Auteur Topic: En dan heb je een gaai...  (gelezen 42653 keer)

giggles

• Gast
Re: En dan heb je een gaai...
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2006, 23:36:13 pm »
Goed bezig...
Ik weet hoe moeilijk het is om niet te reageren op geluidjes.
Soms is het ook puur automatisme hier, dat we reageren op de vogels.
Dan zitten Iloon en ik de hele tijd, oh nee dat moeten we niet doen.  :)
Je hebt de gedachtegang van de gaai in ieder geval door en dat is belangrijk  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2006, 23:48:49 pm »
Heerlijk om van jullie een bevestiging te krijgen dat we het prima doen  :-*

Op rustige woordjes wordt hier ook wel eens gereageerd, maar op zich lijkt me dat dus niet zo erg want dan merkt de gaai ook hetverschil dat ze daar af en toe wel aandacht mee krijgt en met hard gegil en geschreeuw dus niet ( want het ging echt af en toe door merg en been  :) )

Door de aga's zijn we eigenlijk al voorbereid geweest om hard gegil te negeren, ook de kinderen wisten dit al, want ik stond eigenlijk een beetje verbaasd dat de kinderen zo goed meewerkte en totaal niet klaagde, ze keken gewoon tv en hebben mij niet 1x aangeken van heej mam zou je daar niet iets aan doen! Toen Kaya eenmaal stil was vroeg ik aan mijn kinderen of ze nog steeds Kaya zo leuk en lief vonden als hiervoor, ja waarom niet?  doh  stomme vraag mam waarom niet?? Hij probeert ons toch gewoon uit?? Voor kinderen is na uitleg zoiets heel gemakkelijk te accepteren, maar goed dat is ook wel algemeen bekend dat kinderen flexibel zijn. En ze groeien hier op in een nest vol huisdieren, beter kan toch eigenlijk niet.

giggles

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 30, 2006, 23:54:46 pm »
Ilona en ik liepen een keer met Tigo (edel) en Balou (grijsje) door de stad en toen kwam er ook een jongetje aan.
Eerst aan ons vragen of hij Tigo mocht aaien. Mocht wel van ons, toen zei hij. Die andere is een grijze, die hebben meestal maar 1 baasje, dus die zal ik maar niet aaien.  ::)
Hahaha, echt prachtig. Balou heeft niet 1 baasje, maar houdt er niet van om geaait te worden, dus we lieten hem maar achter met deze wijsheid.
Echt leuk, die jongen zijn ouders hadden een kaketoe gehad en het jochie had zich er duidelijk een beetje in verdiept.
Ook vragen aan Tigo of hij misschien wel even onder zijn vleugeltje mocht kijken en zo. En het ook accepteren toen Tigo zijn vleugel weer naar beneden deed.

Wat ik wil zeggen is dat kinderen, sommige dingen heel goed oppakken en onthouden en er totaal geen moeite mee hebben.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #18 Gepost op: oktober 01, 2006, 00:10:18 am »
Tja kinderen pikken zoveel wijselijkheden voor de toekomst op door het opgroeien met dieren, ik merk ook dat kinderen die thuis geen dieren hebben op een heel andere manier onze huisdieren benaderen dan dat onze kinderen dat doen. Onze kinderen hebben respect voor de keuze van het dier, kinderen die geen huisdieren thuis hebben daar moet ik echt bij blijven als ze bij 1 van onze huisdieren staan. Zeker nu met de gaai, van mij mag niemand maar met een vinger naar de kooi wijzen als ze bang zijn, dat vraag ik hun ook eerst. Als ze zeggen niet bang te zijn zeg ik duidelijk maar je mag absoluut niet terug trekken met je vingers als de snavel dichterbij komt, dan zeggen ze meteen dan zal ik het maar niet doen. Mijn zoon heeft Kaya ook nog steeds niet geaaid omdat hij niet zeker van zich zelf is, maar heeft Kaya wel al een stukjes appel gegeven via de tralies, hij geeft het wel aan als hij zover is en dan mag ik hem helpen heeft hij gezegd door stiekem zijn hand vast te houden zodat hij niet terug kan trekken. Kaya bijt echt niet en dat weet hij ook, Kaya pakt alleen heel even je vinger zachtjes vast en proeft eigenlijk even met het tongetje. Komt wel goed, ik laat hem gewoon dagenlijks een stukje fruit aan Kaya geven op die manier is er in ieder geval dagenlijks contact tussen Kaya en mijn zoon het vertrouwen groeit dan van beide kanten, mijn zoon is gewoon iets minders snel vrij met dieren. Mijn dochter is helemaal niet bang van dieren, ik moet haar zelfs bij vreemde dieren afremmen  ::)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: oktober 02, 2006, 01:27:04 am »
Misschien past deze tophic meer thuis in "het dagboek van Kaya (van Dianne)" mocht de moderators het willen verplaatsen alle begrip! Ik heb hieronder wat gedachte gangen van mij over Kaya opgeschreven om het voor mijzelf duidelijk op een rijtje te krijgen en om eventueel jullie aanvullingen daarbij te gebruiken om te leren omgaan met Kaya.

Vanavond had ik zoiets van, kom op Kaya mag er uit. Dus Kaya uit de kooi gelaten, wat deed ie nou  :o hij probeerde te vliegen en kwakte binnen een meter tegen de deur  :o . Gelukkig ging het niet super hard want hij kon echt geen snelheid en hoogte maken, het was meer een uitgerekte sprong. Ik schrok me dood en ben meteen met de opstapstok naar hem toegegaan, eigenlijk wilde ik hem met mijn handen "oprapen" maar in dat zelfde moment dat ik dat dacht heb ik dat snel verworpen en de opstapstok gepakt en hem voorgehouden. Hij stapte onmiddelijk op gelukkig! Dus hij was nog bij volle verstand zeg maar. Dat wordt dus snel laten wieken want ik wil niet nog een poging van hem meemaken. Hij heeft jaren niet meer geprobeerd tevliegen wat zou de oorzaak kunnen zijn dat hij die wil nu wel heeft? Hij deed het niet uit schrik maar echt bewust want hij was echt aan het rondkijken van waar zal ik naar toe gaan (achteraf gezien dan want had ik dat eerder begrepen had ik hem natuurlijk meteen afgeleid van zijn plannetje). Verder is hij buiten de kooi nog steeds afstandelijker dan in de kooi zeker als de tralies tussen ons in zitten, ik las dit net ook bij het verhaal van Vivke over het bezoeken van haar misschien toekomstige 4 maanden oude gaai. Blijkbaar is dit dus normaal. Maar verleiden tot spelen heeft nog helemaal geen effect, hij kent het echt niet, ik wilde hem op tafel zetten met een speeltje wat in de kooi hangt (in de kooi speelt hij er ook niet mee) ik dacht dat hij er inmiddels wel aan gewend was maar niet dus. Hij wilde ook niet van de stok op tafel stappen. Alleen op schoot stapt hij wel af en gaat dan in de kleren knauwelen  ::) Hij moet dus nog veel leren voor hij echt eenvrije gaai kan zijn denk ik. Op een aanrecht zetten tijdens de afwas zal hij zeker niet doen verwacht ik. Dus zullen we maar eens een standaard/boom in elkaar gaan knutselen met weinig spulletjes erin in het begin want anders vindt hij die boom weer eng. Ik wil hem graag wat afleiding bieden maar de wil is er nog niet van hem. Verbaasd me eigenlijk dat hij dit leventje altijd goed gevonden heeft en zich niet is gaan plukken uit verveling. Van de andere kant heeft hij op zijn vorige adres natuurlijk veel aanspraak en aandacht gehad van oma die de hele dag tegen hem sprak. Het enige waar hij tot nog toe behoefte aan heeft is kroelen en kusjes geven en tegen hem praten en uit de kooi liefst boven op de kooi zitten droogvliegen, meer kent hij niet. Het kroelen doen we alleen nog maar als wij er om vragen en niet als hij er om vraagt door zijn nekje aan te bieden. Ik gaf hem straks een klein takje van een wilgenboom dat vondt hij ook al heel eng, terwijl ik morgen zijn hoogste meest gebruikte zitstok wil vervangen voor een dikke wilgentak... En de geluiden die hij maakt! Overdag brabbelt hij regelmatig wat woorden als: kom maar, opa, blaft als een kefferig hondje, Tosca (vorige naam) en hij fluit deuntjes. Maar 's avonds als ik om 10 uur zijn kooi op zijn plek zet dan begint hij de meest ongeloofelijkse geluiden te maken en moet ik uitkijken niet in de lach te schieten want mijn voornemen is om 10 uur sta je op je plek en negeer ik je volkomen, rusttijd! Kaya is het daar (nog) niet mee eens en probeert mij eerst te lokken met keiharde geluiden zoals autoalarm  (ongeloofelijk hoe echt dat klinkt inclusief stereo effect!!!)  kraaiengeschreeuw, scheidsrechterfluitje (oerendhard)  :seestars: en nog enkele geluiden die ik nog niet echt kan plaatsen) als hij na een 15 minuten merkt dat dit totaal geen reactie bij mij teweeg brengt gaat hij ineens heel zachtjes fluiten (alsof het een fluisterd fluitje is) ook heel lief miauwen en op een gegeven moment weer lachen alsof hij in een deuk ligt en niet meer bijkomt (hou dan je eigen lach maar eens in  ;D maar het lukt me hoor! Al met al met enkele tussen posen heeft dit een uur geduurd en toen hoorde ik aan zijn snavelknarsen dat hij rustig ging rusten, na enkele minuten ben ik naar hem toegegaan en heb zachtjes hem weltrusten gezegd een kusje gegeven en even koppiegekrauwd. Ik heb hem daarna ook niet meer gehoord. Het is en blijft een schat van een knuffelkont (als hij in de kooi zit daarbuiten houdt hij echt afstand van handen).

Cosch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 02, 2006, 06:50:17 am »
Dit topic kan, denk ik, beter niet verplaatst worden als Dagboek omdat daar niet meer rechtstreeks gereageerd kan worden. Tenzij je dat zelf wilt natuurlijk! Laat het maar weten! We zijn niet zo streng hoor ;)

Ik denk dat je met Kaya in gedachte moet houden dat hij gewoon nieuwe dingen gaat proberen. Nieuw huis dus ook nieuwe dingen. Dus ook vliegen.
Toen ik mijn kaya ging halen, zou hij ook geen fruit lusten, niet fladderen, geen rommel maken en veel praten!  Nou dat is hier allemaal het tegenovergestelde!

Maar ik denk dat je het afstappen net zo moet zien dan het opstappen. Het moet! Dus kantel desnoods zijn stok zodat hij wel moet, anders valt hij! Ze vinden het vaak eng op op nieuwe dingen te lopen (zoals je tafel en later waarschijnlijk gras)
Als je ze min of meer dwingt en in het diepe gooi, zijn ze er het snelste over heen. En worden ze over het algemeen wat makkelijker daarin!

gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: oktober 02, 2006, 08:15:01 am »
Dat hij nog geen aanstalten maakt om te spelen is ook niet gek. Je hebt hem nog maar zo kort en hij is waarschijnlijk nog steeds bezig met alles in zich op te nemen. Missschien zal hij ook wel nooit héél erg veel spelen, zoals die van mij...  :) Maar dat is afwachten natuurlijk!
Je doet al heel veel met hem hoor! :thumsup: Als hij op de grond terecht komt zou ik hem juist op de hand proberen te laten opstappen omdat ze meestal daar héel graag weg willen en zelfs op je hand graag opstappen! ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2006, 10:05:56 am door Loes »

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #22 Gepost op: oktober 02, 2006, 09:59:04 am »
Oke dan laten we deze tophic hier staan  :thumsup:

Jammer dat ik dan dat op de hand opstappen heb gemist!  jammer  doh

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: oktober 02, 2006, 10:05:08 am »
Ja! Maar nu weet je het hè? ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #24 Gepost op: oktober 02, 2006, 10:52:50 am »
Jeps nu weet ik het voor de volgende keer.  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: oktober 02, 2006, 20:01:38 pm »
Die van ons springen altijd van de kooi als ze geen aandacht krijgen van ons. Maar wij pakken ze dan op en zetten ze terug op de kooi.

Dat speelgoed niet leuk vinden is niet raar, als het gaaitje "speelgoed" niet kent.
Hij zal wel denken: Wat is dat voor eng ding.

Eerst laten wennen aan het speelgoed door het gewoon in zijn buurt te leggen. Speel er zelf af en toe mee, maak hem nieuwsgierig  :thumsup:
Ben benieuwd, of dat werkt met een oudere gaai  :)

Koko

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 02, 2006, 21:05:14 pm »
Wat betreft die wilgetak die je in zijn kooi wilt doen, gewoon doen, mijn Amazone van 40 had 4 metalen stangen toen ik hem kreeg.
Ik vondt dat niet kunnen dus ging in de polder lekkere dikee wilgetakken halen
dus 4 metalen stangen er uit en 4 wilgetakken er in
Oeps dit was teveel voor het goede en meneer hing een uur of 2 boven in zijn kooi, ik heb er toen 2 uitgehaald en 2 laten zitten, na een paar dagen had ik ook de andere 2 vervangen, want dat vondt hij toen niet eng meer
Dus gewoon doen, hij went er vanzelf aan
Overigens zijn ze nu niet aan te slepen, want hij sloopt ze binnen een paar dagen

Groetjes
boudewijn

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #27 Gepost op: oktober 02, 2006, 23:14:55 pm »
Het gaat erg goed met Kaya. Hij begint aardig goed te wennen aan zijn nieuwe leventje. We liggen regelmatig in een deuk als hij zijn brabbels laat horen. Vanmiddag liet hij een arsenaal van de kinderboerderij horen! Humor ten top! Wat kwam er zomaar voorbij: schaap, lieve kat, boze kat, eendjes, keffend hondje, grommend hondje.

Vanavond had hij enorme last van hoestbuien...niet heus dan.... ik kwam niet meer bij!!! Ook kwam er nog een onsmakelijke rochel achteraan, nou geloof me dan doe je het bijna in je broek als je dat hoort!! Dat soort geluiden maken wij echt niet dus je verschiet echt wel even!!! Ik dacht nog dat mocht iemand dit buiten horen dan staat er zo een ambulance op de stoep!

Tjonge wat kan zo'n beestje een humor in je leven brengen en hij zit daar gewoon heel droog voor zich uit te kijken en beseft helemaal niet hoe ongeloofelijk melig dit allemaal is.

Ik heb vandaag 1 stok vervangen voor een hele dikke wilgetak, hij heeft er niet op gezeten maar er een heerlijk poepje op gekwakt  :-[  ::)
"Kleine" speeltjes vindt hij erg leuk dus ik heb er vandaag 1 bij gekocht en hij vondt het vanaf dat ik er mee binnen kwam erg interresant, die kon dus zonder pardon de kooi in en hij heeft er heerlijk een hele tijd mee zitten spelen. Het sisal-houten-kralen-bosje wat ik zelf gemaakt had heb ik maar uit de kooi gehaald want daar bleef hij echt bij uit de buurt.

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: oktober 02, 2006, 23:17:44 pm »
 :yahoo:
Super.

Leuk zijn ze he? grijsjes!

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #29 Gepost op: oktober 02, 2006, 23:40:35 pm »
Ik vindt het heerlijk Cosh! Wat een ongeloofelijk immitatietalent! je snapt echt niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Vanavond was hij ook rustiger in zijn alarmerende geluiden dan de afgelopen avonden, want hij begint echt iedere avond om 22 uur met kabaal vanavond dus ook maar niet zo'n kabaal meer. Het negeren lijkt dus te werken.