Auteur Topic: hoe visueel is jouw gaai ?  (gelezen 2991 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
hoe visueel is jouw gaai ?
« Gepost op: september 14, 2006, 23:27:16 pm »
wat een rare vraag gaan jullie nu denken
maar ik ben er sinds het voorval gisteren mee bezig geweest en wil jullie meningen er ook eens over horen

door omstandigheden moest ik gisteren naar de kapper,men buurvrouwke bracht me
de kapper knipt en de metamorfose is een feit,van zeer lang haar naar een fris broske
men buurvrouwke zegt al lachende "zie maar dat flip je nog herkend?"
waarop ik repliceer,"tuurlijk ,gaat hij me nog herkennen,papegaaien reageren immers meer op geluid van men stem en op geuren,dan op hoe je eruit ziet" en we lachtten er nog een beetje mee
nu bij thuiskomst wachtte me de schok van men leven,flip wou dus helemaal niet bij me komen, :cry: stak ik men hand uit ,bekte hij fameus naar me,hij ging hoger van me weg zittenn en hield me voortdurend in het oog,zolang ik daar bleef staan  :cry:
ik wist niet wat gedaan en ben dan maar heel ongelukkig aan men eten begonnen,het heeft 1.15 u geduurd eer hij bij me wou komen

wat ik dus niet wist ,en nu heb bijgeleerd is dat gaaien die dingen dus ook fel in het oog houden,dat ze heel goed kunnen zien ,weten we allemaal,maar dat ze zo op details letten,straf hé

heeft er iemand van jullie ook al zoiets meegemaakt met de gaaien,of iets in die aard?
graag hoor ik jullie verhalen

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: hoe visueel is jouw gaai ?
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2006, 00:38:13 am »
ik heb ergens gelezen dat papegaaien letten op uiterlijk, zowel van huisgenoten als van kooigenoten, om het maar even zo te zeggen. als een papegaai van uiterlijk gaat veranderen is er iets gaande.. of dit nu ruien is of de broedtijd (ofzo) , ze veranderen hun uiterlijk. want ons soms niet opvalt, valt voor hun heel erg op. papegaaien kijken met licht. klinkt raar maar is waar. ze zien iets door het licht wat erop of eromheen schijnt. zo maken ze onderscheidt tussen voorwerpen en kleuren. en het kan best zijn dat hij jou wel herkende aan je stem en je geur, maar het zicht van hem vertelde hem iets anders. dus het is voor hem gewoon even wennen. en voor jou even extra aandacht geven zodat hij zeker weet dat jij het bent.
komt helemaal goed!
ik had met mijn parkiet ook een probleempje toen ik van bruin naar blond haar ging...
mijn kietje dacht waarschijnlijk ook wie is die rare vogel??  ;)

TWEETY

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2006, 08:13:52 am »
als mijn haar vers gekleurd is duurt het ook even voor tweety terug bij mij komt :)
en als ik iets fel gekleurd aan heb is ze doodsbang
van iemand met een pet is ze helemaal bang ::)

ik ben zeker dat ze heel visueel is

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2006, 10:04:42 am »
als mijn haar vers gekleurd is duurt het ook even voor tweety terug bij mij komt :)
en als ik iets fel gekleurd aan heb is ze doodsbang
van iemand met een pet is ze helemaal bang ::)

ik ben zeker dat ze heel visueel is

kan je ook oudbakken kleuren ??

sorryyyyy,ik kon het niet laten

Jarie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2006, 11:38:27 am »
Ik weet nog wel van de kakatoe,s die altijd mijn wimpers schoonmaakte er niets van moesten hebben als ik blauwe
mascara op had! Zwarte mascara was geen probleem,maar dat blauw vonden ze  zo  raar ;D

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2006, 14:13:33 pm »
 ;D

haha, het zijn toch net kleuters hoor je vaak? Toen ik van lang haar naar kort haar ging, wilde mijn jongste, toen een peutertje, wel 2 dagen niet meer op schoot! :) Precies hetzelfde dus, kleuters en gaaien! :)

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2006, 15:39:50 pm »
Dat is normaal hoor cheesy2 Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat ze zich vooral op stem en geur richten trouwens :CENS

Africangrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2006, 18:52:53 pm »
Ja ik denk dat een papegaai zeer visueel ingesteld is ;)
Het gezichtsvermogen is beter ontwikkeld dat wat voor zintuig dan ook, misschien het gehoor? geen idee :CENS
Ik denk dat ze beter kunnen zien/waarnemen dan de mens.
Ik weet nog bij Paco vroeger, ik moest een nieuwe stofzuiger aanschaffen, helaas kapot :(, besloot dezelfde te kopen aangezien ik nog zat stofzuigerzakken van hetzelfde merk in voorraad had.
Zo gezegd, zo gedaan, wat bleek bij de eerstvolgende stofzuigerbeurt, ging Paco tekeer en krijsen of zijn leven ervan afhing.
Ik snapte er geen hol van, het moest de stofzuiger zijn dat was overduidelijk, exact dezefde stofzuiger en hetzelfde geluid enzo dus nu komt het:

De stofzuiger was een andere kleur :) cheesy2 cheesy2
Later snapte ik het pas :thumsup:

007

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2006, 19:27:15 pm »
Nou, dan is mijn Kira niet zo visueel als de rest, dacht ik zo. Ik wissel namelijk  nog al vaak van kleding. Zo heb ik 'school kleding', sport kleding en gewoon wat oudere kleding (voor buiten werk). Als ik thuis kom wordt er altijd meteen van kleding gewisseld, maar Kira reageert daar helemaal niet op. Nou ja, misschien letten ze niet zo op kleding?  :)

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2006, 21:38:50 pm »
Kleding wissel je heel vaak...dus dat is hij gewend. Maar die stofzuiger verandert echt niet dagelijks van kleur cheesy2
Ze kunnen dus wel goed aan veranderingen wennen hoor, maar als ik bv ineens een rare hoed opzet (wat ik nooit doe...behalve een keer met halloween)...dan schrikt Tommy zich ook rot :)
Veel gaaitjes vinden t bv ook moeilijk als je ineens je interieur verandert...maar als je dat regelmatig doet, dan zijn ze t gewend ;)

Regelmatig je haar verven, rare hoeden dragen, interieur veranderen, nieuwe stofzuigers kopen of overspuiten in een andere kleur  ed is dus DE oplossing woohoo

TWEETY

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2006, 21:47:48 pm »
Regelmatig je haar verven, rare hoeden dragen, interieur veranderen, nieuwe stofzuigers kopen of overspuiten in een andere kleur  ed is dus DE oplossing

cheesy2 cheesy2 cheesy2 cheesy2

geen probleem

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2006, 22:14:16 pm »
Kleding wissel je heel vaak...dus dat is hij gewend. Maar die stofzuiger verandert echt niet dagelijks van kleur cheesy2
Ze kunnen dus wel goed aan veranderingen wennen hoor, maar als ik bv ineens een rare hoed opzet (wat ik nooit doe...behalve een keer met halloween)...dan schrikt Tommy zich ook rot :)
Veel gaaitjes vinden t bv ook moeilijk als je ineens je interieur verandert...maar als je dat regelmatig doet, dan zijn ze t gewend ;)

Regelmatig je haar verven, rare hoeden dragen, interieur veranderen, nieuwe stofzuigers kopen of overspuiten in een andere kleur  ed is dus DE oplossing woohoo

:) ;Dregelmatig nieuwe stofzuiger kopen :seestars: :seestars:
das wel duur hoor!!! cheesy2

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2006, 22:50:13 pm »
Als ik thuiskom van me werk voer ik meestal de vogels, heb dan donkerblauwe kleding aan, de vogels zijn hier dus aangewend.
Als ik in het weekend dan iets anders aan heb, vliegen ze eerst door de kooien alsof ik een vreemde ben, zeker als ik iets rood aan heb.

Henk

Africangrey

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2006, 23:29:24 pm »
haha ;D
Ja ik denk dat ze zeker vooral wat kleuren betreft daarvoor gevoelig zijn ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #14 Gepost op: september 16, 2006, 08:05:39 am »
Citaat
van iemand met een pet is ze helemaal bang

Pet achterste voren op laten zetten, denkt de papegaai dat die persoon weggaat   ::)   cheesy2 cheesy2