Auteur Topic: Gaai los in de auto, mag dat?  (gelezen 2142 keer)

Cosch

• Gast
Gaai los in de auto, mag dat?
« Gepost op: oktober 05, 2006, 19:53:50 pm »
Afgezien of het verstandig is om de gaai los in de auto te laten, mag dat volgens de nederlandse wet?
Ik had het net met Vivke hier over. En in Belgie blijkt ook bijv de hond niet los te mogen. In Nederland mag dat toch wel?

Met andere woorden: als je je gaai los in de auto heb, kun je dan een boete krijgen?

Gr Corina

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Gaai los in de auto, mag dat?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2006, 20:07:17 pm »
in belgie moeten alle dieren vast,
dwz katten in de kattemand,kleine honden ook,grote honden in de (open) kofferruimte met scheidingswand
en papegaaien en anderen vogels moeten in de kooi,volgens de wet
ik overtreed die wet elke week en zolang er niets voorvalt of dat ik niet word tegen gehouden is er niets aan de handmaar als ze me ooit tegenhouden weet ik niet of ze me direkt zullen beboeten
misschien kom je er de eerste keer vanaf met" proces verbaal van waarschuwing" maar misschien ook niet

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2006, 20:15:32 pm »
Ik weet wel dat men een wet gaat indienen dat er zelfs nog geen pen meer los in de auto mag liggen, dus alles moet vastgesnoerd gaan worden. Dat wordt voor mij een probleem vandaar dat ik dit weet, ik ben namelijk ambulant kapster en ik heb mijn hele achterbank als ik aan het werk ben vol met kratten en tassen. Los daarvan heb ik de hond altijd met zijn riem (handvat) vast in de gordel zodat hij niet van de achterbank naar voren kan kruipen in de auto, hij heeft net genoeg bewegings vrijheid om de hele bank te gebruiken op de "grond" te zitten zonder zichzelf daarbij "op te hangen". Dus als het nog niet verboden is zit de kans er in dat dat wel gaat gebeuren hier.

chantal

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2006, 21:19:51 pm »
In nederland mag het volgens mij ook niet. Geld in ieder geval voor honden dus zal het ook wel voor vogels gelden. Je kan natuurlijk schrikken van een onverwachte beweging van hond of vogel en dan kunnen er rare dingen gebeuren.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2006, 21:40:59 pm »
kheb die vraag gsteld ook op een ander forum
mch schreef dit
Ook in Nederland is het niet toegestaan huisdieren los in een auto te vervoeren. De wet is nog niet zo ver dat ze bepaalde middelen verplicht stelt maar als je een hond of vogel los voorin de auto hebt kan je wel degelijk een bekeuring krijgen.

russelltje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:19:52 pm »
Ik denk dat een agent eerder onder de indruk is van de vogel en je zeker geen bekeuring geeft. Agenten weten ook niet alles en wanneer ze het niet zeker weten geven ze je ook geen bekeuring.
Ik neem aan dat je ook wel eens harder dan 80 rijdt. Ik rij zovaak met de honden in mn auto en ben echt niet bang voor een bekeuring, hoe zou ik ze anders moeten vervoeren?

Een wet indienen om alles vast te leggen in de auto krijgen ze in de kamer er nooit door lijkt mij. Ambtelijke molen is in ieder geval niet bepaald snel.

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:26:00 pm »
Hahaha, optimist  ::)
Denk als een agent een kans kan krijgen om een boete te geven dat ie het wel doet hoor...
Alles om aan zijn quotum te komen hè  :(
Maar ja ik heb Balou ook wel is op de schouder als ik een heel klein stukje moet rijden, maar anders gaan ze gewoon in de bench hoor.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:31:53 pm »
de vraag is er eigenlijk gekomen omdat ik zei dat ik flipke meenam naar schiphol zaterdag,maar 2.5 op de schouder is niet te doen en zeker niet bij mij,die al niet graag ver rijd dus niet echt ontspannen zal zijn,dus voor dat trajct gaat hij in de bench
maar als we op weekend gaan zit hij op men schouder,traject = 1 u,en marc is dan chauffeur
en dan is de vraag onstaan ,"mag het eigenlijk wel ,de gaaien los in de auto
in belgie allezins niet

@ rené ,en ja ik rijd zeker al eens meer dan 80 ,daar waar ik mag zeker  :) men voeten zijn niet groot maar wel aan de zware kant (soms)

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:34:09 pm »
Daarom ben ik blij dat ze cruise control hebben uitgevonden...
Gewoon vastzetten en voetjes van de pedalen af  :thumsup:

russelltje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:34:47 pm »
@giggels, jij bent wel erg negatief over onze beste vrienden zeg!
Misschien een grotere gaai nemen, reken maar dat ze onder de indruk zullen zijn  cheesy2

@vivke  ;D

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:37:18 pm »
Gewoon vastzetten en voetjes van de pedalen af  :thumsup:

en terwijl kan je kroelen hé  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:38:33 pm »
@russeltje size doesn't matter  tongue2
 Â              enneh, hoeveel positieve ervaringen heb jij met de boys in blue?

@vivke neuh echt niet hoor sturen doet ie nog niet op de cruise control en kroelen met me voeten..... zo lenig ben ik nog steeds niet hoor  :o
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2006, 11:57:02 am door giggles »

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: oktober 05, 2006, 22:49:44 pm »
kennen jullie de gigvivrus ??

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 07, 2006, 03:00:38 am »
In Nederland hebben we te maken met artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Dit artikel houdt in dat men ten allen tijde er voor zorg dient te dragen dat de veiligheid in het verkeer geen gevaar loopt. Hier kan men heel veel aan ophangen, OOK het los vervoeren van dieren in een auto. Komt een agent deze situatie tegen, maar heeft geen weet van het al dan niet toegestaan zijn van los vervoeren, kan hij naar eigen inzicht bekeuren als hij de situatie als onveilig beoordeeld,

mvg Frank

marian53

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 07, 2006, 14:20:13 pm »
Of  je nu wel bekeurd word of niet eigenlijk moet dat niet het belangrijkst zijn  het gaat om de veiligheid van het dier volgens mij
 en niet bedacht om mensen pesten  :) moet je je voorstellen wat er met de gaai gebeurd als je  een noodstop moet maken met 80 kilometer per uur , ik moet er niet aan denken
 sorrie mensen ik ben voor de  bens of kooi die ook nog eens vast moet zitten aan de achterbank .
dus discussie of het mag of niet  gaat voor mij niet op  :)