Auteur Topic: Zeeschuim  (gelezen 10350 keer)

Jozz en Fenna

• Gast
Zeeschuim
« Gepost op: oktober 16, 2006, 17:39:48 pm »
Mijn ma heeft een stuk zeeschuim ( zo heet dat witte spul toch ) gevonden op het strand en meegenomen voor in de kooi...
Het stuk van Max heb ik uit de dierenwinkel. Nu wil ik dit stuk in de kooi van Ollie hangen...

Mijn vraag: kan ik het er gewoon inhangen of moet ik het eerst nog schoonmaken/uitkoken/ of helemaal niet erin hangen ?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zeeschuim
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2006, 19:32:57 pm »
Sepia?

Volgens mij moet je sepia wat zo van het strand komt nog wel schoonmaken enzo ja, maar hoe precies weet ik niet.
Misschien kun je het vinden via de zoekfunctie bovenaan het forum

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2006, 20:27:15 pm »
Ik zou het risico niet nemen denk ik! Wie weet hoe vervuild het water is geweest!  :CENS
 ???

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2006, 23:20:08 pm »
Precies, sepia is poreus en neemt dus van alles op ten tijde van het in het water liggen.
Ik zou het ook niet doen  ???

Jozz en Fenna

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2006, 15:36:00 pm »
Sepia is verdwenen in de vuilnisbak, wil niet het risico lopen dat ze ziek worden !

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2006, 15:37:11 pm »
Goed plan, ik zou het ook niet zo durven geven! Maar hoe de sepia in de dierenwinkels dan gereinigd is? ???

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2006, 15:44:53 pm »
Is sepia uberhaupt wel zo gezond....  sepia is erg zout en wanneer de vogel er teveel van tot zich neemt lijkt mij dat niet goed.

[edit] Heb net een en ander nagezocht op een ander forum, discussie over wel of geen sepia. Sepia bevat naast vrij veel zout ook veel vitaminen en mineralen en zou daardoor goed zijn voor de vogels. Echter kan een teveel aan sepia ook schadleijke gevolgens hebben zoals "buikwaterzucht". Ook zijn er veel dierenartsen die het geven van sepia afraden. Daarentegen geven andere dierenartsen weer aan dat het niet uit maakt. Blijft in mijn ogen dan wel iets dat toch twijfelachtig is over het wel of niet gaan geven van sepia. [/edit]
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 15:54:56 pm door caradow »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2006, 17:56:10 pm »
Oke Ik heb het Sjakko wel eens gegeven, maar die ziet het toch alleen maar als sloopstuk!! :)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2006, 21:34:42 pm »
Hier eten ze het wanneer er eitjes op komst zijn, niet geven betekend vaak te weinig kalk en slechte eierschalen.
Dat is wat ik heb begrepen altijd.

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2006, 12:55:24 pm »
 :o Whaaa, ga gelijk een stuk halen  :S

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:00:40 pm »
Hier eten ze het wanneer er eitjes op komst zijn, niet geven betekend vaak te weinig kalk en slechte eierschalen.
Dat is wat ik heb begrepen altijd.

Kalk kan ook op andere manieren verstrekt worden toch? Dmv piksteen en mineralenblok?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:23:06 pm »
Ja en door dat spul van Bogena, waar van alles inzit, hoe heet het ook alweer, canagrit ofzo? Ik akn het doosje even niet vinden..  :-[

ginny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 19, 2006, 20:45:13 pm »
Ik gebruik al jaren zeeschuim die ik vind op het strand en heb nog nooit problemen had.
Gewoon het vuil (zwart ) afkrabben met een mesje en dan een week in water laten weken om het teveel aan zout te verwijderen,spoelen, laten drogen en dan mag je het aan de vogels geven.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: oktober 19, 2006, 22:15:14 pm »
Kalk kan ook op andere manieren verstrekt worden toch? Dmv piksteen en mineralenblok?

Tuurlijk kan dat  ;)

roebie007

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2007, 19:34:15 pm »
Het is al een tijd geleden dat hier gereageerd is op deze topic. Daar niet iedereen weet wie wat voor vogel heeft, is het verstandig om te benoemen als je een vraag hebt als deze ook het soort vogel te benoemen.

Zelf hebben wij een edelpapegaai en zouden hem niet eens een stuk sepia uit de winkel geven. De gaaien slopen het, als ze er al aandacht aan geven. Daarbij is het risico te groot dat er een scherp stukje naar binnen gaat. Voor een parkietje is dit een ander verhaal.

Maar in deze moderne tijd van pellets en extra's lijkt mij sepia overbodig. Het zal de grote vogel meer schaden toe brengen dan waar het voor wordt verkocht.

Kalk gebrek is ook te voorkomen door andere producten te kopen. Veel mensen schreeuwen om biologisch, dan lijkt het mij te gek om iets van het strand te geven, waarvan je niet weet wat er allemaal in zit. Wil je het echt geven, koop dan het bewerkte in de winkel.