Auteur Topic: Kiemen van zaad  (gelezen 6741 keer)

rmb

• Gast
Kiemen van zaad
« Gepost op: februari 19, 2005, 22:12:29 pm »
Ik heb moeite om zaden tot kiemen te brengen. :-[
Hoed kiemem jullie de zaden en wie heeft er een gouden tip om dit op een goede manier te doen.

Ik ben in het bezit van een kiemautomaat met 3 bakjes die zorgen voor een geschikte vochtigheid, en ik gebruik of alleen kiemzaad, of Katjan Indu, of speciaal kiemzaadmengssel.  maar ik krijg het voor elkaar om er telkens een behoorlijk stinkende massa van te maken.
De geur heeft dan weinig voedzaams in zich. ???

Dit ondanks het feit dat ik zowel 's morgens als 's avonds het mengels spoel met drinkwater.
Wat zorgt voor een goede opstart van het kiem proces.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 21:14:11 pm door fujimo »

Ingmar

• Gast
Re: kiemen van zaad
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2005, 08:03:54 am »
In principe doe je alles goed, het is een feit dat het nooit echt lekker ruikt, maar echt stinken nee dat doet het niet, hoelang laat je het zaad kiemen, ik doe iedere dag een bakje gebruiken en zet het lege weer van boven om nieuw te vullen op die manier wordt het zaad op dag 3 gebruikt. Ik spoel 1 maal daags met water. Wel moet je de bakjes na gebruik heel goed reinigen want in die randjes blijft veel rommel zitten. Welk zaad gebruik je ervoor, echt kiemzaad of gewoon zaad.

rmb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2005, 15:43:52 pm »
Per dag vul ik een bakje met een hoeveelheid zaden die de beodem voor de helft bedekken, dan met lauw water een kwartier laten weken, en daarna naspoelen met koud water.
De bovenbak vullen met voldoende water dat het gaat lopen en de zaak wegzetten op een cv radiator in de bijkeuken voor een raam.

Deze Cyclus herhaal ik per dag, en als je zou verwachten dat op dag drie er kleine kiempjes zichtbaar zouden moeten zijn is dat vaak niet het geval.

Daarna 's morgens voor vertrek en 's avonds bij de voerverstrekking spoel ik de bakkendoor door de bovenste bak te vullen met schoonwater en het weg te laten lopen in de gootsteen.

Heb in eerste aanleg een kiemzaadmengsel gebruikt, maar ontdekte dat de Kadjang hierin altijd als eerste begint te kiemen.
Dus gebruik ik momenteel losse kadjang om zoveel mogelijk op hetzelfde moment te beginnen met de ontwikkeling van de kiemen.

Tussen elke nieuwe kiemronde worden de bakjes geschrobt met warm water en afwasmiddel en als ze er erg smerig zijn, vul ik de bakjes met een chlooroplossing die ik  ca. 6 x door de bakken laat lopen,waarna alles met royaal water wordt afgespoelt en afgewassen.

Zet jij de bakken weg in direcht licht, of maak je gebruik van een kiemzaadmengsel?

En geef jij de zaden na drie dagen? of wacht je tot je daadwerkelijk een kiempje ziet ontstaan?

Ingmar

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2005, 16:38:51 pm »
bij mij staan ze gewoon in het vogelverblijf, momenteel 12 graden gestookt. Ze hebben indireckt zonlicht. Ik geef na 3 dagen, 's winters minder gekiemd dan 's zomers. ik gebruik een kiemzaadmengsel.
Schoonmaken met chloor lijkt mij niet raadzaam daar er daarvan hoe goed je ook spoelt altijd restanten van achter blijven, zou best eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Ook vul ik de bakjes zodat de bodem gevuld is, daarna zet ik de bovenste laag op en  giet daar koud water op wat ik laat doorlopen, verder niet, dit doe ik iedere dag 1 maal, zodat het zaad niet te vaak te nat wordt, waardoor het kan gaan rotten.

rmb

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2005, 23:39:48 pm »
Oke, ga t weer proberen. :)

Zal de bakken nogmaals grondig reinigen maar dan nu zonder chloor, of anders tracteren op een beurtje in de vaatwasser. :D

Ik realiseer mij wel dat de zaden soms langer dan die drie dagen laat zitten als ik weinig tot geen kiemen zie ontstaan.

En mogelijk dat ik toch weer een mensgel moet gebruiken ipv alleen Katjan Indu.

rmb

• Gast
Re: Kiemen van zaad
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2005, 17:34:42 pm »
newsflash
Ingmar,

heb je adviezen gevolgd en moet tot de slotsom komen dat ik nu keurig elke dag een bakje gekiemde zaden ter bechikking kan stellen........
In mijn drang naar goed spoelen en niet teveel gistende cellen te willen voeren heb ik veel te vaak en te lang gespoeld.

Kortom ik ben los op t kiemen zullen we maar zeggen 8)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2005, 10:53:54 am »
Hee wat goed!!  :thumbsup:

rmb

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2005, 22:46:09 pm »
dank je, ik wilde het zeker te netjes doen.

en zo bewijst dit forum weer een goede info uitwisseling.