Auteur Topic: Dilemma  (gelezen 3977 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Dilemma
« Reactie #15 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:21:54 pm »
Ik denk ook dat er nog heel veel met Kyra te bereiken is... ;) Dat bedoel je toch Daphne?

Tommy

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:32:48 pm »
Ja...sterker nog, ik weet wel zeker dat er nog veel te bereiken is :thumsup:

Loesje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:41:32 pm »
Dat bedoelde ik ook hoor.
Citaat
Pfff sorry hoor, maar alleen omdat een gaaitje verkeerd is opgevoed moet ie weg?
Ik vind je argumenten maar vreemd hoor
Ik doelde op de opmerking van fkbmac, misschien dat ik het iets duidelijk moeten zeggen sorry :-[

Tommy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: oktober 19, 2006, 18:43:54 pm »
 :) Dan zijn we t dus helemaaL eens ;)

fkbmac

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: oktober 20, 2006, 01:31:17 am »
Pfff sorry hoor, maar alleen omdat een gaaitje verkeerd is opgevoed moet ie weg?
Ik vind je argumenten maar vreemd hoor :-[

Tja Loesje, en Tommy, dan ben ik bang dat jullie het niet goed begrepen hebben.
De stelling is:.... er moet gekozen worden!!!!!!!
Er is geen andere uitweg dan dat er gekozen moet worden.
Het is natuurlijk makkelijk om je voor een keuze te drukken en iemand die een keuze durft te maken af te kraken.

Dus jullie menen betere argumenten te hebben dat Tico weg moet????
Nou die hoor ik dan graag, ik laat me graag overtuigen, maar ik vind het niet fair om iemands mening af te kraken zonder argumenten.

Hier alles nog een keer op een rijtje:

Feit is ... dat er één gaaitje weg moet.
Feit is ... dat Kira maar met één persoon op kan schieten.
Feit is ... dat Kira naar de andere gezinsleden gemeen bijt.
Feit is ... dat Tico met iedereen op kan schieten
Feit is ... dat zowat het hele gezin kiest voor Tico

Wees nou eerlijk, welke vogel past nou beter in dit gezin???

Natuurlijk is het sneu en heel vervelend voor Kira (ook heel erg voor 007) als die weg moet.... maar dat wil niet zeggen dat Kira het slechter gaat krijgen.
Ik heb ook duidelijk aangegeven in mijn antwoord waar Kira het mogelijk ook heel erg naar haar zin zou hebben.
Het is ook misschien niet onmogelijk om van Kira een allemansvriendje te maken. Maar geef toe... de kans dat dat echt voor 100% lukt is niet groot.
Dat betekent dus dat de kans groot blijft dat dit gezin met een problematische Kira blijft zitten.

En wat is het alternatief?
Tico... Tico is een vogeltje dat door het hele gezin geaccepteerd wordt en die zich binnen het gezin heeft bewezen als een lieve vogel voor iedereen.
Wat moet een vogel nog méér doen om geaccepteerd te worden en om te mogen blijven???
Alleen omdat Tico er later bij gekomen is moet hij weer weg...terwijl hij zich bewezen heeft als een heel lieve vogel.

Uiteindelijk zal 007 zelf moeten kiezen, kiest ze voor Kira.... goed... maar hoe moet het dan verder???? Ze zet wel haar eigen zinnetje door tegen het hele gezin in en wat heeft ze dan??? Een probleemvogeltje en ouders en broers die ook niet bepaald gelukkig zijn.

Tommy, Loesje ... ik wil graag jullie argumenten horen waarom Tico weg moet. en toon karakter... kies!! en kraak niet alleen af.

Groet en 007... heel veel sterkte toegewenst met je keuze...ik blijf benieuwd.

fkbmac

« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2006, 02:43:49 am door fkbmac »

Loesje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: oktober 20, 2006, 12:15:33 pm »
Mijn argumenten zouden zijn: Tico is nog erg jong en zal daardoor makkelijker aan een nieuw baasje wennen. Ook was Kyra er het eerste en in mijn ogen is zij dus ook degene met de meeste rechten.
Tico hebben ze nog niet zolang, wie zegt dat hij niet eenkennig zal worden? Daarbij komt dat ook Kira nog jong is en het gedrag met de juiste instelling en tijd, pijn en moeite wel op te lossen kan zijn.
Je zegt ook dat Kira beter op haar plaats is in een voliere of bij een alleenstaand persoon. Ik vind dat je zoiets niet kan zeggen zonder de vogel te kennen. Bob mijn bbtje trekt ook erg naar mij toe, er waren tijden dat hij niemand anders accepteerde maar ook dit gaat nu stukken beter. Het hele gezin moest zich hier natuurlijk wel voor inzetten. Ik weet zeker dat als ik Bob in een voliere zou plaatsen hij niet op zijn plaats zou zijn. Dus ik vind die opmerking eigenlijk niet kunnen. Als je Kira bij een alleenstaand persoon plaatst heb je kans dat het probleem alleen maar groter wordt.
Maar goed dit is mijn mening. En in mijn eerste antwoorden stond mijn keuze ook al.

007

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 20, 2006, 13:25:40 pm »
Hallo iedereen!
Ik zie dat er flink wordt meegedacht. Heel erg bedankt voor jullie inzichten en reacties!  :-*
Wat betreft die verwijten. Die zijn gewoon waar. Ik vind het onze schuld dat Kira zo geworden is. In het begin had het hele gezin haar aandacht moeten geven, maar dat is niet (echt) gebeurd. Met als resultaat dat ze dus eenkennig is. Nu zou de ideale oplossing zijn, om met Kira te gaan werken en die eenkennigheid op lossen. Maar helaas, dat zit er niet in. Zoals in de vorige post is vermeld moet het hele gezin daarin meewerken. En daar zit het probleem juist. Ik kan wel zeggen, je moet met Kira gaan trainen en je moet dit doen en dat doen, maar als Kira gaat bijten hebben mijn ouders het snel bekeken. Ik kan dan ook wel zeggen, laat je bijten, dan gaat het vanzelf over. Maar dit is moeilijk, heel erg moeilijk en mijn ouders willen dit (begrijpelijk) niet. Ik ben dus bang dat die eenkennigheid niet op te lossen is hier. Vooral ook omdat ik er zelf niet veel aan kan doen. Ik beloon haar wel als ze opstapt bij een ander, maar dat is het enige wat ik kan doen. Verder zullen mijn ouders wel mee moeten werken en dat gaat niet echt.
Overigens, Kira is niet altijd gemeen. Bijna alleen als ze op of in haar kooi zit. Dan moet ze niemand, behalve mij, in de buurt hebben. Maar als ze van haar kooi is, stapt ze (al is het twijfelend) wel bij een ander op.
Maar ja, feit is dat we geen 2 vogels apart kunnen houden. Dat is teveel ruimte (teveel kooien, we hebben er op dit moment 3...) en teveel tijd om die 2 aparte kooien schoon te houden. Een van de twee moet dus weg.
Aan de ene kant denk ik dat Kira inderdaad beter weg zou kunnen gaan. Daar staat het hele gezin achter. Maar aan de andere kant, Kira was er het eerst en het is ONZE schuld dat zij zo is, dus moeten WIJ het ook oplossen.... Maar ja, dat gaat bij ons dus niet zo makkelijk. Het blijft een echt dilemma.
Nogmaals, bedankt voor het meedenken iedereen!

Tommy

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: oktober 20, 2006, 14:24:26 pm »
Heel veel succes bij je keuze :-*

fkbmac  Het ging er niet om wie weg moest, maar om t volgende ;)
Citaat
007, het is misschien hard, maar volgens mij zou dat het beste zijn... voor iedereen, ook voor Kyra!... Zorg dat ze op een nieuw adres komt waar géén kinderen zijn, liefst bij een persoon alléén of misschien in een voillere.

Onzin natuurlijk. Deze vogel kan prima in een huiskamer en in een gezin ;) Doorbreken van gewoonte helpt al heel veel en opvoeden kan uitstekend :thumsup:

fkbmac

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: oktober 20, 2006, 14:30:48 pm »
Mijn argumenten zouden zijn: Tico is nog erg jong en zal daardoor makkelijker aan een nieuw baasje wennen. Ook was Kyra er het eerste en in mijn ogen is zij dus ook degene met de meeste rechten.
Tico hebben ze nog niet zolang, wie zegt dat hij niet eenkennig zal worden? Daarbij komt dat ook Kira nog jong is en het gedrag met de juiste instelling en tijd, pijn en moeite wel op te lossen kan zijn.
Je zegt ook dat Kira beter op haar plaats is in een voliere of bij een alleenstaand persoon. Ik vind dat je zoiets niet kan zeggen zonder de vogel te kennen. Bob mijn bbtje trekt ook erg naar mij toe, er waren tijden dat hij niemand anders accepteerde maar ook dit gaat nu stukken beter. Het hele gezin moest zich hier natuurlijk wel voor inzetten. Ik weet zeker dat als ik Bob in een voliere zou plaatsen hij niet op zijn plaats zou zijn. Dus ik vind die opmerking eigenlijk niet kunnen. Als je Kira bij een alleenstaand persoon plaatst heb je kans dat het probleem alleen maar groter wordt.
Maar goed dit is mijn mening. En in mijn eerste antwoorden stond mijn keuze ook al.

Hoi Loesje,

Fijn dat je gereageerd hebt.

De 4 argumenten die je opgeeft?????  ik meen dat ik ze alle 4 compleet onderuit kan halen. Verder plaats je nog een paar opmerkingen, nou die moet je geloof ik ook nog maar eens grondig overdenken. Als je en uitgebreide reactie op dit forum wil.... schrijf het maar.

Groet,

fkbmac

Loesje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 20, 2006, 14:43:53 pm »
En ik kan die van jou ook onderuit halen, maar daar gaat het hier niet om. 007 vroeg onze meningen en ik heb die van mij duidelijk gegeven. Ik sta helemaal achter mijn vorige post en ik hoef hem zeker niet te overdenken.
Voordat dit een wellus/nietus spelletje wordt, het is duidelijk dat we een andere kijk op de dingen hebben.
Ik sluit me bij Daphne aan en ik wens je veel succes met je besluit 007.

fkbmac

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: oktober 20, 2006, 14:49:34 pm »
Heel veel succes bij je keuze :-*

fkbmac  Het ging er niet om wie weg moest, maar om t volgende ;) Onzin natuurlijk. Deze vogel kan prima in een huiskamer en in een gezin ;) Doorbreken van gewoonte helpt al heel veel en opvoeden kan uitstekend :thumsup:

Tommy, je hebt helemaal gelijkl.... maar... er is een maar.

Kira kan wellicht een prima, zelfs goed binnen een gezin, te handhaven vogel worden mits deze in handen komt van iemand die echt met de vogel om kan gaan en kan trainen, daar het geduld en de tijd voor heeft.

Maar vindt zo iemand eens, mensen hebben allemaal het goede voornemen, maar vaak is het omturnen van een vogel een lange weg en veel haken onderweg ergens af en geven op.

Maar al te vaak mislukt dat... de diverse forums staan vol met vragen over gedragsproblemen en dat is nog maar van die mensen die er nog wat aan willen doen, die de moeite nemen zich te informeren. Hoeveel vogels zitten er niet de hele dag armoedig in een kooitje opgesloten. Ik zou ze de kost niet willen geven. Zielig maar waar!!!

Kira krijgt bij een eventuele nieuwe eigenaar een stukje bagage mee die nou niet helemaal in zijn voordeel is. Daarom heb ik die suggestie's gegeven, omdat in die situatie's (vollierre en eventueel bij een alleenstaand persoon) dat stukje bagage niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Maar inderdaad, iemand die het goed aanpakt, de tijd heeft, doorzet... enzovoorts enzovoorts die zal wellicht Kira weer helemaal op het goede spoor krijgen.

Groet,

fkbmac

fkbmac

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 20, 2006, 14:51:51 pm »
En ik kan die van jou ook onderuit halen, maar daar gaat het hier niet om. 007 vroeg onze meningen en ik heb die van mij duidelijk gegeven. Ik sta helemaal achter mijn vorige post en ik hoef hem zeker niet te overdenken.
Voordat dit een wellus/nietus spelletje wordt, het is duidelijk dat we een andere kijk op de dingen hebben.
Ik sluit me bij Daphne aan en ik wens je veel succes met je besluit 007.

Hoi Loesje,

toch maar mijn reactie. Het is niet topicvreemd... en 007 kan er zeker informatie uithalen die nuttig is voor haar keuze.

hieronder mijn reactie ...met argumenten... op jouw motivatie.

jouw 1e argument: "Tico is nog erg jong en zal daardoor makkelijker aan een nieuw baasje wennen"
Ik snap niet waar waar jij die informatie vandaan gehaald hebt. 007 schrijft nergens iets over de leeftijd van haar vogels, het enige wat ze schrijft is dat ze Kira sinds 3 maanden heeft en Tico sinds 2 weken. (kortom het klopt niet wat je zegt)

jouw 2e argument: "Kira was er het eerst heeft dus de meeste rechten"
Klopt dat Kira er het eerst was, maar of daar rechten aan ontleend mag worden?
Indien toch... dan heeft Kira haar rechten werkelijk grondig verspeeld door te bijten en zich te misdragen naar alle andere gezinsleden.

jouw 3e argument: "Tico hebben ze nog niet zo lang, kan nog eenkennig worden"
Nou.. dat is een argument dat slaat werkelijk nergens op .... zuiver hypothetisch... voor hetzelfde geld kan je zeggen dat Kira zo vals wordt dat er niemand meer in de buurt kan komen.

jouw 4e argument: "Kira is nog jong en het gedrag kan nog veranderd worden"
Klopt, maar de afgelopen drie maanden is het mislukt en het gezin staat niet meer zo achter Kira.
Zijn dit de juiste basisvoorwaarden om Kira om te vormen van een bijterige, eenkennige vogel tot een lief allemansvriendje??
Hoe groot is de kans dat dat lukt???
En Tico... die heeft al die positieve kenmerken reeds in zich, bovendien staat het gezin achter Tico... dan heeft die toch de beste kansen. 

Dan plaats je verder nog een aantal opmerkingen der zet ik ook mijn vraagtekens bij.

opmerking 1:  je moet de vogel kennen om een opmerking te kunnen of mogen plaatsen dat de vogel mogelijk beter op zijn plaats is in een volliere of bij een alleenstaand persoon.
Me dunkt dat 007 een duidelijke omschrijving over haar Kira heeft gegeven. Niet ongezond, eenkennig en bijtgraag.
Ik meen sowieso in in het algemeen te kunnen stellen dat een vogel onder vogels in princiepe beter af is als een vogel onder mensen. (natuurlijk er vanuit gaande dat de vollierre netjes onderhouden wordt) Nog beter zou zijn ...in de vrije natuur. (uitzondering met uitsterven bedreigde vogels.. daar is een beschermende omgeving van een volliere misschien een betere optie)
Kyra heeft door haar eenkennig gedrag bewezen dat zij meer behoefte heeft aan een binding aan één persoon vandaar dat ik ook die optie aangegeven heb.

opmerking 2: Ik weet zeker dat als ik Bob in een voliere zou plaatsen hij niet op zijn plaats zou zijn.
Zo... dat vind ik een boute bewering, je mag gelijk hebben... de eerste paar weken... maar daarna?????
Ik ben de overtuiging dat elke vogel beter af is in een goed onderhouden volliere met een vlucht onder zijn soortgenoten als wanneer hij zijn leventje zonder soortgenoten met mensen in een huiskamer moet doorbrengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het slecht hebben in de huiskamer bij mensen... begrijp me goed. Er is één uitzondering... dat is wanneer een vogel gehandycapt is, dan is hij waarschijnlijk beter af onder mensen. Heeft jouw Bob misschien een handycap?

opmerking 3: Als je Kira bij een alleenstaand persoon plaatst heb je kans dat het probleem alleen maar groter wordt.
Wederom hypothetisch.... Kira heeft bewezen zich prettiger te voelen bij één kontactpersoon.

opmerking 4: in mijn eerste antwoorden stond mijn keuze ook al
Ja dat klopt, een keuze die je voor jouw Bob gemaakt hebt, die heb je opgeschreven. Je bent daar ook uitgegaan van jouw eigen omstandigheden. Maar 007 vroeg om advies bij een keuze in haar omstandigheden.

Loesje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: oktober 20, 2006, 15:08:39 pm »
Ok dan toch maar even een reactie:
Ik sta nog steeds achter mijn argumenten. Feit is dat Kyra een stuk opvoeding mist en het zal moeilijk maar zeker niet onmogelijk zijn om dat te veranderen. Als Kyra niet goed is opgevoed is de kans aanwezig dat Tico ook een stukje opvoeding gaat missen, dit is zeker niet hypothetisch. Kyra heeft haar rechten niet verspeeld door zich te misdragen en te bijten, Kyra is niet anders gewend. Dat ligt aan hoe de mens met haar omgaat, als zij beter was opgevoed (en 007 dit is geen verwijt, zoals ik zei heb ik met Bob ook weleens problemen gehad ;)) had zij dat gedrag waarschijnlijk niet geuit. Het klopt dat het gezin niet achter Kyra staat maar ik heb nooit beweerd dat dat wel zo zijn zijn. Ik zeg alleen dat met de juiste instelling Kyra erg kan veranderen (niet wie daarvoor moet zorgen).

Jij zegt: Kyra heeft door haar eenkennig gedrag bewezen dat zij meer behoefte heeft aan een binding aan één persoon vandaar dat ik ook die optie aangegeven heb.
Dit klopt dus niet. Met de juiste opvoeding kan Kyra een allemansvriendje worden, zij hoeft niet gestraft te worden door fouten die door haar baasje zijn gemaakt.
Ik heb aangegeven dat ik voor Kyra zou kiezen, misschien niet duidelijk maar het staat er wel.
En over Bob hoef je al helemaal niet te beginnen. Het is mijn vogel en ik denk dat ik beter weet als jij waar hij zich wel en niet prettig bijvoelt.

Nogmaals: dit is niet een topic waar een hete discussie hoeft te ontstaan: 007 vroeg om advies en meningen.

Loesje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: oktober 20, 2006, 15:13:19 pm »
jouw 1e argument: "Tico is nog erg jong en zal daardoor makkelijker aan een nieuw baasje wennen"
Ik snap niet waar waar jij die informatie vandaan gehaald hebt. 007 schrijft nergens iets over de leeftijd van haar vogels, het enige wat ze schrijft is dat ze Kira sinds 3 maanden heeft en Tico sinds 2 weken. (kortom het klopt niet wat je zegt)

Even voor de duidelijkheid: dit klopt wel. 007 gaat ook naar een forum en daar heeft ze over Tico vertelt. Dit wist jij natuurlijk niet, maar ik zou het heus niet zelf verzinnen.

fkbmac

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: oktober 20, 2006, 15:30:23 pm »
Loesje,

Genoeg argumenten heb ik aangedragen, ik heb er geen behoefte aan om er nog meer te geven.

Ik heb respect voor jouw keuze, je argumenten daar ben ik het duidelijk (maar wel gefundeerd) niet mee eens.

Ik geloof ook dat 007 voldoende argumenten heeft om een keuze te maken, volgens mij heeft ze die reeds gemaakt haar laatste bericht lezende.

35 jaar geleden heb ik een paar jaar in Duitsland gewoond, daar hebben ze een mooi spreekwoord dat ik hier graag aan wil aanhalen:

Du hast Recht und ich hab meine Ruhe

Voor het gemak vertaal ik het ook maar even:

"Jij hebt gelijk en ik heb mijn rust"

Het was even grappig... ik hoop in de toekomst... geen rancune

Groet,

fkbmac