Auteur Topic: tuigje of niet bij het wandelen ?  (gelezen 3228 keer)

micheline

• Gast
tuigje of niet bij het wandelen ?
« Gepost op: augustus 28, 2006, 22:43:47 pm »
Sinds een paar dagen neem ik coco mee als ik de hond uitlaat. Vandaag begon hij het spannend te vinden en wilde zelf wel es een en ander van dichtbij gaan bekijken. Hij is gewiekt maar sprong tot 3x toe van mijn schouder om zelf een wandelingetje te maken al snaterend en taterend. Ik nam hem onmiddellijk terug op en gelukkig lukte dat want thuis wil hij momenteel niet opstappen (ik dwing hem altijd, geef hem zijn zin niet meer). Nu vind ik dat wel onveilig aangezien ik in de stad woon en er toch verkeer is, verder wandel ik ook langs de kade met hem en daar zitten meeuwen en duiven ... Vandaag waagde hij ook daar een sprong maar ik mag er niet aan denken dat hij in het water belandt. Kan een tuigje een oplossing bieden ? Maar eerlijk gezegd, het lijkt me een karwei om hem dat te leren aanvaarden. Hebben jullie raad ? Hij is al gewiekt.

Cosch

• Gast
Re: tuigje of niet bij het wandelen ?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2006, 22:47:38 pm »
Ik zou teneerste niet gaan wandelen met Coco op je schouder. Op deze manier heb je geen controle over je vogel. Je ziet niet wat hij gaat doen. Je kunt dus ook niet ingrijpen. Als hij op je hand zit, kun je namelijk zijn tenen vasthouden, zodat hij niet kan springen.
Ik zou het eerst zo doen. Een tuigje zou een oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat je meer bereik door hem van je schouder af te halen en hem op je hand te houden! De vogel heeft ook meer houvast!
Straks wankelt hij en pakt hij je in je oog ofzo! Bah alleen de gedachte al!  :o

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2006, 00:14:05 am »
als ik ga wandelen zit flipke ook altijd op men schouder,maar ik heb wel men handen vrij en bij het minste gewiebel dat ik voel,leg ik men hand op zijn poten of desnoods neem ik hem ff op de hand,maar hij voelt zich niet veilig op de hand,tegen men hoofd aan wel
dat verschil voel ik wel goed en op de arm zelf ,schuift hij vind ik

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2006, 07:19:33 am »
als tweety op mijn schouders zit, zit ze na een minuut al achter mijn hoofd en moetik hele toeren maken om haar veilig terug op haar plaats te krijgen. ::)

ik draag haar op mijn arm, jammer genoeg is ze heel onzeker en klampt ze zich altijd met 1 pootje vast aan mijn bloes
ik ben al lang blij met dit resultaat als je weet waarvan ik kom.

micheline

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2006, 09:48:56 am »
op de hand zitten lijkt me inderdaad veiliger voor je ogen en je ziet wat hij doet. Maar een wandeling met mijn arm gebogen lijkt me nogal lastig en onnatuurlijk, en coco kruipt altijd naar omhoog. Hij zit wel graag op de schouder. Mijn probleem is hoe kan ik hem afleren van te springen als hij iets interessant ziet. Doen jullie vogels dat ook soms ?

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2006, 09:55:48 am »
Nee, want die zit veilig op mijn hand. Waar hij houvast heeft en waar ik hem eventueel kan vasthouden mocht er een auto langs komen ofzo, juist om te voorkomen dat hij springt. Kaya zit op een opstaptouw, die hij vasthoud. Daar heb ik dus ook veel minder controle over, tijdens lopen!  :(
Ik begrijp niet waarom het lastig is om met gebogen armen te lopen. Als het goed is, type je nu ook met gebogen armen en drink je ook met gebogen armen, enzovoorts.

En naar de schouder klimmen kun je trouwens heel makkelijk af leren. Elke keer terughalen of je hand even ervoor doen en dan geven ze het snel op!
Coco zat 'vroeger' ook op mn schouder en hoofd. Nu wil hij niet eens meer!  :)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2006, 10:08:19 am »
Een tuigje biedt je wel veel meer zekerheid en een gevoel van veiligheid. Bij sommige gaaien kan je een tuigje zo aanwennen.
Aan de andere kant denk ik ook dat Corina gelijk heeft.
Lopen met een gebogen arm zal in het begin even lastig zijn, maar dat went zo. Vergelijk maar een kindje op je arm.
Maar heb je ook een tuin? Zou je daarin eerst kunnen oefenen?

micheline

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2006, 12:33:18 pm »
ik heb geen tuin om te oefenen maar ik zal de tip om hem niet naar boven te laten klimmen eens uitproberen.

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2006, 20:10:19 pm »
Afleren door je hand er elke keer voor te houden??? Dat lukt bij Balou echt niet. Die vindt het alleen maar een spelletje dan.
Balou springt nooit van me schouder af en Tigo zit altijd op me hand. Niet ideaal, maar ik krijg Balou echt niet bij me schouder weg hoor.
Afgelopen zondag zijn mijn vriendin en ik met onze gepimpte rolator wezen lopen. De eerste 5 minuten vonden ze het wel leuk en bleven ze keurig zitten. Daarna had Balou haar weg al snel naar het handvat (en dus naar mijn schouder) gevonden en Tigo sprong er de hele tijd vanaf  ::)
Dus eerst maar oefenen met kortere stukjes lopen en hopen dat ze blijven zitten, anders hebben we voor niks de hele zaterdagmiddag gespendeert aan stokken wikkelen in touw...  :-X

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2006, 22:17:03 pm »
Afleren door je hand er elke keer voor te houden??? Dat lukt bij Balou echt niet. Die vindt het alleen maar een spelletje dan.
Balou springt nooit van me schouder af en Tigo zit altijd op me hand. Niet ideaal, maar ik krijg Balou echt niet bij me schouder weg hoor.

Echt wel. :) Als jij consequent blijft en Balou elke keer direct eraf haalt, dan houd hij op! Echt waar!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2006, 23:55:38 pm »
Echt wel. :) Als jij consequent blijft en Balou elke keer direct eraf haalt, dan houd hij op! Echt waar!

echt ?? hier zoekt er ene gewoon een omweg naar de andere kant,of doet hij een afleidingsmanoeuver en laps ,zit hij gewoon weer op zijn favoriete plekje

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2006, 11:24:41 am »
We zullen zien Corien  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 02, 2006, 12:09:17 pm »
ok  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2006, 10:32:57 am »
Het gaat wel beter met Balou op me hand houden, maar als ik Balou en Tigo allebei bij me heb, vind ik het eigenlijk toch makkelijker als Balou op me schouder zit en Tigo op me hand. Op die manier houd ik 1 hand vrij.
Tigo is niet zo stabiel als Balou, dus die moet op me hand (ook omdat ie nog wel is wilt vluchten en zo heb ik hem beter onder controle)
Balou vindt het heerlijk op me schouder, maar zij mag alleen als ik haar toestemming geef nu.

Maar om mijn lange antwoord, wat korter te maken.
Het werkt wel Corien  :a036:

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2006, 20:02:54 pm »
 ;D  ;D Ja he?
Fijn om te horen!  :thumsup: