Auteur Topic: zuur ruiken  (gelezen 6837 keer)

giggles

• Gast
Re: zuur ruiken
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:07:28 pm »
Waarom niet? Zaad is heel goed voor het verteringsstelsel...

Sanco

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:10:35 pm »
ja 80% pellets en 20% zaadjes toch? Ik ken zelfs mensen die het 50-50 doen. Tony krijgt elke avond een klein handje zaad door zijn pellets.. maagkiezel eet ie niet..

angel

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:17:10 pm »
Ik dacht dat je alleen pellets moest geven en geen zaad meer, want zaad is slecht

Sanco

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:18:32 pm »
té veel zaad is niet goed nee inderdaad, maar net als giggles zei is het wel goed voor de het verteringsstelsel. dus zeker aan te raden om bij te geven! En niet alleen zonnepitten natuurlijk, wel gewoon goed uitgebalanceerd zaad..  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:25:02 pm »
zonnepitjes mag ook wel, maar niet te veel.
Ik doe nu 2 om 1 om 2 (eivoer - zaad - pellets)
Maar eivoer ga ik na een jaar afbouwen naar 1 a 2x in de week, want dan zijn ze helemaal uitgegroeit en voer ik de pellets iets op.

Alleen pellets is niet een goed dieet voor je vogel hoor.  :(

Sanco

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:26:37 pm »
zonnepitjes mag ook wel, maar niet te veel.
Ik doe nu 2 om 1 om 2 (eivoer - zaad - pellets)
Maar eivoer ga ik na een jaar afbouwen naar 1 a 2x in de week, want dan zijn ze helemaal uitgegroeit en voer ik de pellets iets op.

Alleen pellets is niet een goed dieet voor je vogel hoor.  :(

is eivoer persé iets wat je in de dierenwinkel moet kopen? Tony krijgt af en toe wat eiwit met schil, telt dat ook?

giggles

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:29:31 pm »
Ik weet niet hoe oud Tony is, maar eivoer is voor een jong vogeltje vitaal voor het groeien heb ik me laten vertellen.
Eivoer is in principe ei, maar het is niet duur dus als je een jonge vogel heb zou ik persoonlijk toch wat eivoer geven.

Voor een "oudere" vogel kan je volgens mij ook volstaan met een gekookt ei. Maar ik geef ze af en toe ei en ook eivoer. (ook als ze straks ouder zijn) Het kan geen kwaad om ze beide te geven.

Sanco

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:33:24 pm »
Ik weet niet hoe oud Tony is, maar eivoer is voor een jong vogeltje vitaal voor het groeien heb ik me laten vertellen.
Eivoer is in principe ei, maar het is niet duur dus als je een jonge vogel heb zou ik persoonlijk toch wat eivoer geven.

Voor een "oudere" vogel kan je volgens mij ook volstaan met een gekookt ei. Maar ik geef ze af en toe ei en ook eivoer. (ook als ze straks ouder zijn) Het kan geen kwaad om ze beide te geven.

Tony is pas half jaartje dus misschien wel verstandig eivoer te kopen. kan dat bij de dierenwinkel en moet dat nog van een bepaald merk zijn? Ik ga behoorlijk  :offtopicninja:  sorry hoor, dit is mijn laatste vraag  :-[

giggles

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:39:36 pm »
Geeft niks dat je off-topic gaat. Het gaat toch om de gezondheid van je papegaai.
In principe is elk merk goed hoor. Ik gebruik CÉDÉ eivoer voor parkieten. Dit heeft de kweker waar Balou wegkomt, mij meegegeven en het is hier gewoon in de dierenwinkel te koop.
Je hebt ook andere merken en sommige merken gooien er ook nog gedroogde pepertje en insectjes door heen. Dat zou nog beter zijn voor de vogel, maar goed, groente en fruit krijgen ze bij mij al apart, dus ja...
Ik zou er dus wel eivoer doorheen gooien en ook wat zaadjes idd.

Sanco

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:42:33 pm »
Ja tony krijgt al groenten, fruit en zaadjes, en ei. dus insectjes dan maar niet  :) In het echt is hij zelfs bang voor fruitvliegjes dus waarschijnlijk maak ik 'm er niet eens blij mee. Ik zal eivoer gaan halen, eivoer voor parkieten is dus ook gewoon goed? WAnt volgens mij heb ik dat wel eens zien staan bij de dierenwinkel maar durfde ik het niet mee te nemen omdat ik niet zeker wist of het voor papegaaien ook goed is.. maar in iedergevak bedankt voor de tips!  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 21, 2006, 14:44:22 pm »
Als een kweker het aan zijn gaaitjes geeft geloof ik niet dat het slecht is.
Gewoon kopen dus.

Cosch

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 21, 2006, 15:04:56 pm »
De eivoer voor papegaaien is net zo goed hoor. Daar zitten idd wat beestjes in. Volgens mij ook garnaaltjes, maar dat weet ik niet zeker!
In de extravital zit volgens mij eivoer en zaadjes gemengt. Als je dat er dan af en toe bij geeft heb je alles in een keer en kun je verder gewoon pellets geven!
 :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: augustus 21, 2006, 15:28:41 pm »
Ik koop helemaal geen eivoer bij, want in de Harrisons zit in principe alles wat ze nodig hebben. Wel krijgt ze af en toe wat eigeel van me en idd. in de extravital zit ook eivoer! ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #28 Gepost op: augustus 21, 2006, 19:37:10 pm »
mag je dat dan zomaar helemaal afschaffen ??
dat wist ik niet,het zijn en blijven toch zaadeters ,ook al eten ze pellets

Cosch

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 21, 2006, 19:59:39 pm »
Alle voedingsstoffen enzo zitten in de pellet! Mijn VA raadde toen aan om elke dat een eetlepel zaadjes voor het vermaak te geven.
Dus ze hebben niet persee zaadjes er bij nodig. Maar het mag natuurlijk wel!  :thumsup: