Auteur Topic: Ik ga een grijze roodstaart bezoeken!!!  (gelezen 11145 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Ik ga een grijze roodstaart bezoeken!!!
« Gepost op: september 25, 2006, 01:09:12 am »
As woensdag ga ik een grijze roodstaart bezoeken van 10 jaar oud.  :yahoo: Ik wil gaan kijken of het klikt tussen ons, klikt het dan heeft hij/zij een neiuw baasje in mij gevonden  :hart:  klikt het niet, dan gun ik hem een betere klik met een andere gegadigde  :cry:

Maar ik heb jullie ervaring en hulp even nodig. Even wat info over de vogel.
Hij is dus 10 jaar en ziet er ontzettend goed uit prachtig in de veren. Geen pluk verleden geen bijterd en geen schreewerd.  Hij heeft altijd bij een oudere dame gewoond ze kan de verzorging niet meer (alleen) aan, het hele verhaal is betrouwbaar ik heb foto's gezien, over en weer gemaild en gebeld met een familielid van de dame. Ze zoeken niet naar geld maar naar een geschikt gezin. De vogel praat en speelt en zit dus goed in zijn velletje. En hij zou ook niet eenkennig zijn daar de familie regelmatig de gaai komt sproeien en controleren ed.
Alleen stapt hij alleen op op een stok, wat hij doet als je hem een arm/hand voorhoudt om op te stappen weet ik nog niet maar heb ik per mail wel gevraagd. Is dit een dilemma voor iemand als ik die nog nooit een gaai heeft gehad? Want mijn bedoeling is dat hij een vrij en modern leventje bij ons gaat krijgen. Kan een gaai van 10 dit "nog" makkelijk leren door een praktijk-onervaren iemand dan ik (wat grote gaaien betreft). Of verwachten jullie dat ik nu problemen ga krijgen door deze vogel op te nemen nadat hij 10 jaar een rustig bestaan heeft gehad. Hij komt hier wel in een drukker gezin: 2 kinderen (11 en 9) en een hond.

Kortom graag jullie mening!
En hoe ga ik het de eerste dagen aanpakken...ik denk zelf dat hij de eerste dagen hoofdzakelijk rust nodig heeft maar ik wil ook niet te erg op afstand blijven. Hoe win ik zijn vertrouwen of maak ik me te veel zorgen en zit ik me te veel vragen in mijn hoofd te halen... :-[ tja ik wil gewoon dat het goed gaat en hem het beste geven wat nodig is zodat hij hier snel went....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Ik ga een grijze roodstaart bezoeken!!!
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2006, 08:10:53 am »
Ik heb hier alle vertrouwen in! :thumsup: Jij hebt dan geen ervaring met grotere gaaien, maar dat ga je nu krijgen! Ik zal je mijn verhaal met Sjakko vertellen. Sjakko had het ook vrij rustig naar waar hij vandaan kwam. Ze kwam bij een stelletje vandaan dat de hele dag werkte. Toen ik haar opgehaald heb, heb ik haar eerst rrustig in de kooi laten wennen. Ze keek haar ogen uit in ons gezin met twee kleine kinderen, 2 honden en 2 katten. Ze zat al snel op haar genak en daarna ben ik haar rustig gaan benaderen en dat is helemaal goed gekomen. Ze kwam bij de vorige baasjes zeer zelden uit de kooi, want hij zei tegen mij: dan moet je haar maar terug zien te krijgen.. Nou toen ze er bij mij uit was, was ze het liefst bij mij, dus geen enkele moeite om haar te vangen (ze was toen ook nog niet gekortwiekt).  ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2006, 08:23:40 am »
Oke Loes, goed te lezen! Deze vogel mag er wel dagenlijks uit en dan zit hij op zijn kooi. Hij vliegt niet maar slaat dan wel even lekker zijn vleugels uit. Hij is niet gekortwiekt volgens mij. Ik was eigenlijk opslag verkocht omdat hij al 10 is dus zijn puberjaren voorbij is. Hij heeft die rustige achtergrond enz. De keuze volgens jou is dus prima. Het enige wat ik erg jammer vondt is dat hij dus niet opstapt op de arm of hand (wel op een stok).

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2006, 08:27:30 am »
dat gaat helemaal goed komen :thumsup:
ik ben heel benieuwd wat er verder gaat gebeuren,
hou ons op de hoogte en overspoel ons maar met vragen
ik heb hier enorm bijgeleerd op het forum

gr san

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2006, 08:29:57 am »
Oke Loes, goed te lezen! Deze vogel mag er wel dagenlijks uit en dan zit hij op zijn kooi. Hij vliegt niet maar slaat dan wel even lekker zijn vleugels uit. Hij is niet gekortwiekt volgens mij. Ik was eigenlijk opslag verkocht omdat hij al 10 is dus zijn puberjaren voorbij is. Hij heeft die rustige achtergrond enz. De keuze volgens jou is dus prima. Het enige wat ik erg jammer vondt is dat hij dus niet opstapt op de arm of hand (wel op een stok).

Dat geeft niks joh, komt vanzelf goed! Als je met beloningen gaat werken (of alleen met je stem) en hij vertrouwt je inmiddels, wil hij niets liever dan opstappen! ;) Ik vind het al goed dat ie op de stok stapt! ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2006, 09:11:40 am »
Dat geeft niks joh, komt vanzelf goed! Als je met beloningen gaat werken (of alleen met je stem) en hij vertrouwt je inmiddels, wil hij niets liever dan opstappen! ;) Ik vind het al goed dat ie op de stok stapt! ;)

Inderdaad, als hij al op een stok opstapt, komt opstappen op je hand helemaal goed.
Klinkt heel goed, hopelijk krijgt deze gaai jou als nieuw baasje!  :a036:

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2006, 10:32:25 am »
Ohhh Dianne wat gaaf. is het eindeijk zo ver!  ;)
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties voor mij!

Want mijn bedoeling is dat hij een vrij en modern leventje bij ons gaat krijgen. Kan een gaai van 10 dit "nog" makkelijk leren
Ja absoluut. Kaya is 19 jaar en die geniet sinds een half jaar ook volop van het 'moderne' leventje. Je had hem moeten zien toen hij voor het eerst buiten kwam en genoot van het zonnetje. En voor het eerst op het gras ging lopen enzo! Een grotere voldoening kun je bijna niet krijgen.
Dus ja een gaai van 10 kan nog makkelijk een modern leventje aan.

Hou ons op de hoogte he!

Jarie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2006, 11:02:56 am »
zo oud is dat toch niet? hoe oud kan een grijsje worden?40-50 jaar

tis een pubertje joh!

veel succes ermee!

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2006, 11:12:19 am »
Gemiddelde papegaai in Nederland word 20 jaar!  :o  :o
Terwijl ze idd veeeeel ouder kunnen worden.

Goede voeding en ook vermaak, zal de leeftijd zeker ten goede komen!

Jarie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2006, 12:12:13 pm »
20 jaar maar?

das niet oud he?

goh ik dacht altijd 40-50 jaar.......wat een tegenvaller

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2006, 12:18:26 pm »
Die lage leeftijd komt doordat er in nederland nog zo veel slechte voeding en te vette dingen zoals pinda's, chips, koek, patat enzovoorts word gegeven.

Dus een modern leventje/buitenlucht, zon en goede voeding is goed voor de papegaai!

Jarie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2006, 12:25:24 pm »
Nou ik zal je wel vertellen ik wil ze mee naar buiten nemen de tuin in,maar ik vraag wel aan het mannetje dat ie een net gaat spannen over de hele lengte en breedte van de tuin,want ik heb nachtmerrie,s dat ze wegvliegen,ECHT zwetend wakker worden he :o
vreselijk.Nu blijkt dat Jarie zijn pennen toch weer aangroeien en Jessie in het vooruit zicht...ik ben doodbenauwd dat ze ervan door gaan :-[

qliqi

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2006, 12:28:42 pm »
Rocko, de grijze is nu 15 jaar en had altijd in een kooi gezeten. Hij is ondertussen bijna een jaar bij me. Heel af en toe mocht ie er bij de vorige eigenaren uit maar hij was weinig gewend. Zijn kooi was zijn alles en die verdedigde ie met zn leven. Rocko heeft iets meer tijd nodig gehad te wennen aan de situatie. In het begin bleef ie stokstijf zitten waar ik m ook neerzette en pas sinds een paar maanden begint ie wat rond te klimmen. De schommel die in zn  kooitje hing hangt nu in het raam - die werd meteen geaccepteerd en door goed te letten op waar Rocko veel plezier aan beleeft weet ik hem tegenwoordig te verleiden tot heel wat nieuwe indrukken :)

Ook de stok komt me bekend voor.... In het begin heb ik zijn angst voor de hand maar zo gelaten - hij wilde er als ik volhield nog wel eens flink in bijten. Maar door veel met hem te doen kwam ie erachter dat het opstappen, ook wanneer dat op de hand was, eigenlijk voor hem alleen maar leuke dingen betekenden... Dus dat doet ie nu wel al stapt ie nog steeds liever op een stok dan op de hand. En zo'n probleem is dat nou ook weer niet ;)

Ik kan het je van harte aanraden, je ziet ze opknappen en de nieuwe situatie zal hem ongetwijfeld veel goed doen. Ze passen zich makkelijker aan dan je verwacht is mijn ervaring drie opvangpapegaaien later ;) Wel heeft ie wat meer tijd nodig gehad dan de anderen om de nieuwe situatie te gaan vertrouwen. In en rond de kooi was ie superhandig maar zonder die tralies had ie echt opnieuw oefenen nodig om even snel zijn weg op de klimmuur te vinden. Verder vind ie de drukte van ons gezin heel erg prettig, altijd iets te kijken en dat vinden ze zowieso leuk.

De eerste dagen, zelfs weken is voor beiden een leerschool... Haal niet meteen de kooi en dus zijn veiligheid weg en zorg dat hij af en toe even tot rust kan komen. let op de plek waar je de kooi zet, geef hem 1 blinde muur.... dat vinden ze fijn en zorg verder dat de kooi niet direct in je blikveld staat zodat ie zich niet de hele dag bekeken voelt. Gebruik deze tijd om hem goed te leren kennen / wat lust ie graag... wat vind ie leuk om mee te spelen en probeer zoetjes aan op die manier zijn vertrouwen te winnen en aan je te laten wennen. Na tien jaar kunnen de vorige eigenaren je daar ook mee op weg helpen. Rocko bleek stapel op dozen slopen dus die legde ik onder in zn kooi toen ie maar de hele dag  op één plekje bleef zitten. Daarvoor kwam ie wel omlaag.

Gewoon een beetje vertrouwen in jezelf hebben, geloof me... de kleinere soorten zijn vaak veel moeilijker en heel veel succes woensdag!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2006, 13:59:46 pm »
Wat spannend Dianne!
Heel veel succes en plezier en ik hoop echt dat het een kameraadje voor jullie is en dat ie snel bij jullie thuis is! :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2006, 18:31:30 pm »
Wat goed te lezen zeg! Door jullie groeit mijn vertrouwen enorm! Gek he als je je voorbereid met lezen denk je op een gegeven moment: ik ben er klaar voor...maar als je dan voor "de dag" komt te staan dan denk je o, jee en dit en dat  enz...

Momenteel eet hij gewoon zaad en krijgt hij dagenlijks fruit. Ik wil hem natuurlijk proberen over te zetten op pellets.
Hij vliegt niet maar is ook niet gekortwiekt, ook hiervoor zal ik iemand moeten zoeken omdat de eerste keer voor te doen, want hij zou het toch maar eens in zijn bolletje halen om te vliegen dat risico wil ik niet lopen.

Cosh als ik me goed herinner heb jij je gaai een andere naam gegeven omdat hij anders dezelfde naam had als je andere gaai. Vindt je dit een aanbeveling of zeg je als het niet nodig is moet je het niet doen? Dit omdat we niet echt super "blij" zijn met de naam. Het had erger kunnen zijn, maar hij/zij  (het is niet bekend of het een mannetje of vrouwtje is) heet Tosca. Ik ben de hele dag al aan het denken en zoeken naar een naam wat er op lijkt zodat de vogel het misschien makkelijker accepteerd, maar hij zegt zijn naam zelf ook. Dus moeilijk, het zal al genoeg wennen zijn voor hem als hij verhuisd, is het dan teveel als hij ook nog eens naar een andere naam zal moeten gaan luisteren?

« Laatst bewerkt op: september 25, 2006, 18:33:43 pm door Dianne »