Zojuist een fijn en lang gesprek gevoerd met Dokter Hedwig van der Horst, wat een schat van een vrouw! Ze heeft me op allerlei zaken gewezen waar ik op moet letten. Ik zal het hier ook even opsommen want dit soort info is nooit verkeerd om te weten als je een wat "oudere" papegaai gaat bekijken.
*Het gedrag is wat moeilijk in te schatten bij een grijze roodstaart die je voor het eerst ziet, maar als hij zenuwachtig wordt en in de tralies gaat zitten bijten zou je te maken kunnen hebben met een blinde papegaai.
*De ontlasting moet vast (en groen? o,jee

) zijn met een wit toefje.
*De neusgaatjes moeten mooi schoon en vrij zijn.
*De "billetjes" moeten schoon zijn.
*Hijgen is geen goed teken
*En meteen bij binnekomst (van ons) gaan schreeuwen is ook niet zo'n best teken.
Een vogel wat ouder is dan 5 heeft weinig kans (maar geen 100% zekerheid) om nog ziek te worden van PBFD. Ik ga bij haar wel de test laten uitvoeren en hou de vogels in huis zeker tot de uitslag apart. Maar ze zei dat ik me daar niet echt meer bang voor hoefde te maken.
Ongeloofelijk ook wat voor een prijs verschil in testen zeg! Ik had geinfomeerd bij een arts in Nijmegen deze vroeg per vogel tussen de 112,50 en 132,50 voor een test en onderzoek. Hedwig vraagt 32,50 voor een test!!! Hedwig stuurt uitsluitend de test op naar Engeland en in Nijmegen sturen ze de test op naar Duitsland.
Ik ben er nu in ieder geval helemaal klaar voor nog 1 nachtje slapen.....