Volgens mij lijkt hij sprekend op een ara maracana 
Dag Pino-tje,de Maracana is kleiner en heeft een toch wel duidelijk andere tekening,de manilata heeft een naakte gelige huidskleur in het aangezicht en zijn wel vaak wat luidruchtiger wordt gezegd dan de andere kleinere soorten,maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Zelf vind ik het hele mooie vogels,het zijn echte slopers,dwz,je MOET ze echt lekker veel knaagmateriaal geven en ze zodoende alleen daardoor al gelegenheid geven om wat te doen te hebben.
ik weet niet of je weet hoe oud de vogel is,maar in eerste instantie lijkt het mij het belangrijkste om het gedrag wat hij nu vertoont te doorbreken en om te buigen naar gewenst gedrag,maar daar ben je al mee bezig las ik.
Veel sucses met deze mooie Ara soort,als je er een ander gewenst gedrag uitkrijgtzul je er nog veel plezier aan beleven,anders wordt het een ander verhaal,maar WEL geduld hebben en NIET pressen.
Ik weet niet hoe jij de vogel zijn voer aanbied,maar ik zou je aanraden om OOK een bakje IN de kooi te hangen(WEL stevig bevestigen) met wat LEKKERS op z,n tijd daarin.
Waarschijnlijk zal hij ptotesteren,dan GEEN AANDACHT daaraan schenken,maar gewoon verder gaan waar je mee bezig bent,HEEL BELANGRIJK.
Als hij niet meer bang zul je zien dat HIJ op een gegeven moment naar JOU TOE zal komen in ws kleine stapjes tegelijk en vervolgens voorzichtig contact zal maken,in principe heb je op dat moment al het vertrouwen van de vogel,maar dit is OOK het moment waarop je niet TE snel verder moet gaan.
Ik ken de achtergrond natuurlijk niet van deze Ara,dus er zullen ws nog wel wat andere probleempjes de kop opsteken,maar gebruik dit in grote lijn,dan lees ik graag over een tijdje of je vorderingen maakt,veel sucses.
GR Kees.