Auteur Topic: De aga-fluisteraar.  (gelezen 8098 keer)

giggles

• Gast
Re: De aga-fluisteraar.
« Reactie #30 Gepost op: september 30, 2006, 22:28:06 pm »
Dat bijten wordt echt minder als je niet meer je hand terugtrekt of overdreven reageert.
Eerst zullen ze de gedachte houden dat je dan wel weggaat.
Vervolgens zullen ze er waarschijnlijk nog een schepje bovenop doen, om te kijken of het echt niet meer werkt.
Daarna heb je hun vertrouwen gewonnen en zal het bijten minder worden. Daar ben ik van overtuigt.

Mensen leren vogels, dat ze hun snavel als wapens kunnen gebruiken, door continu je hand terug te trekken als ze "bijt" bewegingen maken.
Het is een beetje hetzelfde als jou iets lekker voor je neus te houden en het elke keer net op het laatste moment als je het wilt pakken weer weg te halen.
Op een gegeven moment raak jij ook gefrustreerd denk ik en zeg je ook van.
Rot jij maar op met dat lekkers, als ik er toch niks van krijg.

Ik vind dat je goed bezig bent verder en ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten Jarno

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #31 Gepost op: september 30, 2006, 22:29:29 pm »
Precies!  :thumsup:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: oktober 01, 2006, 00:20:39 am »
Dat trainen, tsja, als ze eenmaal buiten de kooi is is het probleem er ook niet.
Als ik dan 10 x OP roep komt ze ook netjes op dus dat gaat prima.
Dus wat buiten de kooi betreft is er geen probleem.  :(

Echt jo, eenmaal erbuiten is ze, althans na het bezoekje aan Janine, weer 100% de oude vogel.
Ze stapt op, laat zich kroelen, komt lekker bij je zitten poffen en als het dan tijd is om terug te gaan gaat dat ook prima.
Eenmaal in die kooi gaat de knop weer om.  Ik denk echter ook wel dat ze nog steeds in de fase is dat ze denkt dat mijn vasthoudendheid wel over gaat.

Ik kan ze daar geen ongelijk in geven hoor want vanaf augustus was zij en zij alleen de baas in huis.
Maar, hoe dan ook, ik ga wel eens gelijk pakken vanaf morgen Janine.

« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 00:22:12 am door Johnnyhagenaar »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #33 Gepost op: oktober 01, 2006, 08:37:26 am »
Als ze bij ons niet opstappen pakken we de stok daar stappen ze dan wel op en dan moet ze direct vanaf de stok op de hand en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Zo laat je zien dat ze toch op de hand komt of ze nu wil of niet.
Ze krijgt dus niet haar zin en jij wel!

misschien dat je er iets aan hebt

gr wesly

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: oktober 01, 2006, 15:14:32 pm »
Vandaag ging de kooi weer open.
Ik had een lekker boordje groenten en fruitstukjes gemaakt voor de aga's en ie stond op de tafel.

Ik liep naar de kooi toe en zag Syra gelijk op de grond springen, wat ze tegenwoordig doet als ik de kooi open.
Ik heb mijn vinger niet aangeboden en pakte haar gelijk op en natuurlijk kreeg ik weer een paar knauwen.
Ik heb haar uit de kooi gehaald en heb een minuutje met haar staan praten terwijl ik haar vasthield in mijn hand.

Ze stond mij echt aan te kijken met een blijk van: Hey, ik bijt je hoor, moet je niet janken ofzo :angry: !!
Ze beet, nadat ze stopte toen ik met haar sprak, nog een keer waarna ik haar met een duidelijke NEE naar de gang bracht.
Op weg naar de gang, zie ik haar kijken en stopt ze gelijk met bijten.
Nadat ik haar dan neergezet heb en de deur dicht heb gedaan begint ze gelijk, dudelijk hoorbaar, te fluiten!

Ik haal Elmo dan uit de kooi en dat is trouwens ook nog een truc want Elmootje is het tweelingbroertje van Speedy Gonzales, maar Elmo bijt niet.
Hij is gewoon bang en als ik hem dan heb houd ik hem even vast in mijn hand en praat vrolijk tegen hem terwijl ik op zijn koppie kriebel.
Ik voel zijn kleine hartje dan kloppen. Ik moet zeggen dat het lijkt alsof dat nu geleidelijk minder wordt en als ik hem dan neerzet is er gelijk ook niets meer aan de hand.

Toch weer een vraag.
Elke keer als ik Syra uit haar kooi haalt bijt ze, vind ik niet meer erg, zal mij een worst zijn, maarrrr....Ze krijgt dan gelijk straf en zit in de gang.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat Syra het "uit de kooi" halen gaat koppelen aan straf op de gang.
Kan ik Syra niet uit de kooi halen en als ze dan bijt gewoon door blijven praten en wachten totdat ze stopt met bijten?

Ik vraag dat omdat, zoals ik eerder beschreef, Syra even stopte met bijten toen ik haar vast had en tegen haar begon te kletsen alsof ze een prijs gewonnen had.
Mijn handen kunnen er nu wel tegen omdat ik nu weet wat ik kan verwachten. (doet wel behoorlijk pijn hoor, dawel)

Naja, ik hoor het wel.

Readyouallsoon

Johnny

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #35 Gepost op: oktober 01, 2006, 16:58:16 pm »
wat een verhaal zeg ,toppie  :thumsup: janina ,de fluisteraar  cheesy3
en moed hé johnny,volhouden zenne,JIJ bent immers de baas

Tommy

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: oktober 01, 2006, 17:15:22 pm »
Hahaa wat een prachtig verhaal! Ik heb er erg van genoten  ;D

Super goed gedaan hoor Janina...maar jij ook johnny!!!  :thumsup:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: oktober 01, 2006, 17:34:19 pm »
NIET LEUK NIET LEUK NIET LEUK  :angry: >:D >:D :angry: >:D >:D

Vanmiddag haalde ik Syra uit haar kooi en schrok zowaar weer van haar aanval en trok mijn hand terug  doh
Daarna herstelde ik wel weer en pakte haar uit de kooi, ze beet deze keer echt een stukie vlees uit mijn handen.
Ze pakt dan ook echt en paar keer over he die giebus!
Ik zeg dan, op een lieve toon, dat alles prima is maar dan blijft ze, zachter maar toch, bijten dat kreng, dus, de gang maar weer in!
Ik moet zeggen dat ik deze keer ook met "tegenzin" de vogels eruit haalde. Niet omdat ik geen zin heb, maar omdat mijn handen inmiddels aan elkaar hangen van de pleisters!

Ik ben echt gek op die beesten maar Syra zuigt een hoop energie hoor.
Die gekke Elmo vind alles prima, ik moet wel jagen maar als ik hem eenmaal heb bijt hij nooit en dat terwijl Elmo nog nooit handtam geweest is.
Met training gaat hij nog niet OP maar ik kon hem nu wel voor de eerste keer op zijn koppie krauwen, daarbij maakte hij een piepend, voor mij, onbekend geluid.

Dat Syra een felle pop is heeft ze al vaker laten zien maar het lijkt wel of die engnek elke keer wat harder gaat bijten.
Op dat moment zie ik het dan even niet meer zitten hoor moet ik eerlijk zeggen. Als de straf van Syra er echter op zit en ik haal haar uit de gang en is ze weer gewoon een lief agaatje.
Het zit hem echt in de kooi, daar is ze, zodra ik haar terug zet, gelijk anders.

Ik moet echter ook in de kooi de baas worden zodat ik eens "gewoon" het eten en water kan verschonen.
Ik geef niet op maar ik vind het best kl..e omdat ze zo hard bijt.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #38 Gepost op: oktober 01, 2006, 18:01:19 pm »
En als je de inrichting van de kooi zodanig veranderd, dat het haar kooi niet meer is? (mooier nog een compleet andere kooi, maar dat is niet voor iedereen weggelegd)

Het klinkt alsof de kooi haar territorium is en als zodanig verdedigd, als je de kooi inrichting rigoreus veranderd moet ze haar territorium helemaal opnieuw verkennen en erkennen en dat geeft jou de kans om welkom te zijn, het territorium te delen. Het is dan niet meer alleen van haar...

Ik heb zelf dan grasparkietjes, maar het popje was hier ook altijd de baas in de kooi en ze was weliswaar niet zo agressief als jou aga, maar het was wel altijd schelden. Nu heb ik sinds kort een kamervoliere en ik merk dat het agressieve en dominante gedrag binnen de voliere stukken minder is dan het in de kooi was.

giggles

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: oktober 01, 2006, 18:14:16 pm »
kooi herinrichten en op een andere plaats zetten is een goede optie idd.
Jammer dat je je handen terug trok. Waarschijnlijk moet je nu weer helemaal opnieuw beginnen met het afleren van bijten, omdat ze nu denkt dat ze succes heeft met bijten.  doh
9 van de 10x negeer ik het bijten gewoon volkomen, of waarschuw dat ze zachtjes moeten bijten/voelen.
Ik geef mijn vogels een tikkie tegen de snavel als ze TE hard bijten, of ergens in bijten wat niet mag.
Voor de rest gewoon doorgaan waar ik mee bezig was. Ik zet ze alleen terug op de kooi als ze echt strontvervelend zijn.

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: oktober 01, 2006, 18:41:07 pm »
Ik geef mijn vogels een tikkie tegen de snavel als ze TE hard bijten, of ergens in bijten wat niet mag.

Nee, dat ga ik niet doen, ik doe geen tikkies.  :(
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ze broeds is. Het mannetje voert haar telkens en ze heeft zich een hoekje toegeeigend waar ze nu steeds zit.
Dat herinrichten van de kooi is wellicht een optie. Wel is het zo dat ik de inrichting van de kooi al met enige regelmaat verander zodat ze, inderdaad, wat te verkennen hebben.

Nee, ik zat even in een dipje maar ik denk toch nog steeds dat ik op de goede weg ben.
Soms baal ik gewoon even terwijl ik eigenlijk pas sinds eergisteren bezig ben.
Als ik dan baal moet ik even mijn EI kwijt en daar is dit forum een prima medium voor!!! :thumsup:

MAARRR, wel erg bedankt voor het meedenken natuurlijk!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #41 Gepost op: oktober 01, 2006, 18:53:42 pm »
Haal haar uit de kooi, om te trainen, ik let dan nooit op het bijten, dan bijten ze maar.
Ik zeg dan niks en geef geen straf, inderdaad.

Dus niet straffen als je haar uit de kooi haalt en ze bijt, gewoon doorgaan met wat je van plan was.

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: oktober 01, 2006, 19:36:26 pm »
Heh, zucht, dat was wat ik wilde horen, ik wist dat stukje niet meer.  :)
Alleen, dat trainen buiten de kooi gaat prima. geen probleem. Wanneer houd het bijten IN de kooi dan op?
Of doet dat het niet?   

Ik ben zeker ongeduldig he!   :-[ :-[

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #43 Gepost op: oktober 01, 2006, 20:26:33 pm »
Als ze het buiten de kooi goed doet, is het in de kooi eigelijk hetzelfde.
Trainen met opstappen en niet op het bijten letten.
Dus dan met je vinger voor haar buik en blijven proberen.
Bijt ze, niet op letten en gewoon doorgaan.
Doet ze iets goed, goed en uitbundig belonen!

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: oktober 02, 2006, 13:51:14 pm »
Whahahahahahahahaha, ik heb het lek boven hoor  :thumsup:
Ik ben toch mens en, Schijnt tongue2 veeeel slimmer als een vogel. Waarom gaat het dan zo stroef ???

Ik denken en denken, tsja, je moet wat  :cool: en ik realiseerde mijzelf dat Syra alrijd mijn zelfde vinger pakt.
Daar moet wat mee te doen zijn.

Ik heb dus vanochtend een huidkleurige pleister op die vinger geplakt en ben weer met Syra aan de gang geweest en wat denk je......
Ik voelde helemaal NIETS, en bijten jo dat kreng, op een gegeven moment zag ik ze echt kijken van.....Hey, sta ik hier voor niets te bijten ofzo ???

Syra en Elmo schrikken niet van de pleister daar deze nagenoeg onzichtbaar is en Syra kan bijten totdat ze een ons weegt.
Pro actief plakken noemen wij dat  :thumsup:

Erg leuk is dat Elmo vanochtend, na een paar minuten trainen, voor het eerst OP mijn vinger sprong, geweldig woohoo
En dan te denken dat Elmo nog nooit handtam geweest is.
Dat met Syra is nu, voor haar dan  :P een verloren gevecht.
Ik ben nu zekerder dan ooit en negeer het bijten, als ik ze uit de kooi haal, volkomen.

He, zo voel je je minder de ene dag en de ander  :yahoo: :yahoo: