Auteur Topic: Muffin ziek?  (gelezen 2882 keer)

jeske5

• Gast
Muffin ziek?
« Gepost op: september 21, 2006, 17:59:00 pm »
Muffin heeft vandaag heel de dag zitten slapen en hij zit daarbij ook bol. heeft zelfs op de bodem van de kooi zitten slapen, is echt de eerste keer dat hij dat gedaan heeft. maak me wel zorgen.
Is het nodig om meteen vanavond naar een vogelarts te gaan, of kan ik het ook aankijken tot morgen en dan alsnog gaan als het niet beter gaat?
wat ik me ook afvraag is het volgende: we zijn twee dagen geleden begonnen met het geven van pellets. dit wordt niet echt gegeten, heb Muffin wel een paar keer een beetje zien knabbelen, maar echt veel eet hij er niet van. is het beter om nu toch maar weer eventjes zaadjes te geven om te voorkomen dat door het weinige eten hij nog zieker wordt? en dat we dan gewoon weer verder gaan met overzetten als Muffin zich weer beter voelt?

CT

• Gast
Re: Muffin ziek?
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2006, 18:32:45 pm »
oh gosh  :( , sterkte,
wat die pellets betreft, heb je een schema gevolgd en Muffin eerst laten wennen, bedoel, heb je hem de pellets laten erkennen als voedsel? ikzelf meng zaadjes en pellets totdat ik zie dat ze ze herkennen en degelijk eten, daarna vermeerder ik de hoeveelheid pellets. Maar ze krijgen tot hiertoe nog steeds een mengeling van zaadjes en pellets. het dagschema werkte hier ook niet hoor, maar zoals ik het nu doe lukt het wel.
Toch maar beter goed in het oog houden.

groetjes
Dinnie

jeske5

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2006, 18:53:19 pm »
ik heb ze eigenlijk meteen pellets gegeven en geen zaadjes erbij. dit omdat ik eigenlijk zeker ben dat ze de pellets dan toch zouden laten liggen en het dan dus alleen maar langer zou gaan duren. ze beginnen het nu wel te eten, dus dan wou ik over een paar dagen 50-50 geven.
Is dit niet de goede manier?

CT

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2006, 19:05:06 pm »
hoi,
ik doe het in twee fases, 1. de voorbereidingsfase en 2. de eigenlijke omschakeling.
Bij kleinere soorten raadt NutriBird aan om eerst voor te bereiden op de omschakeling. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogel te dwingen om pellets te eten, Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets teogevoegd. Tijdens de tweede fase gebeurt er geen menging meer van zaden en pellets. De vogels krijgen voortdurend zuivere pellets ter beschikking. Volgens schema (heb ik hier ergens op het forum gezet denk ik) krijgen de vogel op sommige dagen ook nog een afzonderlijk bakje met zaden naar believen. De periode dat de vogel alléén pellets krijgen wordt echter steeds langer, zodat zij verplicht zijn meer van de pellets te gaan eten. Om geen risico te lopen dat de vogel te veel gewicht verliest worden de zaaddagen in het schema ingebouwd. Tijdens die dagen zal de vogel de energie kunnen terugwinnen, die hij eventueel verloren heeft door een verminderde voederopname tijdens de pelletdagen. Ook ervoor zorgen dat er geen gemorste zaden op de bodem liggen: dit zou tijdens de pelletdagen de vogel toch nog zaad geven.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2006, 19:24:55 pm »
ik heb ze eigenlijk meteen pellets gegeven en geen zaadjes erbij. dit omdat ik eigenlijk zeker ben dat ze de pellets dan toch zouden laten liggen en het dan dus alleen maar langer zou gaan duren. ze beginnen het nu wel te eten, dus dan wou ik over een paar dagen 50-50 geven.
Is dit niet de goede manier?

Ik zet ze ook zonder pardon over, dus in 1 keer alleen maar pellets, binnen een dag eten ze het.
Stil zitten en bol zitten en niet of nauwelijks reageren is geen goed teken,. als dat lang aanhoudt, zou ik zeker naar een vogelarts gaan, liever een keer teveel dan te weinig toch

TWEETY

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2006, 19:59:58 pm »
och arme muffin :cry:

hopelijk wordt ie snel beter  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2006, 20:09:49 pm »
Goed in de gaten houden en anders het zekere voor het onzekere hoor! Da dus! ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2006, 20:43:05 pm »
O ik hoop zo dat Muffin niet echt ziek is! :(
Over die pellets: Toen ik nog alleen Joda had, heb ik het overzetten op pellets op de manier van Nutribird gedaan, dus hun overstapschema aangehouden. Joda vertikte het om pellets te eten. Toch ben ik blijven volhouden. Op een gegeven moment werd Joda ook helemaal bol en is ie op een gegeven moment van zijn stok gevallen. De da zei toen dat ik de pellets even moest vergeten, weer zaad gegeven en binnen 2 dagen was het over. Pas een paar weken daarna weer pellets geprobeerd, wel geweekt in Roosvicee overigens en toen zat Joda binnen een paar dagen aan de pellets. Bij Cody gaf het totaal geen probleem, die had ik met 2 dagen om. Zo zie je maar hoe verschillend ze kunnen reageren.
Ik zeg niet dat Muffin niet ziek is, maar toen ik jou verhaal las, deed me dat sterke aan Joda denken, daarom dit hele verhaal. ;)

jeske5

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2006, 21:58:54 pm »
bedankt voor jullie reacties!
ben nadat ik dit hier gepost had samen met Muffin de hond uit gaan laten, ik dacht misschien doet het zonnetje hem wel goed. buiten was hij wel heel aandachtig en alert, maar zogauw we weer binnen waren begon hij weer te slapen.
ik heb ze nu toch maar zaadjes gegeven, zodat hij in ieder geval goed kan eten en daardoor niet nog zieker kan worden.
mocht het morgen nog hetzelfde zijn ga ik voor de zekerheid maar even naar de va.

Rianne

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2006, 09:58:55 am »
En, hoe is het nu met Muffin? :-*

jeske5

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2006, 11:01:47 am »
Muffin speelt, schreeuwt en jaagt Donut weg! hij is dus weer helemaal de oude.  :thumsup:
heeft het dan dus toch met de pellets te maken gehad? maar dat betekent dus dat hij zichzelf gewoon uithongert...dacht dat ze dat niet zouden doen...
ga over een paar dagen wel weer beginnen met de pellets, en dan eens weken in Roosvicee, kijken of dat lukt..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2006, 12:23:13 pm »
Gelukkig... ;)

Rianne

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2006, 12:49:05 pm »
Goed te horen dat hij zich weer beter voelt!  :thumsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2006, 16:52:00 pm »
Goed om te horen!

Nee, uithongeren doen ze niet, ik heb ze hier allemaal overgekregen, ook de meest eigewijze die er bestaan  :)
Mag ik vragen welke pellets je geeft?

jeske5

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 27, 2006, 20:22:13 pm »
ben vandaag weer begonnen met het geven van pellets (nutribird). heb ze nu ook nog zaadjes gegeven omdat ik bang ben dat Muffin anders weer zo eng gaat doen..
doe ik hier verstandig aan, wat is het beste?