Auteur Topic: Help help  (gelezen 3276 keer)

Noodles

• Gast
Help help
« Gepost op: oktober 15, 2006, 10:02:46 am »
Jip en Janneke dachten vanochtend van : Laten wij Nynke een snelcursuskweken leren.
Ik werd wakker omdat ik vreemde geluiden hoorde en 1 van de vogels de vleugels zat te wapperen. Nu ging ik kijken en tot mijn zeer zeer grote verbazing zaten ze op elkaar dingen te doen (die volwassenen ook doen).   :)

Uhm nu heb ik mij nog niet verdiept in kweken etc dus hier weet ik absolut niks vanaf.

Hoe vaak gaan ze wippen  :oops: , en wanneer zou ik eitjes kunnen verwachten ?

Dit is namelijk totaal onverwacht, ik heb wel een doorzichtige ronde bol met van dat nest matriaal op de bodem liggen is dat genoeg voor hun ?

Nouja bedankt voor de snelcursus kweken  :thumsup:

Nynke

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Help help
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2006, 10:16:10 am »
 cheesy2

Is dat al in die nieuwe kooi? ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 15, 2006, 11:08:16 am »
Leuk  :thumsup:

Als het goed is, zit de pop onder en het mannetje boven.
Hoe vaak ze het doen, uhm vaak  ;D en laat de natuur zijn gang maar gaan hoor, ze weten het zelf allemaal prima.
Wil je geen jonkies, vervang de eitjes dan gewoon met nepeitjes van dezelfde grootte, die gewoon in de dierenwinkel te koop zijn.
Geef ze ook wilgentakjes en houten knijpers wat ze lekker kunnen slopen.

Noodles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2006, 11:50:03 am »
Nee helaas niet daarom zit ik ook met de help help ze kunnen gewoon niet even wachten  doh

Nou over de houtsnipper ik had ze wel maar ik merk dat de vogels absolut niet naar beneden komen alleen wanneer ze honger hebben. ze drinken zelfs uit het badderbadje om maar niet naar beneden te gaan)

Ik heb van alles geprobeert ik heb zelfs nu een fietsband kapot gemaakt die heb ik half naar benenden gehangen zodat ze zo naar beneden kunnen lopen. Niks helpt.

Heb nu gewoon kranten op de bodem, maar zelfs dat trekt ze niet.
Helaas voor hun staat de broednest van hun ook op de grond dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

En over de jonkies dat lijkt mij geweldig, vooral omdat ik dan mischien toch nog tamma vogeltjes kan krijgen :P

Nynke

ps die wilgentakken kan ik gewoon van de boom halen ? (is een treurwilg ook goed)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:03:46 pm »
Aga's zijn eigewijs, zodra ze merken dat jij je ergens druk om maakt, in dit geval dat ze niet naar beneden gaan, zullen ze dat ook echt niet doen.  :)
Gewoon houtsnippers op de grond en laat ze doen, ze gaan echt wel een keer, want nieuwsgierigheid wint echt  ;)
1 van mijn aga's Pino was een maand lang als de dood voor haar schommel, ze ging er wekenlang met een grote boog omheen, tot ze er een keer per ongeluk op sprong  ;D ze schrok zich wild en nu is het haar favoriete speelgoed... ;)

Treurwilg, pff ik heb geen idee, ik haal al die wilgen door elkaar en er zijn er die niet goed zijn voor onze gevleugelde vrienden, ik zou even zoeken op het forum.

ginny

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:55:32 pm »
Zeker geen treurwilg nemen !!! Het is de enige wilg die giftig is.

russelltje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 15, 2006, 13:31:40 pm »
Zeker geen treurwilg nemen !!! Het is de enige wilg die giftig is.

Kan je dat onderbouwen of een betrouwbare bron geven waarin dat staat.
Ik kan er namelijk niks over vinden, alleen dat het gesuggereerd wordt.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 15, 2006, 13:53:39 pm »
Kan je dat onderbouwen of een betrouwbare bron geven waarin dat staat.
Ik kan er namelijk niks over vinden, alleen dat het gesuggereerd wordt.

Ik kan het ook niet onderbouwen, maar ik zou ook adviseren geen treurwilg te nemen. In alle info die je leest, komt bijna altijd weer de waarschuwing voor treurwilg terug omdat er iets in te hoge concentratie in de schors zou zitten (als ik het goed begrepen heb). Ook lees je regelmatig (maar iets minder vaak) de relativatie daarvan. Als je er zelf dan niet zoveel verstand van hebt, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het niet doen. Zo moeilijk is een alternatief niet. ;)

Noodles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2006, 15:05:56 pm »
Ah oke.

Even wat meer info over de kooi.
Maandag krijg ik als het goed is de rekening binnen en zodra ik die betaald heb sturen ze de kooi op.

Noodles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:44:38 am »
Hahaha jullie zeiden dat de vogels de stokjes en nest matriaal tussen de veren steken. Nou ik dacht voor de grap ik hang wel wat nest matriaal hoog in de kooi want het nest matriaal wat onder in kooi ligt word niet aangeraakt. En ja hoor naar 20 seconden dat ik het opgehangen had zat Janneke het nestmatriaal in haar veren te steken. (als het lukt zal ik wat foto's maken) Wat een prachtig gezicht haar veren steken alle kanten op en daar tussen zie je kleine stokjes en ander matriaal.

Ik heb voor de verandering het badderbadje maar omgetoverd tot een nest hokje, ik heb er stokjes ingelegt en wat houtsnippers en nestmatriaal.

Ben benieuwd wat eruit komt.

Is het nu zeker dat ik eitjes krijg als ze dit gedrag vertonen, of is het nog niet zeker ?

Alvast bedankt voor de andwoorden

Nynke

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:49:04 am »
héhé wat een heerlijk avontuur om te lezen en zeker zo op zijn onverwachts  ;D

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:50:59 am »
Zeker is het niet, maar de kans is groot. Hier nestelen ze ook wel eens, zonder dat er ook eitjes komen, maar vaak komen ze wel.
Leuk, heeft Janneke toch de goede naam gekregen!  :)

Noodles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:18:58 am »
Hahah ja klopt nu weet ik zeker wie Janneke is.  :oops:

Hoe lang duurt dit nestelen meestal ?
En over hoeveel dagen/weken zou ik eitjes kunnne verwachten ?

ps ik heb pruim boom takjes gebruikt in de kooi de blaadjes zitten er nog wel aan, dat geeft hopelijk niks ?
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 12:06:07 pm door Noodles »

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:15:36 am »
Syra heeft nu ook een nestje met inmiddels 2 eitjes.
Ze is ongeveer 3 weken daarvoor al gaan veranderen van gedrag en er werd, inderdaad, behoorlijk gewipt  :)
Haar uitwerpselen werden dunner, tegen het wateriger aan en dat betekend dat ze met een ei zit !!!

Als je vogeltje eitejs gaat leggen doet ze dat om de dag en met een maximum van ongeveer 6 eitjes.
21 tot 25 dagen nadat het laatste eitje gelegd is zou je dan jongen kunnen verwachten.

Vraagje, als ik je verhaal goed lees zit de nest ergens bovenin de kooi ?
Let daar wel mee op, bij ons eerste nestje, die wij ook bovenin de kooi hadden, gooide het mannetje, door onhandigheid of opzettelijk, dat weten wij nog steeds niet, de eitjes het nest uit en PATS, kapot op de bodem van het hok.
Daarom kiezen wij nu altijd voor een broedhok op de grond!

Heel veel succes en wij horen graag hoe het verder gaat.

Noodles

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:49:54 am »
Bedankt Johnny.

Verder kijken alleen 18+ bevat schokkende foto's  :-X    :kewlpics:

Dit was de tweede poging van vandaag ja ja de eerste was mislukt ze vielen beide van het stokje.  doh

Ps ik heb vlierbes takken geknipt en eikel takken. Deze zijn beide geschikt voor de kooi ? (ahja en de besjes van de vlierbes heb ik de vogeltjes ook gegeven, ze waren super rijp) (zie foto ze hangen aan de kooi bovenin)

Ik ga vandaag de kooi betalen dus die zal over een aantal dagen ook komen is het verstandig om de vogels  nou uit de kooi te halen of af te wachten tot hun nest ? Want ze zijn heel erg gesteld op hun broedhokje ze springen erin en eruit, en als de 1 eruit is komt de ander eruit en dan springt de eerste er weer in, geweldig om te zien.

Nynke
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 09:57:28 am door Noodles »