Auteur Topic: Mijn grijsje is gek op mandarijn en sinasappel  (gelezen 4857 keer)

mama van Naomi

• Gast
Mijn grijsje is gek op mandarijn en sinasappel
« Gepost op: februari 20, 2005, 17:59:07 pm »
mandarijntjes en sinasappels, maar ik had een vraag.
Hoeveel mandarijnstukjes en sinasappelstukje mogen ze op een dag hebben?

Groetjes Mama van Naomi

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 16:10:49 pm door Cosch »

Wickingh

• Gast
Re: mijn grijsje is gek op..
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2005, 18:27:51 pm »
Hai,

Citrusfruit is niet het beste fruit wat je papegaaien kan geven ik zeg niet dat het gelijk slecht zou zijn.
Mijn advies is met mate. Erg goed is druif,appel,mango,tomaat en kiwi.
Het beste kan je proberen zoveel mogelijk af te wisselen.
Bij mij krijgen ze elke dag 4-5soorten fruit en groente gemengt en in blokjes gesneden daarover heen wat grit en eivoer

mvg Frank

mama van Naomi

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2005, 18:46:41 pm »
en hoeveel mag ze daar van hebben? ( dan bedoel ik hoeveel plakjes of blokjes )

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2005, 19:03:35 pm »
Ik weet het met mate is een ruim begrip ik zou zeggen doe hem afentoe een schijfje.
Maar denk vooral aan dagelijks ander fruit en groente.

mvg Frank

ps zal hij misschien een tijd laten liggen maar dat is een kwestie van volhouden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2005, 19:46:08 pm »
Waarom zijn citrusvruchten niet het beste wat je hem kan geven Frank? Ik geloof het direct hoor, maar mijn ervaring is dat ze het toch alleen maar uitzuigen en er helemaal niet zoveel van binnen krijgen.. en na vier schijfjes mandarijn is het genoeg voor hem (eigen behoefte), het is echt te verwaarlozen wat hij binnenkrijgt,want al het vruchtvlees ligt in de kooi, alleen het sap is eruit.. kan me niet voorstlelen dat dat fout is...... :CENS

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2005, 19:58:45 pm »
Hai Loes ,

Heb me dat door een kweker laten vertellen en ben het ook nog in de papegaaien literatuur tegengekomen.
Volgens mij in een artikel in de parkietensociteit. Waarom dat zo is weet ik ook niet precies meer te herinneren. Het heeft te maken met een te veel aan ........... een bepaalde stof in citrusfruit als ik het stuk tegen kom kom ik er nog wel op terug. Maar zal een hoop zoekwerk worden.
Ik wil benadrukken dat citrusfruit niet slecht is [maar dat er betere alternatieven zijn ].
Wij geven ook soms wel eens een beetje zo'n 2 keer per maand ongeveer.
Maar als je vogel het lekker vindt mag dat best wel wat vaker.
Ik ben[wij zijn] gewoon heel erg met de juiste voeding bezig omdat , ik denk dat de kweek heel erg afhankelijk is van goede voeding.
Ik vraag daarom kwekers vaak de oren van het hoofd als het gaat om wat anderen als voeding geven.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2005, 20:04:40 pm »
Dat begrijp ik wel, je wilt optomale voeding voor het kweken! Sjakko krijgt Harrisons, maar ik kijk ook gewoon naar de behoefte van Sjakko, en hij vindt het heerlijk en dat kom je in het gebeuren van : echt ongezond kan het nooit zijn en als ik kijk hoeveel mensen hun gaai een patatje geven...
Ik rook ook.... ugge ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2005, 20:17:03 pm »
Nou ik rook ook  :CENS maar een vogel een frietje geven :o  Wat voor een kweekvogel goed of slecht is , is ook voor een huiskamervogel goed of slecht.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2005, 11:48:39 am »
Die Rocko, in Gorkum die altijd buiten staat (ook in de winter) is 50 a 60 jaar. Wat die allemaal niet krijgt!!! Knakworstjes, frites, etc. .... :) Er zijn verhalen van grijsjes die op allleen zonnepitten 60 jaar waren...  :CENS
Moet er bij zeggen dat ik zelf een pietlut ben en al het slechte achterwege laat... Alleen de mandarijnen zie ik geen kwaad in, maar zo zal ieder naar eigen verantwoordelijjkheid en inzicht handelen... ;)
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 11:52:37 am door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2005, 11:56:37 am »
Tja,

Mijn grootvader is 85 jaar geworden op sigaren en een jonge borrel voordat hij aan de bekende ziekte overleed.
Ben ook niet heilig en hoop ook oud te worden maar ik kan zelf die keuze maken mijn vogels niet.
Nu ik dit nalees klinkt het weer zo moraliserend bedoel dat ook weer niet zo , zoals je weet drinkt onze kaketoe ook wel eens koffie mee. Is ook niet al te gezond.
Maar als je tips geeft over wat het beste is voor een vogel moet eigenlijk bovenaan staan VEEL LIEFDE  :hart: en moet ik toegeven daar hoort ook wel eens een ongezondere verwenning bij . ;)

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2005, 12:09:49 pm »
Haha, inderdaad das waar ja je bruine kaketoe!! Ik ben over het algemeen dus heel serieus met het voedsel, maar héél soms denk ik net als jij gewoon: ach wat... Hoewel dat heel zelden is, isschien heb ik dan meestal zelf een wijnte op...  ;D

mama van Naomi

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2005, 13:03:38 pm »
ik geef mijn gaaitje zo'n 3 schijfjes mandarijntjes op een dag. ze vind het zo lekker, je hoort haar gewoon smakken :) maar mijn man gaat vanavond wat appeltjes en druiven halen. en we eten 2 keer in de week verse groente dus dan krijgt ze ook wat.
Vanmorgen heeft ze van mij een klein stukje bruinbrood gekregen, daar zit ze gewoon mee te spelen, ze zit het gewoon te versnipperen :) maar wat mogen ze nog meer hebben?

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 21, 2005, 13:32:10 pm »
Hai,

afentoe een stukje bruin brood is prima.
In principe kan je alle soorten fruit en groente geven [ alleen nooit avocado dat is giftig voor ze]
Wat een echte traktatie voor al mijn vogels is dat zijn walnoten.
probeer zoveel mogenlijk af tewisselen , zeker grijze roodstaarten zijn nogal moeilijk met veranderingen in voer.
Dat zijn echt vogels van wat de boer niet kent eet hij niet.
Het mooiste is dus dat hij heel veel leert kennen

mvg Frank

mama van Naomi

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2005, 13:40:50 pm »
mag ze ook bloemkool en dat soort groente? ik weet wel dat groene groente mag, maar of kool groente mag wet ik niet. en dan gekookt of ongekookt dus rauw
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 13:42:22 pm door mama van Naomi »

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 21, 2005, 13:42:23 pm »
Ja hoor geen probleem tenminste ik heb dat nooit gehoord

mvg frank