hoi,
ik doe het in twee fases, 1. de voorbereidingsfase en 2. de eigenlijke omschakeling.
Bij kleinere soorten raadt NutriBird aan om eerst voor te bereiden op de omschakeling. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogel te dwingen om pellets te eten, Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets teogevoegd. Tijdens de tweede fase gebeurt er geen menging meer van zaden en pellets. De vogels krijgen voortdurend zuivere pellets ter beschikking. Volgens schema (heb ik hier ergens op het forum gezet denk ik) krijgen de vogel op sommige dagen ook nog een afzonderlijk bakje met zaden naar believen. De periode dat de vogel alléén pellets krijgen wordt echter steeds langer, zodat zij verplicht zijn meer van de pellets te gaan eten. Om geen risico te lopen dat de vogel te veel gewicht verliest worden de zaaddagen in het schema ingebouwd. Tijdens die dagen zal de vogel de energie kunnen terugwinnen, die hij eventueel verloren heeft door een verminderde voederopname tijdens de pelletdagen. Ook ervoor zorgen dat er geen gemorste zaden op de bodem liggen: dit zou tijdens de pelletdagen de vogel toch nog zaad geven.