Ik laat mijn babygaaien wel onder mijn kin, op borsthoogte bij mij slapen. Mijn ervaring is dat ze naarmate ze ouder worden toch wel hun eigen weg gaan. Scheelt misschien wel dat als ze bij me liggen, dat op de bank is en achter de bank zit de papegaaienspeelplaats en die lonkt altijd heel erg naar die kleintjes. Dat begint al als ze nog niet eens kunnen vliegen. Ik heb met verwondering staan kijken hoe een gaaitje van 9 weken het toch presteerde om via onze bankknuffel op de rugleuning van de bank en vervolgens op het kronkeltouw van de speelplaats te komen.
Overigens laat ik de babygaaien ook vaak op de bank spelen en dan vallen ze uiteindelijk ook in slaap op of tegen onze bankknuffel (een pluche krokodil). Mijn volwassen gaaien willen niet bij me slapen. Alleen Riboet wil nog wel soezen als ze op mijn knie zit.
Ik denk dat als je gaai eens een keer bij je slaapt, het niet echt een probleem moet zijn, maar dat ook dit in het geheel van het gedrag gezien moet worden. Een gaai die toch al veel manipuleert, toch al veel zijn of haar zin krijgt, die zou ik dus niet toestaan om op mijn knie op borst (schouder is hier voor alle gaaien verboden terrein) te komen slapen.