leuk is om op te stappen en er dan iets leukers gebeurt dan op de kooi zitten...dan denkt hij ook niet meer..he daar komt mn baas weer, ik zal wel in mn kooi moeten :)

Koko

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2006, 20:14:47 pm »
misschien een idee om het boek van Bonny talsma te kopen (gek op mijn vogel), zij traint de vogel uit eigen wil

Ik doe het altijd zo, ik leg iets in de kooi van eten, ga dan all vertellen van OOOOH KIJK EENS HIER, WAT IS DAT DAT IS LEKKERRR
Rico gaat gelijk kijken wat het is en hij heeft meteen zijn beloning, Bij Koko zeg ik altijd waar eet Koko altijd kaaaaaaaas (hij krijgt dan een miniscuul klein stukje kaas) hij klimt direct in de kooi en gaat daar op de hoogste stok zitten en pakt gelijk het stukje kaas wat dan weer een beloning is
koko is een Amazone die graag uit probeert, gaat hij niet zeg ik het op een drammerige manier en stamp dan als een klein kind met mijn voeten op de grond, nou dan weet hij niet hoe snel hij in zijn kooi moet komen

Ha,ha ik hoop dat het straks ook zo werkt als mijn nieuw grijsje rond vliegt door de kamer, of ik hem ook zo vlot de kooi in ga krijgen
rico en Koko kunnen niet vliegen, maar Grijsje jimmy wel straks

Groetjes
Boudewijn

micheline

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2006, 20:23:31 pm »
ik denk dat het inderdaad misschien een goed idee is om de kooi voorlopig te vervangen door een boom. Als ik hem toespreek aan de kooi om eens te aaien of zo neemt hij ondertussen zijn snavel al vast aan de kooi. Vandaag haalde ik hem eraf en deed allerlei leuke dingen met hem tot en met een wandeling en winkelen. Hij ontdooide hoor. Nu nog een boom in huis halen. Daarna probeer ik met een stukje kaas want dat eet hij ook graag IN de kooi.
Werk aan de winkel voor mij _

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: augustus 20, 2006, 18:58:32 pm »
Ja! Zet hem op! :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!: