Auteur Topic: grommen  (gelezen 1604 keer)

angel

• Gast
grommen
« Gepost op: september 08, 2006, 18:18:31 pm »
er is mijn vandaag wat opgevallen, een kennis van mij kwam vandaag bij ons, en Jojo begon tegen hem te grommen, dat doet ze alleen tegen mannen, ( die kennis was ook een man ) weet iemand waarom ze dat doet? en wat grommen betekend?

qliqi

• Gast
Re: grommen
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2006, 18:22:46 pm »
even een stukje tekst overgenomen uit een stuk waarin de gedragingen en/of lichaamshoudingen van de papegaai nader worden bekeken:

Grommen: Niet alle papegaaiachtigen doen dit maar het is meestal een agressieve manier van reageren. Als je papegaai gromt kijk dan goed na wat zich in zn buurt bevind waardoor hij dit gedrag vertoont. Het beste is dit vervolgens te verwijderen. Wanneer de papegaai gromt als je hem wilt oppakken is dit een teken dat ie niet wil worden aangeraakt. Hij 'gromt' je zo uit de buurt!

Niet gek op mannen dus en probeert zo een beetje te imponeren... Om nou alle mannen bij hem uit de buurt te houden? LOL

Even nog een kleine toevoeging: het is niet ongewoon dat ze een voorkeur voor 1 van de twee sexen lijken te hebben. Niets mis mee maar als ie zo tegen alle mannen doet zou het kunnen helpen het hanteren en uit de kooi halen JUIST door een man te laten doen. Maar weet natuurlijk niet of je een man in de buurt hebt hahahaha Want het is natuurlijk niet nodig om zo lelijk tegen elke man te doen en hij zal moeten leren dat mannen niet 'eng' zijn (hihi)

Ik had hier iets dergelijks met amazone Bobo, heb Pieter (vriend) toen vaak naast haar plekkie zien staan zonder op haar te letten. Juist vaak in de buurt komen en dan zonder met de papegaai bezig te zijn kan dit doen verminderen. Zo leren ze dat al staat de 'enge man' vlakbij - dat geen reden hoeft te zijn aan te nemen dat ze iets met de papegaai van plan zijn. Later was hij vaak degene die haar op liet stappen (na een poosje had ze door dat ik het even niet meer deed en stapte ook bij hem, onder protest, op) en meenam naar buiten of iets anders wat ze leuk vind. De minder leuke dingen liet ik hem even niet doen - dat kan nu trouwens wél ;)

Verder kun je juist door kerels een tractatie laten geven, iets wat ze erg lekker vinden en niet kunnen weerstaan ;) Hopenlijk legt ie dan snel een andere link als ie een man ziet
« Laatst bewerkt op: september 08, 2006, 18:29:43 pm door qliqi »

angel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2006, 18:25:22 pm »
dus ze mag mannen niet als ik zo begrijp?

angel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2006, 18:37:03 pm »
ze doet het niet bij mijn man trouwens.

qliqi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2006, 18:49:08 pm »
Ik heb soms van die kennissen waarop ze ook zo reageren, niet altijd mannelijk of vrouwelijk trouwens... kan door een te wild bewegen, een wapperende jas die nét even te dicht in de buurt komt of hevig armgezwaai denk ik dan....

Kan je man hem wel hanteren? Komt ie vaak met vreemde mannen in aanraking of kun je zorgen dat dat wat vaker gebeurt? het is een soort van angst eigenlijk en bij papegaaien geldt echt: des te meer ze het zien en merken dat er niets aan de hand is - des te makkelijker accepteren ze veranderingen. Ook de vreemde, vlakbij de kooi

angel

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2006, 18:59:12 pm »
mijn man kan niet alles met haar. hij mag haar alleen een kus gegeven, en ze zit ook af en toe bij hem opschoot. maar ik kan wel alles met haar doen.
Er komen hier niet veel mannen over de vloer. ik ken namelijk niet echt veel mannen
we gaan wel vaak met haar wandelen, winkelen enz..

qliqi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2006, 20:34:06 pm »
tja.... voorkeuren houden ze vaak wel zoals ik al zei.... Zolang ie geen mannen aanvliegt is het niet echt een probleem. Ik heb hier een mannelijk grijsje die voor mijn man kiest en een vrouwelijke die wat meer in mij ziet.

Maar het grommen is vaak toch angstigheid, misschien  de kooi iets verplaatsen of zorgen dat mannelijke kennissen in de eerste instantie bij kooi uit de buurt blijven.